Gå til innhold
Fiskersiden

DAM dupp lightstick - første tur ikveld og attpåtil med fangst :)


Gjeddekake
 Share

Recommended Posts

Jeg har gledet meg som en liten unge på at disse duppene skulle dukke opp i posten fra Skittfiske å dro rett til skogs etter å ha hentet dem :)

Det som irriterte meg godt var imidlertid at det manglet én duppkork til en av mine 2 dupper. Skikkelig kjipt da lightsticken kan finne på å stikke av under kast. 

Sååå, to aktive stenger fungerte ikke optimalt så i hovedsak endte jeg opp med mer eller mindre én aktiv stang. Når det er sagt så var dette morsom fiske :) det å sitte å stirre ut i mørket på den lysende duppen under stjernehimmelen var magisk.

For å gjøre turen perfekt så beit det på en liten ørret :) den var ca 27 cm og ikke noe beist akkurat. Tenkte å slippe den igjen, men dessverre sat kroken som et skudd :(

vel alt i alt var det ikke så mye gøy og spennende som det var en deilig rekreasjon og tilbaketrekking. Det å sitte der mutt alene i nattmørke i skogen hmm....

så nå sitter lukta av stekt ørret i tapeten hjemme. En liten snack etter en super kveld. Nå kan de mørke høstkveldene bare komme :)

#DetteBlirForEnVane :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duppfiske med lighstick er ufattelig gøy. AnglingDirect har flere varianter til lettere duppfiske om det skulle være aktuelt. Handler mest dupputstyr fra England. Dro med en ikke-fisker-kompis på øl og dupp etter sørv. Han ble superglad av å få " så masse stor fisk". Avkrokningsmatte var selvsagt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Den rigges som en vanlig dupp. 

Duppstopper, dupp, haggel og krok.

Når du har rigget alt dette og loddet riktig så har du i lightstick i det tomme røret på toppen av duppen og setter på lokket. Deretter hiver du uti og tar deg en dram , voila :)

 

skitt fiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
5 minutter siden, Lettere Påvirket skrev:

Umulig å fiske i denne vinden.

Vind er jo gull for harvefisket! Jeg var til og med ute med stanga i går kveld, for å hilse på Knud. Han hadde felt noen store trær over veien, som jeg måtte trille rundt,  men elles er det bare digg å kjenne litt på været. 

Knud kødder med veien:3C09676F-6C4B-402E-AF63-C490EF859316.thumb.jpeg.b922be8fe7d6f2212748682341f334b0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lettere Påvirket skrev:

Aha, det er det jeg trenger! Må skaffe noe brukandes og håpe på bedre vær til neste helg. Umulig å fiske i denne vinden.

 

Det er helt sant. Jeg skulle selv etter planen på fisketur idag, men kansellerte pga vind. Hard pålandsvind er elendig fiskevær.

 

Satser i likhet med deg på fisking til neste helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.9.2018 at 21.46, TT skrev:

Vind er jo gull for harvefisket!

Jo da, litt vind er bra. Men ekstremt mye vind + skikkelig høytrykksspyling med regn setter en liten demper på både kosen og muligheten til i det hele tatt å få kasta ut agnet.

20 timer siden, Gjeddekake skrev:

Satser i likhet med deg på fisking til neste helg

Skitt fiske! Neste helg blir det fjelltur UANSETT VÆR!! hehehe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lettere Påvirket skrev:

Jo da, litt vind er bra. Men ekstremt mye vind + skikkelig høytrykksspyling med regn setter en liten demper på både kosen og muligheten til i det hele tatt å få kasta ut agnet.

Skitt fiske! Neste helg blir det fjelltur UANSETT VÆR!! hehehe.. 

 

Ja, altså om man skal fiske i ordentlig vindvær (hvilket jeg ikke gidder personlig) så er det ørretsluk som gjelder. Dupp og agn er helt håpløst med sterk vind etter min erfaring. 

Man kan jo bruke sluk og feste mark på treble slik noen visstnok gjør, men innlandsfiske i sterk vind sånn generelt sett er jeg skeptisk til. Dessuten er det som du er inne på skikkelig utrivelig med vind så dersom målet er å kose seg på fisketur så fraråder jeg å dra på tur i sterk vind. 

 

PS! Når det gjelder lodding av duppen så må du huske at jo dypere duppen ligger i vannet desto følsommere takkel. Kunsten med slike dupper er å finne kompromisset mellom synlighet i vannet og dybde.

Så du bør se den, men ikke for godt. Kun toppen av lyset bør være synlig for deg. Dersom du lodder riktig er den greit nok å se i vannet samt at fisken merker liten motstand i hugget.

Dette er ikke spesielt komplisert, men det er lurt å gjøre denne loddingen før mørket er falt for mye på. Ha på lodd og hiv ut for å sjekke, deretter ha på mer osv helt til du er fornøyd.

Forøvrig bruker jeg alltid 3-4 medium mark på kroken når jeg fisker etter ørret uavhengig av type dupp.

 

Endret av Gjeddekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker jo mest med sluk, men bruker ultralett utstyr med vekter rundt 4-7 gram. Rimelig håpløst å kaste slikt også i sterk vind. Meitestanga er som regel med og blir som regel rigget til bunnmeite eller aktivt markfiske. Nå når det blir mørkt så tidlig kan det jo være artig å strekke ut fisket litt lenger på kvelden med lightstick :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lettere Påvirket skrev:

Fisker jo mest med sluk, men bruker ultralett utstyr med vekter rundt 4-7 gram. Rimelig håpløst å kaste slikt også i sterk vind. Meitestanga er som regel med og blir som regel rigget til bunnmeite eller aktivt markfiske. Nå når det blir mørkt så tidlig kan det jo være artig å strekke ut fisket litt lenger på kvelden med lightstick :)

 

Gi oss gjerne en rapport :)

Endret av Gjeddekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.9.2018 at 1.20, Gjeddekake skrev:

 

Gi oss gjerne en rapport :)

Da må du nok smøre deg med tålmodighet, for været er nok for dårlig til at jeg gidder å dra på fjellet denne helga også :( Blir vel en heller en snartur ned til sjøen for å teste bombarda/sjøørret stanga som kom i dag :jump: Tror jeg skal klare å slenge ut ett eller annet med den selv om det blåser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.9.2018 at 19.19, Lettere Påvirket skrev:

Da må du nok smøre deg med tålmodighet, for været er nok for dårlig til at jeg gidder å dra på fjellet denne helga også :( Blir vel en heller en snartur ned til sjøen for å teste bombarda/sjøørret stanga som kom i dag :jump: Tror jeg skal klare å slenge ut ett eller annet med den selv om det blåser :)

 Si ikke det :p jeg fikk en 400 grams ørret på Andersdupp i sterk nordavind midt imot nå ikveld så alt er tydeligvis mulig.

Når det er sagt så ville jeg nok heller bunnmeite enn å fiske med Lysedupp i stekt vind. 

Endret av Gjeddekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.