Gå til innhold
Fiskersiden

Ny pers med kinaræl :-D


Rubjo
 Share

Recommended Posts

Tok turen til Heimvatnet på Storjorda i Kvæfjord kommune. Dete er et vann jeg har et ambivalent forhold til. Dvs jeg har hatt mange fine turer i ungdommen med min gamle fiskekompis Robert dit. Hvor han fikk fisk, og ikke jeg. Han fisket med UL stang, jeg med fluye og dupp. Med fisk må forstås ørreter i 2-300 grams størrelsen for det var hav robert fikk. Men har hele mitt liv hørt at i dette vannet går det kilosfisk, om ikke større. Men de biter ikke på sluk, og de går midtfjords...totalt utenfor rekkevidde for våre ultralette stenger med tregrams vibrax spinnere.

Men hver fiskesong er ikke komplett uten minst en tur til dette vannet for meg fiskeløse vannet som er et supert og populært isfiskevann, som ligger rett ved bilvei. Greit å ta med ungene osv. For sånn ca 20 år siden tok jeg ei røye på 1,2 kilo på isen på nabovannet som er forbundet med dette gjennom en bekk på kansjke 100 meter. Så her er det både røye og ørret. Så i  i kveld tok jeg den årlige plikturen dit.

Dette  var også første tur med min splitter nye kom-i-posten-i- dag Tsurinoya QLS602UL 1-8 grams triggerstang på 6 fot, og snella til den en Tsurinoya FX50L BFS snelle fra AliExpress. Totalpris ca 700 kr inkludert frakt, og bestilt hver for seg for å komme under 350kr grensen :-D (nei jeg har ingenbting med disse å gjøre):

I alle fall jeg ankommer vannet, og første økt er ren testing og øving . Får jeg til å kate med dette? Vil jeg kjlare å kaste like langt som med haspelstanga mi i samme vektklasse?


IMG_20180816_192008.thumb.jpg.aa5a81738482c582c610ea772bb6af12.jpg

Første kast blir det backlash. Men ordener det lett. Har på 0.10 braid fra Kastking , uten fortom da jeg aldri har brydd meg om det, og aldri har mistet en fisk pga av det., og kaster først en 3,5 grams Blue fox Vibrax #1
Det blir litt backlash ja!

Men ikke verre enn at det er greid ut på 10 skunder. Litt mer magnetbrems....backlash borte, men kastelengde på 5 meter....hmmm
Ah...spolebremsen!
Løsner litt på den....og nå er det bedre, dobbelkt så så langt! Men 10 meter er ikke akkurat noe å juble for....

Får etter vert tunet meg inn, men sysn ikke kastene er like lange som med UL haspelstanga mi nei, og backlashene som riktignok ikke er av det verste slaget og som jeg fort ordner opp i kommer litt vel ofte. Men jeg setter det på kontoen for at jeg er uvant med både stang og snelle, 
Ikke helt som forventet etter det jeg har lest og sett av Youtube videoer om denne snella....hmmm.

Lurer på hva som skjer om jeg setter på en enda lettere spinner?
Jeg gjør det og dermed forsvant merkelig nok  alle problemer. Jeg kan til og med sette ned magnetbremsen enda et par klikk. Og bare jeg er våken med tommelen, så oppfører spolen seg, og kastene? Joda, minste like lange som ed haspelsnella :-D 

Fornøyd hiver jeg sekken på ryggen, planen er å vadefiske meg rundt vannet for å unngå bjørkekrattet som omslutter vannet. Har ikke sett så mye som et vak de 45 minutetne jeg brukte på å finne ut av stang og snelle. Så jeg aner ikke hvor fisken er. 
Her er det bare å sette i gang. vader 10 meter i slengen kaster 5-6 ganger, og vader forsiktig videre. hele sortimenetet mitt av Vibrax spinnere, atomsilda, rapala woblere og Loftys cobra prøves...intet. Og i løpet av to timer ser jeg en eneste hoppende fisk, sånn ca midtfjords, laaaangt unna rekkevidde. Måtte brukt laksestanga med en 50 grams bombarda  fluedupp om jeg skulle nådd ut dit....men den er ikke med i dag. Her skulle det gutses med nystanga!

Begynner å bli sliten og det er skumring. Jeg sliter med Chrons, og blir fort fysisk utmattet av minimal fysisk aktivitet.. Men en energisjokolade og litt juice holder meg på beina. Ei brødskive eller to går også ned. Jeg er ved motsatt enda av vannet, og jeg har glemt å ta med hodelykt, så jeg tenker at jeg må pakke sammen snart og dra hjem. Men vil teste en siste sluk i skrinet. Rapala Classic 5 cm. Aner ikke hav den veier, og jeg har aldri fått noe på den, selv om den har hatt plass i lsukskribet i sikkert 15 år!  Men den er mørk på overdelen , med lys buk. Akkurat der er det også ganske dypt og denne er synkende. Så kansje?

