Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til Humminbird ekkolodd


blackfish13
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har et Humminbird ekkolodd av typen 535 med Humminbird MS M festebrakett. Jeg har da 2 noen spørsmål angående dette loddet.

Det første er at jeg med en feil har klart å fått en kortslutning på strømkabelen som jeg prøvde å fikse med å teipe kabelen noe som ikke virket og resulterte i at ekkoloddet datt ut og inn flere ganger som da til slutt klikket og bare bjunte å blinke i steden for å skru seg helt på. Testet loddet på en kompis sin båt med same festebrakket og der virket det heller ikke kun blinket noe det har gjort før, så regner med det er noe gale med selve loddet. Noe kjent problem som går an å få fikset?

Hvis dette har seg sånn å ikke er mulig å få fikset så ønsker jeg og kanskje hivet inn noen kroner på å kjøpet nytt lodd på samme sender og brakket for å spare penger, orker ikke bruke mye penger når jeg stort sett brukte dette loddet for å finne dybder og så noelunne stryktrur når jeg satte hummer og krabbeteiner. Noen som har erfaringen med noe brukende til en liten sum penger? 

Jeg så litt på ebay en Humminbird KVD 698ci HD Combo. Hadde dette kanskje vært greit siden det har innebygget GPS til kartplotter noe som er hendig da jeg slepper å bruke mobilen å har lodd og dybde side ved side. Men fungerer dette på min Humminbird MS M brakket som skittfiske sier "passer de fleste instrumentene av nyere dato i 300, 500, 600 og 700 serien (ikke 700 HD farge instrumenter)" betyr dette at det fungerer på den nevnte siden den ikke er 700 HD eller fungerer ikke denne på denne braketten pga den er HD eller pga den er combi med kartplotter? 

Tusen takk på forhånd til all innspill, jeg setter pris på alt men hovedprinsipper er å slippe å betale mer enn 1 tusen lapp helst mindre med tanke på det er en liten båt jeg snart skal bytte ut og blir brukt stort sett bare til teiner. 

Endret av blackfish13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortslutter du noe med et kretskort i, må det kretskortet skiftes. Det er selvfølgelig mulig å gjøre, forutsatt at du får tak i riktig kretskort (typisk eBay used parts) og kan fin-lodde litt.

Du snakker om utstyr som er (minst) 15 år gammelt, i min verden er det å bruke en tusenlapp på det å kaste gode penger etter dårlige. Ekkoloddgiveren din er sannsynligvis (over-)moden for utskiftning og hele pakken burde vært skiftet ut.

For ca en tusenlapp til halvannen får du en av disse med giver brukt hvis du følger med litt:

Lowrance Elite HDI, Lowrance Elite CHIRP, Lowrance Hook, Humminbird Helix, Garmin Striker.

Alle sammen kommer til å gjøre en bedre jobb enn det du hadde, vil vare lengre enn å fikse det du hadde og er dessuten «sikre» løsninger kontra å fikse noe som uansett synger på siste verset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, erik skrev:

Kortslutter du noe med et kretskort i, må det kretskortet skiftes. Det er selvfølgelig mulig å gjøre, forutsatt at du får tak i riktig kretskort (typisk eBay used parts) og kan fin-lodde litt.

Du snakker om utstyr som er (minst) 15 år gammelt, i min verden er det å bruke en tusenlapp på det å kaste gode penger etter dårlige. Ekkoloddgiveren din er sannsynligvis (over-)moden for utskiftning og hele pakken burde vært skiftet ut.

For ca en tusenlapp til halvannen får du en av disse med giver brukt hvis du følger med litt:

Lowrance Elite HDI, Lowrance Elite CHIRP, Lowrance Hook, Humminbird Helix, Garmin Striker.

Alle sammen kommer til å gjøre en bedre jobb enn det du hadde, vil vare lengre enn å fikse det du hadde og er dessuten «sikre» løsninger kontra å fikse noe som uansett synger på siste verset.

Tusen takk for svar. Får se om jeg kikker litt etter nye lod med sender da eller noe sånt. Eller om jeg kanskje bare lar det ligge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.