Gå til innhold
Fiskersiden

Ny pers med kinaræl :-D


Rubjo
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Arctic1827 skrev:

Jeg vil tro at forutsetningen for å lykkes med UL-multiplikator er at en har rimelig god erfaring med tyngre multiplikatorfiske fra før!  Hvis ikke blir det fort backlash, spesielt når en blir ivrig og mindre fokusert på kastinga! 

Personlig så syns jeg mono på multiplikatorsnelle er enklere en braid, men her vet jeg at erfaringene er forskjellig.

Jeg har aldri prøvd med mono på multisneller. Men det jeg har sett av backlash på det hos andre, gjør meg vettskremt. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld gikk turen til et anna vann...denne gang fordi fruen var på jakt etter kantarell. Og det ble fisk :-D

jammen bra jeg var innom XXL i formidag og sikret meg ny håv, da det var  på tide å pensjonere teleskophåven fra 90 tallet, som aldr lar seg åpne med en hånd når du trenger den....:-)


IMG_20180818_204940.thumb.jpg.62a5b80b8b9f2c931443acb32ab7aee8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vannet har ei fin lita elv som renner ned til havet med mange fiskeløse kulper. Desverre er det ei gammel demning midt i elvestrekket som sperrer for all oppgang av fisk. Det er veldig synd for det kunne vært ei super ørretelv, og det tas en god del SØ i bukta elva renner ut i, og ei anna elv som renner ut i samme bukta er sjørøyeførende. Bare tenke på dette gjør meg litt trist. Fisken i elvedammen er av tusenbrødreslaget....10cm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ad diskusjonen om multisneller; slike sneller er vel egentlig uegnet til UL-fiske, pga risikoen for backlash. Og risikoen har vel ikke akkurat sunket med bruken av braid... En haspelsnelle er vel og blir det rette redskapet for dette fisket... fins mye fullt brukbart til en veldig overkommelig pris. Både idiotsikkert og driftssikkert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, piscator skrev:

ad diskusjonen om multisneller; slike sneller er vel egentlig uegnet til UL-fiske, pga risikoen for backlash. Og risikoen har vel ikke akkurat sunket med bruken av braid... En haspelsnelle er vel og blir det rette redskapet for dette fisket... fins mye fullt brukbart til en veldig overkommelig pris. Både idiotsikkert og driftssikkert. ;)

Etter en sånn ca 30 års erfaring med UL fiske etter ørret og røye, kan jeg ikke si meg annet enn enig med deg. BFS fiske er og blir en sport for selvplagere og man får haspelutsyr som stort sett altid kaster like langt og ofte lengre enn man klarer med multiplikator i denne vektklassen. Så dette er og blir noe for spesielt intresserte. Man får jo ikke engnag kjøpt stenger til det her i riket. 

Likefult er det djevelsk morsomt å få det til. Og jge bruker nesten like mye tid på å dra ut løkker og greie opp knuter på hasspel som jeg bruker på å dra ut en liten backlash i ny og ne på multiplikatoropsettet. Men har jeg også stått sommer etter sommer, flere dager i uken å dengt sluk med multiplikatorsneller i andre vektklasser i 10 år. 
Og nå som jeg har blitt vant med kastemetoder etc, har jeg ikke noe mer backlashproblemer med BFS/UL snella og 3 grams spinnere, enn jeg har med Ambassadeursnella i 6500 størrelse. Men det fordrer at man er våken i gjerningsøyblikket. Når jeg står med haspel, er det bare å drømme seg vekk mens kastingen går i automatmodus. 

Når det gjelder braid på multi har jeg bare godt å si om det. Har aldri fått et backlash som jeg ikke har klart å greie opp i løpet av et par minutter. Oftest tar det 5 sekunder. 

Men om man aldri har brukt multiplikatorsneller før, så er ikke BFS fiske det man skal starte det med. Da vil jeg heller anbefale et vanlig haspelopsett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, piscator skrev:

ad diskusjonen om multisneller; slike sneller er vel egentlig uegnet til UL-fiske, pga risikoen for backlash. Og risikoen har vel ikke akkurat sunket med bruken av braid... En haspelsnelle er vel og blir det rette redskapet for dette fisket... fins mye fullt brukbart til en veldig overkommelig pris. Både idiotsikkert og driftssikkert. ;)

Hva mener du da om fluefiske? :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.8.2018 at 21.41, Rubjo skrev:

Jeg har aldri prøvd med mono på multisneller. Men det jeg har sett av backlash på det hos andre, gjør meg vettskremt. :-D

Mindre backlash og mye enklere å ordne opp i med mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, piscator skrev:

ad diskusjonen om multisneller; slike sneller er vel egentlig uegnet til UL-fiske, pga risikoen for backlash. Og risikoen har vel ikke akkurat sunket med bruken av braid... En haspelsnelle er vel og blir det rette redskapet for dette fisket... fins mye fullt brukbart til en veldig overkommelig pris. Både idiotsikkert og driftssikkert. ;)

UL fiske med multiplikator fungerer svært bra med riktig utstyr og mye erfaring med multiplikator.

Jeg har noe av det beste utstyret som kan fås til formålert og har tusnevis av timer med multiplikator, hvordan det fungerer uten at disse forutsetingene er oppfylt må andre enn meg svare på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abbor skrev:

UL fiske med multiplikator fungerer svært bra med riktig utstyr og mye erfaring med multiplikator.

Jeg har noe av det beste utstyret som kan fås til formålert og har tusnevis av timer med multiplikator, hvordan det fungerer uten at disse forutsetingene er oppfylt må andre enn meg svare på. 

