Gå til innhold
Fiskersiden

Ultralett snelle


Iver Christian Trønnes
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Jeg har nå gått til innkjøp av ultralett utstyr, etter å han ønsket meg slikt lenge. Stanga jeg har bestilt er en Shimano Forcemaster Trout Area 195 UL med kastevekt på kun 0,5g-5g. Snella er jeg litt usikker på, det er nemlig en Okuma Ceymar XT CXT 10. Jeg gikk for en 10/1000-størrelse snelle siden jeg har en 2500-snelle til mitt normale fiske, men har sett på forumet at enkelte heller ville tatt i bruk en 500-størrelse til dette fisket. For et par hundrelapper ekstra, kunne jeg for eksempel fått Shimano Cymetre 500 FL. Hva tenker dere? Burde jeg sende tilbake Okuma’en når den ankommet i posten og gå for 500-snella, eller funker 1000-snelle greit til dette fisket?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Iver Christian Trønnes skrev:

Hei! 

Jeg har nå gått til innkjøp av ultralett utstyr, etter å han ønsket meg slikt lenge. Stanga jeg har bestilt er en Shimano Forcemaster Trout Area 195 UL med kastevekt på kun 0,5g-5g. Snella er jeg litt usikker på, det er nemlig en Okuma Ceymar XT CXT 10. Jeg gikk for en 10/1000-størrelse snelle siden jeg har en 2500-snelle til mitt normale fiske, men har sett på forumet at enkelte heller ville tatt i bruk en 500-størrelse til dette fisket. For et par hundrelapper ekstra, kunne jeg for eksempel fått Shimano Cymetre 500 FL. Hva tenker dere? Burde jeg sende tilbake Okuma’en når den ankommet i posten og gå for 500-snella, eller funker 1000-snelle greit til dette fisket?

Takker for svar!

Om du får det levert samtidig, ville jeg montert snella på stanga og kjent hvordan det føles. Om det føles balansert og greit ut, så vil det jo funke. 1000 har litt større spole enn 500, og det gir litt lengre kast og muligens noe mindre sjanse for krøll.

Jeg har flere ultralette stenger, og bruker stort sett en Shimano i 1000' str. på disse. Men jeg har også en mikroskopisk ABU-snelle som jeg bruker av og til for moro skyld, men det er ikke særlig tvil om at Shimanoen er bedre å fiske med. Men her er det nok også forskjeller i kvalitet også, ikke bare størrelsen som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ordinærtt ørretfiske med sluker 4-12 gram bruker jeg Shimanosneller i 1000 klassen.  Vet andre bruker 2500 sneller til dette, men jeg synes det blir litt tungt, men kommer jo an på stanga også.

Til isfiske og UL bruker jeg tilsvarende i 500 klassen da jeg synes denne størrelsen passer absolutt best til dette.

Vil tro at ei 1000 snelle vil virke tung på stanga du har bestilt. Okumasnella har jeg dessverre ingen formening om.

Velger du Shimano så velg noe bedre en de aller billigste modellene, selv om de er litt tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aurejeger skrev:

Nå er jo Okuma Ceymar xt cxt 10 veldig liten i forhold til en shimano i klasse 1000....jeg synes det er en glimrende snelle.

Ja, jeg ser det nå. Sammenlignet med den aktuelle Shimanoen i str. 500 gir 170 gr. og 115 m 0,16 på Okuma og 173 gr. og 110 m 0,20 på Shimano. Så den er i alle fall ikke større enn str 500. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.8.2018 at 17.51, Arctic1827 skrev:

Vil tro at ei 1000 snelle vil virke tung på stanga du har bestilt. Okumasnella har jeg dessverre ingen formening om.

Velger du Shimano så velg noe bedre en de aller billigste modellene, selv om de er litt tyngre.

Den Okuma snella er bare 170 gram så skal en ha lettere Shimano sneller må en vel gå for En Stradic CI4+ 1000 på 160 gram, eller en Soare CI4+ 500 på 140 gram. Sistnevnte må bestilles fra Japan da denne serien ikke er tilgjengelig her. Begge disse er (mye) dyrere enn Okuma snella. Shimano 500 sneller som er tilgjengelige i norge er faktisk noen gram tyngre, f.eks. Symetre 500 - 173 gram, Sahara 500 176 gram.

