Drømmefisken

- Vinn drømmereise til Alaska for to i Norges nye landsdekkende fiskekonkurranse! Premier for over 500.000 skal deles ut.

DU kan enkelt delta, uansett hvor i landet du bor og hvor mye du fisker. Månedlig premiering. Les mer her; https://goo.gl/3zSMUq 

JonasA

Lage/fikse gytebekk i lite skogsvann

Recommended Posts

Hei

Det er et lite spesielt skogsvann på hadeland som huser virkelig flott ørret og abbor.

Ørret bestandsvurdering:  Liten bestand

Det har blitt tatt ørret der på 3 og 4 kilo, og langt større finnes. Fisken gyter ikke, så fiskene som er der er satt ut av ivrige fiskere som meg.

Abbor bestandsvurdering: Middels

Det er en bestand av storabbor på 1-2 kg men langt større finnes. Fisken gyter.

Generelt info om vannet: Vannet er krystallklart og har en ekstrem høy ph-verdi, altså en kalksjø (ikke humus typen) det er veldig dypt der og det går rykter om at det er 70+ M dypt.

Før i tiden var det mye mer fisk i vannet, men ettersom tiden gikk stoppet fisken å gyte. 

Jeg prøver å få fisken til å gyte igjen men det er vanskelig. det renner lite vann i bekken. Bekken renner nedover mot et annet større vann. det er mange planker, kvister og steiner i bekken som stopper fisken til å svømme forbi. det er myrbunn i bekken, så det er ikke sand i bekken lenger.

Har noen no tips om hvordan jeg kan forsøke å få fisken til å gyte igjen. Forbedre/ fikse bekken ? 

fiskene har forsøkt i mange år på rad å gyte stillestående, men det har neppe

vært noe avkom etter gytingen i vannet.

Det er flere videoer av Lars Nilssen som har filmet revirhevdende stillevannsgytere der.

Videoer av stillevannsgytere:

Og

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har ingen erfaring med kultivering, og ihvertfall ikke med gytebekkforbedringer, bare så det er klart. Men jeg har lest en god del OFA-bøker og blogger, og jeg tror vel at det er noe man burde være forsiktig med å sette i gang på egen hånd! Vet om et lite vann i Oslomarka som tidligere var kjent for storfisk, men der bestanden nå er overbefolket og småfallen, etter at OFA forbedret gyteforholdene. Så sikkert lurt å høre med noen som har kunnskap og ressurser før man setter i gang tiltak på egenhånd! Er vannet stort, forresten? :)

mvh Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå