Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken fortom?


Vandringsmann1
 Share

Recommended Posts

Hei.

Lurer fælt på hvilken fortom jeg burde velge. Ønsker å prøve meg på bombarda fiske, og også å bruke fortom når jeg kaster sluk (noe jeg ikke gjør i dag).

Ønsker meg en ganske usynlig en. Hvilken bør jeg velge, og hvor lang fortom bør jeg ha på til ulikt bruk?

Tips? ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva du skal fiske etter og hva slags sene på har på snella i dag. Men om du har multi-line på snella nå, kan du skjøte på en bit med fluorkarbon. Den er ganske usynlig og tåler mye. Dimensjon avgjøres av hva du fisker etter. Til vanlig ørretfiske er 0,20-0,25 passe. 

Skal du bruke tunge bombardaer ville jeg brukt minst 0,25, da det blir ganske mye kraft i kastet. 

Vanlig monosene funker også greit.

Til fiske med sluk bruker jeg en fortom på 50-60 cm. Ved flue og dupp har jeg fortom omlag som lengden på stanga, dvs 10-11 fot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Usikker på hvilken sene jeg har. Var det som kom med snella fra sølvkroken. ^_^

Fisker stort sett ikke så artspesifikt, men ønsker å ha mitt første møte med SØ i løpet av et år.

Endret av Vandringsmann1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da klinker jeg til med et spørsmål til:

Forstår at man bør ha en gummistopper under bombarda-duppen. Det høres ut som en billig og simpel sak... Men, hvor får jeg tak i det? Finner det ikke i noen butikker, og strever strengt tatt med å finne det på nett også...

Merker? Navn? Leverandør? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vandringsmann1 skrev:

Takk for svar. Usikker på hvilken sene jeg har. Var det som kom med snella fra sølvkroken. ^_^

Fisker stort sett ikke så artspesifikt, men ønsker å ha mitt første møte med SØ i løpet av et år.

Søk på «duppstopper». De har det i alle fall på xxl. I tillegg til de spesialiserte butikkene, selvsagt, om du bor i nærheten av noen slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

du skriver ikkje hvilket snøre du bruker i dag, men eg regner med at det er en eller annen multifilament. 

Til bombarda ville eg latt multietnisk gå rett gjennom bombardaen, så ei gummiperle før palomarknute i svivel. Så kan du knyte med vanlig dobbel slukknute fra svivel til agn. 

Skal du fiske med sluk, kan du gjere det samme, men dropp bombarden. Gummiperla er genial for å skåne toppringen. 

Beste alternativ er dog FG knute mellom multifilament og fortom. Den knuten er heilt genial, og du kan bruke ett par meter fortom. Da vil all multifilament ligge beskytta på snella. 

JP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FG knuten. Etter mitt syn den ultimate knuten for skøyting av multi og mono/FC 

Bruker denne på alt frå ørret til kveite. 

Har ikkje brukt blodknuten siden eg såg kor svak den er. Meiner vi snakker 55-60 % av den svakaste Lina i skøyten. Om du insisterer på å bruke den så sett igjen 3-5 mm? 

FG derimot er svært nær 100% styrke og lydlaus gjennom ringane. 

Håper dette hjelper

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vandringsmann1 skrev:

Høres ut som jeg må sette meg ned og lære meg FG knuten!

Takker!

Aldri prøvd denne FG knuten men sikkert bra. Selv bruker jeg bare Uni Knot til skjøting av line. 

Om duppstopperne ikke er noe stress kan du kjøpe dette fra Ebay å har dem i posten etter 3-4 uker. Jeg bruker disse å er fornøyd med dem. 

https://www.ebay.com/itm/10-20-50xFishing-Bobber-Stopper-Float-Line-Olive-Shape-Stoppers-Stops-Space-Bean/142863542275?hash=item214354a803:m:mlG5c1UlF1xWCinxOWcMpNg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tykkere braid og mono bruker jeg PR knuten med bobbin (Ligner FG), fordi den rett og slett er overlegen. Tar litt lenger tid å knyte, men det er verdt det.

Til tynnere braid går det primært i uni-uni, fordi fortom skiftes mye oftere (ofte hver tur), og i grunn ikke skaper noe problem gjennom stangringene med tynn braid/fortomsmateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.