Setter den på og kaster ut....to sveiv og nøkk! Sitter jeg i bunnen? NØKK NØKK NØKK!!! og TIlslag og PLASK!!!!
Hva i Helvete det er fisk!!!

Begynner febrilsk  å sveive, stanga går rett i 90 graders vinkel, og det nøkkes enda! Bremsa for helvete!!! Får løsnet den og snøre raser ut!
Mens stangtuppen er en litt mindere prekær vinkel...puh!
Får sveivet inn litt, et nytt plask og nytt utras!
Men fisken tar seg en pause, jeg får sveivet inn noen meter og ser at det er jo fanden meg en større fisk som bukter seg i enden av snøret....og der stikker den igjen!

Får konttroll og får den inn. Dete er da jeg kommer på at håven ligger i bilen!
Fisken ligger og plasker, ved føttene mine, og det er en halvmeter opp til bredden!
Jeg bøyer meg raskt ned, får tak under buken og hiver fisken på mosen på land! 
Jubelbrølet ljomer mellom åsene, og jeg hører noen på andre siden av vannet si "Æ trur han fikk fisk!"

Jeg ender med en tjukkas av en ørret på 780 gram, og 39 cm :-D
Det er nok ikke Norgesrekord, men det er Runerekord!
Har aldri fått noe større enn 400 gramsklassen!

Jeg er helt skjelven, og fullstendig tom!
Videre fiskeing blir bare tull. Det blir vase og jeg er helt ukonsentrert. Og det går bare ikke med multiplikatorsnelle i denne klassen. 
Så jeg pakker og drar hjem, og gliser hele veien.

Ny personlig rekord på ørret, og det med et sett kinaræl!!!
Jeg tror det blir flere turer med den!

IMG_20180816_210638.thumb.jpg.451ae886ba9c9225544ed82b44bb5de5.jpg

IMG_20180816_210322.thumb.jpg.6424214b96b818d6429ef826c6f613b2.jpg





 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Arctic1827 skrev:

Hvordan synes du kastelengdene ble etter hvert som du ble «varmere i trøya» med utstyret utover kvelden?

Etterhver ble kastene minst like lange på spinner som med haspelopsettet mitt, og jeg tor faktsk den kastet woblere, skjeer og sluker enda lengre! Og jeg tror denne har potensiale til mer om jeg bytter ut kulelagrene til keramiske, som man får på Aliexpress til hundrelappen :-D
Men man er nødt til å være våken når man skal lengdekaste da man gjerne tar litt ekstra i ellers blir det backlash. Nytter ikke å stå der å sløve å kaste, sveive in, kaste i robotmodus mens man dagdrømmer slik man kan med haspel. Merket at da jeg ble sliten og uoppmerksom ble det bare vas!

Dett vassdraget består av flere vann som er koblet sammen med en bekk/kanal/ grøft som går gjennom myra mellom vannene. Prøvde meg med litt presisjonskasting der og her kom multisnella vireklig til sin rett. Mye mer kontroll på både retning, lengde og høyde på kastene, og sluken landet akkurat hvor jeg ville ha den :-D

Alt i alt ganske fornøyd, og syns ikke jeg hadde mer problemer enn jeg har en vanlig kveld med haspel når jeg fikk tunet inn stang, snelle og kastearm :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis melder på facebook at jeg husker feil om røya jeg tok på isen for 30 år siden i samme vassdraget. det var ikke en røye men en ørret, og vekten var sløyd. Dermed er ikke dette rekorden min for arten. Men størte ørret på stang er det likevel så persen står i grunnen den :-D
Jeg husker nok feil fordi det ble tatt mye pen røye på den turen også :-D
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forbannelsen" ved at jeg bare får fisk på sølvbklank Bluie Fox vibrax er i alle fall brutt :-D
komme nok til å utvide utvalget av sluker, woblere og annet ræl å lsenge etter fisken betydelig, og det holder neppe med en liten boks i lommestørrelse neste sesong :-D
Vinteren skal brukes til å kjøpe inn litt ettervert. 

Drømmen er en Shimano Aldeberan BFS XG L snelle med en 1-4 grams stang til :-D
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Arctic1827 skrev:

Jeg bruker aldri fortom på braid ved slukfiske, bare på isen. Merket ikke forskjell om jeg bruker braid eller mono, ikke inntrykk av at fisken blir mere mistenksom med tynn braid rett i sluken.

Samme inntrykk har jeg. Sjokkfortom har man i alle fall kke bruk for med så lette sluker. Og stnaga er tross alt i fjær og med braid går all krfaten rett i stanga som tar av for hva fisken gjør, om man ikke fisker med en telefonstolpe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Arctic1827 skrev:

Jeg bruker aldri fortom på braid ved slukfiske, bare på isen. Merket ikke forskjell om jeg bruker braid eller mono, ikke inntrykk av at fisken blir mere mistenksom med tynn braid rett i sluken.