---

tviler ikke på at det kan fungere utmerket med multi, hvis man får tak i bra nok utstyr, og enda viktigere, kan å bruke dette utstyret til denne type fiske. Men for at det skal forsvare brukerterskelen, altså hvor mye tid og krefter man må bruke på å få denne ferdigheten, må også gevinsten stå i stil med dette. Og forutsatt at man behersker dette utstyret, er dette så mye bedre enn en vanlig, idiotsikker haspelsnelle til dette fisket? Jeg tillater meg å tvile, og jeg har personlig prøvd begge deler, og har en viss erfaring med kraftigere multisneller. Jeg synes likevel valget er nesten opplagt til UL-fiske; der er det haspel som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye bedre kontroll på hvor jeg kaster og sepsielt lengden med multiplikator. Utstyret er lettere enn sammenlignbart haspelutstyr og en har bedre kontroll med hva som skjer ute i vannet da en ikke har drev som overfører kraften i 90 graders vinkel.  Det komplette utstyret jeg bruker veier ca 250g. Synes også det er lettere å gi liv til agnet med multiplikator. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, abbor skrev:

Jeg har mye bedre kontroll på hvor jeg kaster og sepsielt lengden med multiplikator. Utstyret er lettere enn sammenlignbart haspelutstyr og en har bedre kontroll med hva som skjer ute i vannet da en ikke har drev som overfører kraften i 90 graders vinkel.  Det komplette utstyret jeg bruker veier ca 250g. Synes også det er lettere å gi liv til agnet med multiplikator. 

---

dette er gode argumenter; innser at multisneller gir mindre tvinn, noe som er et generelt problem med haspel. Og ja, multisneller muliggjør bedre slurebrems. Det er jo blant annet derfor multisneller er bedre til for eksempel kveite. Det med kastelengder kommer i tillegg, men jeg tror det ville ta lang tid og mye trening før jeg klarte å kaste lenger med multi enn med haspel. Med kraftige sneller kaster jeg fortsatt lenger med haspel, etter mer enn 40 års bruk av begge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar vi er på omtrent samme alder, jeg har brukt haspel noen år lenger enn deg og multiplikator noen få år mindre men jeg har sannsynligvis brukt multiplikator 10 ganger så mye som haspel så det er nok ingen tilfeldihghet at jeg foretrekker multiplikator til det meste. 

Når det gjelder kasting av litt tyngre sluker så er mine Ambassadeurer med alt UT Reel Technology har av trimdeler bedre enn noe annet, så med mono som er det eneste jeg vil bruke til tyngre elvefiske, så kaster jeg en god del lenger med disse snellenene enn med haspel (som jeg ikke har brukt til slikt fiske siden midten på 1980 tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abbor skrev:

Antar vi er på omtrent samme alder, jeg har brukt haspel noen år lenger enn deg og multiplikator noen få år mindre men jeg har sannsynligvis brukt multiplikator 10 ganger så mye som haspel så det er nok ingen tilfeldihghet at jeg foretrekker multiplikator til det meste. 

Når det gjelder kasting av litt tyngre sluker så er mine Ambassadeurer med alt UT Reel Technology har av trimdeler bedre enn noe annet, så med mono som er det eneste jeg vil bruke til tyngre elvefiske, så kaster jeg en god del lenger med disse snellenene enn med haspel (som jeg ikke har brukt til slikt fiske siden midten på 1980 tallet).

Det med kastelngde og kontroll er min erfaring også. Jeg begynte med multiplikator da en kompis jeg var på besøk hos dumpet en Ambassadeur 6500 CS Rocket i fanget mitt og spurte om jeg ville ha den! Jeg var skeptisk men tok imot da jeg var nysjerrig nok til å ville prøve. De neste ti årene brukte jeg ikke annet. Dvs jeg kjøpte en brukt men som ny klassisk 7000 (rød) til å bruke på båtstanga og muligens til laksefiske. Men den havnet faktisk på ei surftsng jeg bygde sjøl. men stanga knakk ifjor, så den har stått på havfiskestanga siden det.  Rocket'en er fremdeles i bruk på laksestanga mi som jeg bruker til slukdenging etter sei, og den får nok flere tusen kast i løpet av en sesong.
I vår fikk den selskap av en 6500 CT mage elite "florida orange" som jeg heiv på ei surfstang. Men linelegging med tommelen gikk så greit at det er mulig det blir flere, da den er fanatstisk å kaste med, og linelegging med tommelen gåpr helt greit :-D

I alle fall, ovegangen til mindre sneller og kastevekter syns jeg gikk helt greit. har ikke noe mer problemer med dette en jeg har på det tyngre ustyrert, Og kastelngdene jeg får, selv med billigrælet mitt fra AliExpress er like lange som jeg har med haspel utstyret mitt. Og det skulle ikke forundre meg om den kan økes om jeg spanderer litt bedre kulelagre på den.

Men jeg er helt enig med de som foretrekker haspel. BFS er ikke hva man starter med dersom man ikke er vant med multiplikator fra før, selv om jeg ikke syns overgangen fra haspel var så vanskelig som jeg fryktet. 

Og når det gjelder braid har som sagt ikke hatt store problemer med det. Syns fugleredene som opstår med mono ser helt grusomme ut. Problemet med braid er heller når du får knuter på senna...da er det stort sett bare å klippe av. Og det får man oftere med haspel enn med multisnelle syns jeg. Var en tur tidligere i sommer. Hadde full spole på haspelen da jeg startet...og etter 2 timers fisking var det ikke nok senne igjen på spolen til at jeg kunne kaste en 3 grams spinner med en ei 165cm lang stang en gang....knutehelvete de-lux. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.