Endret av Lettere Påvirket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okuma lager glimrende sneller synes. Og Ceymar serien legger også lina nydelig på snella, no som igjken gir lengre kast. Har siklet på en i hele sommer for å erstatte en Okamen jeg har slitt ut på den gamle UL stanga mi. Men nå pensjoneres UL opsettet til fordel for BFS hos meg. :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 18.8.2018 at 23.28, Rubjo skrev:

Okuma lager glimrende sneller synes. Og Ceymar serien legger også lina nydelig på snella, no som igjken gir lengre kast. Har siklet på en i hele sommer for å erstatte en Okamen jeg har slitt ut på den gamle UL stanga mi. Men nå pensjoneres UL opsettet til fordel for BFS hos meg. :-D

 

Hva fisker du BFS med? :) 

Jeg har en Shimano Calcutta Conquest 51 DC og ett Tenryu Rayz RZ53 UL-BC, kaster bare sånne dritsmå DUO wobblers og Japanske handgjorde BFS wobblers :) Har ikke sett så mye annet folk som fisker BFS.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste BFS snella jeg har prøvd er Daiwa Steez CT SV TW700XH. Kaster ned til 2.0g med orginalspole, hvis jeg skal bli ekstrem setter jeg inn en Roro trimspole med 0.06mm Sufix Nanobraid, sammen med en 6'3" Kuying Teton TTC-632UL 1-4g kastevekt kan jeg kaste bare hvirvelen om jeg skulle ha lyst til det. 

Roro spolen veier bare 6.0 g med snøre, induktor og lager. 20190915_133736_resized.thumb.jpg.93adbe87e861493fe308f2af72993509.jpg20190831_135114_resized.thumb.jpg.b2b001fcfa0a3b5e679e54e0cc3a44d3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket ultralett med ei Okumasnelle i 500 størrelse i 15 år. Snella sa takk for seg i fjor. Helt utslitt. 
Ny snelle ble 1000 størrelse, men kjentes helt feil ut på stanga. Uten at jeg gadd bruke mye tid på det. Brukes av poden nå det opsettet.

Bruker nå denne. En Shimano Scorpion BFS (2017 modell), som kaster sluker ned i 2 gram rett ut av esken på en Tsurinoya Dragon 602 QLC stang for  1-8 gram slukvekt med en Kastkjing braid på 0.09mm.   Har ikke som abbor over her investert i trimspole. 
 

IMG_20190520_112516.thumb.jpg.00e4e220e8a88accbcb861a92e66e96d.jpg

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimspolene jeg har kjøpt er ikke akkurat noen investering, har kjøpt en Roro og to Ray's Studio spoler på Aliexpress. Har vel ikke betalt stort mer for alle tre enn halvparten av hva en japansk trimspole koster. De to andre spolene er for Daiwa Alphas Air og Daiwa Steez SV 6.3R. 

Steez CT SV TW700XH er egentlig ikke ment som noen BFS snelle, men den smale spolen med 30mm diameter (34mm er vanlig på de mindre Shimano og Daiwa multiplikatorsnellene) gjør at den kaster lette vekter like bra som noen BFS snelle. Tror den egentlig er laget for å kaste 5-25g, men pga den lette spolen (9.4g) med liten diameter så kaster den 2g svært bra og det med ei stang som er såpass stiv at 12g også kastes langt. Jeg spoler spolen litt over halvfull med Stroft GTM 0,20mm, er ingen stor fan av multifilament til ørretfiske. 

Alphas Air og Steez SV ble enda bedre til lett fiske med Ray's Studio honeycomb spoler. Har også en Shimano Aldebaran BFS 16 så jeg har virkelig et luksusproblem med å velge hvilken snelle jeg skal bruke til lett ørretfiske. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkke så mye kostnadenm men heller brydderiet med å bestille en :-D
Er fornøyd med Scorpion rett ut av esken. Den gjør akkurat det jeg trneger at den gjør. Kaster mest i 3-5 grams størrelsen, men den stanga klarer også fint en tungre sluk. 

Men har lyst på lillebroren til den i 0.5- 5 grams. Moro etter bekkørreten og når det blir litt trangt.,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke mer stress å bestille trimspole enn det du har bestilt fra Aliexpress tidligere? Uten at jeg vet om det finnes noen trimspole for Scorpion BFS på Aliexpress. Jeg bruker også min Aldebaran BFS 16 helt original. 

Har begge Tsurinoya Dragon stengene, men foretrekker Kuying Teton. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.9.2019 at 1.28, abbor skrev:

Er vel ikke mer stress å bestille trimspole enn det du har bestilt fra Aliexpress tidligere? Uten at jeg vet om det finnes noen trimspole for Scorpion BFS på Aliexpress. Jeg bruker også min Aldebaran BFS 16 helt original. 

Har begge Tsurinoya Dragon stengene, men foretrekker Kuying Teton. 

 

 

 

Har lyst på Kuying stengene jeg og. Var barew at da jeg bestilte fikk jeg inn Tsurionoya under 350 kr grensa :-D Så da ble det den. 
Er så fornøyd med kastene jeg får på den at jeg har bestilt ny hver gang den har knekt (i.e bildør, tråkka på etc).

Men snart forsvinner nå den unnskyldninga, så det spørs om jeg ikke står der med Kuying neste sesong. Hvilke er det du bruker?




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 1.10.2019 at 17.01, abbor skrev:

632UL er veldig myk sammenlignet med eksempelvis Tsurionoya stanga di, også sammenlignet med 1-4g stanga fra Tsurionoya. 

Greit, da jeg har lyst til å prøve en mykere stang. Tsurinoya Dragon føles litt stiv når de letteste slukene skal kastes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.