Jeg bruker alltid fortom. Uansett! Men ikke mer enn en halvmeter eller så. 

Jeg tar rett og slett ikke sjansen på at det ikke har betydning ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, piscator skrev:

gratulerer; utrolig fin kondisjon på den ørreten! :)

vannet var fult av stingsild så den har nok god tilgang på mat. var jo bælfeit!
Elva som renner ut av vassdraget ned til sjøen er foresten lakseførende, og om vinteren tas det fin røye her også. Men det folk sier er at det er vanskelig å få fisk på stang om sommeren. Ofte ser man storfisk hoppe midt på vannet, men dit er det langt. Men der jeg fikk den er det noen meter dypt helt inne ved land, od det var på en smal del av vannet også. 

Området ligger i 3-400 meters høyde, i typisk norsk fjellbjørkeskog og myr mellom vannene. 

neste gang skal jeg prøve neste vann i kjeden, hvor jeg tok en 1.2 kg ørret på isen for flere tiår siden. Og det er der det også finnes pen røye :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier om at storfisken går midt utpå er noe jeg dessverre erfarer selv. Mang èngang har jeg hatt småvak nær meg så har jeg plutselig hørt noe som minner om en stor stein kastet i vannet etterfulgt av stor støy i vannoverflata 100 meter ut. 

Det virker nesten som om disse gigantene på flere kilo mistrives i nærheten av land. Alltid like frustrerende å erkjenne at dit ut kommer jeg ikke :( !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gjeddekake skrev:

Jeg glemte visst å nevne at fisken du dro var nydelig :) den smakte vel helt supert på kvelden tenker jeg ;)

Skal ærlig inrømme at jeg tok den. Med 30 års mellomrom mellom hver gang jeg får noe sånt må det vel være lov, når man vet at det er mer av sorten der :-D

Ligger i folie på kjøkkenbenken nå og venter på at steikoven skal bli varm. det pissregna i går kveld så bål var ikke noe jeg orka å styre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Rubjo skrev:

Skal ærlig inrømme at jeg tok den. Med 30 års mellomrom mellom hver gang jeg får noe sånt må det vel være lov, når man vet at det er mer av sorten der :-D

Ligger i folie på kjøkkenbenken nå og venter på at steikoven skal bli varm. det pissregna i går kveld så bål var ikke noe jeg orka å styre med.

Du trenger ikke unnskylde at du tok den med hjem, det er jo noe av kosen i mine øyne :)

jeg driver ikke C&R i det hele tatt, kun de som er under minstemålet. 

selvfanget fisk til kvelds er jo superkos :)

Endret av Gjeddekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var tilbake ved vannet  en tur nå i ettermidag da jeg så mye moden blåbær rundt vannet så fruen ville dit å plukke, og da ble det litt fisketid på far. Men hadde med poden så det ble så som så med egen fisking og jeg fikk ikke noe. Men bare liker stanga og snella bedre og bedre etetrvert som jeg finner ut av kastemåter som funker. 

Men traff en kar som tipset meg om stor fisk i flere vann jeg aldri har tenkt på, fordi de ligger så nær byen, veier, eller tilogmed midt i et boligfelt.

I ett vann snakket han om fisk på flere kilo, og det er et bittelite tjern ute på ei myr jeg har kjørt rett forbi på vei til andre fiskeplasser i 30 år.... :-D

Håer det skal bli tid til å teste ut litt av dette på søndag. I morra snakka kjerringa om shopping, da poden begynner på skolen og må ha klær og skoleting...blæh!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin fisk, gratulerer med ny pers!

Artig å se at du lykkes med "kinarælet". Har vurdert å prøve ut dette selv men er litt skeptisk på multiplikator utstyr med påfølgende backlash-mareritt. Kanskje neste sesong.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lettere Påvirket skrev:

Kjempefin fisk, gratulerer med ny pers!

Artig å se at du lykkes med "kinarælet". Har vurdert å prøve ut dette selv men er litt skeptisk på multiplikator utstyr med påfølgende backlash-mareritt. Kanskje neste sesong.. :)

Helt enig. Muliplikator er ikke for alle, og i UL/BFS klassen er det ren galskap og ekstremsport. Man må rett å slett like å plage seg selv for å holde på med det. Men du verden så artig det er når man får det til :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at forutsetningen for å lykkes med UL-multiplikator er at en har rimelig god erfaring med tyngre multiplikatorfiske fra før!  Hvis ikke blir det fort backlash, spesielt når en blir ivrig og mindre fokusert på kastinga! 

Personlig så syns jeg mono på multiplikatorsnelle er enklere en braid, men her vet jeg at erfaringene er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.