Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken sene til Gjedde fra land...


Recommended Posts

Hvilken sene anbefaler forumet til gjeddefiske fra land? Den jeg har på nå fulgte med snella å er ikke noe tess. Det er etter min smak rett og slett for tynt og virker puslete mm. 

Jeg bruker Fireline til ørretstengene mine og lurer på om dette er formula1 også innen gjeddefiske eller om dere tenker i retning av Sufix?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker helt klart Sufix bedre enn FL, uansett. Men der finner du sikkert noen som er uenige med meg. :D

Jeg bruker multifilament rundt 0,30-0,35 ved spinnfiske etter gjedde. Ikke fordi man trenger den bruddstyrken for fisken, men for slitestyrken og fordi den er mer behagelig å kaste 100-300g baits med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Erik :) personlig så digger jeg FL til ørret, men har svært liten erfaring med gjeddefiske (paradoksalt nok jf Gjeddekake, lol). 

Nå skal det sies at jeg er konservativ på den måten at dersom jeg liker noe så blir jeg fort fast kunde. Sufix har jeg ikke fisket med på mange år og da kun til abborstanga mi. 

Du som fisker mye gjedde, også fra land. Hvilken snørelengde bør jeg ha på snella mi tenker du ( i og med at jeg fisker fra land, innimellom med vadere)? 

Holder 110-150 eller bør jeg opp i 250m ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser poenget med braid med tanke på kroking, men hvis man fisker nær steder med mye vegetasjon og snags, er det ikke bedre med nylon som jo er mer slitesterkt? I åpent vann ville jeg nok brukt braid med fortom av wire eller fluorkarbon, men til spinnfiske fra land tror jeg at jeg ville foretrukket nylon. Ja, det blir kortere kast, og kanskje litt dårligere krokingseffektivitet, men så trengs det sjelden lange kast på slike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, piscator skrev:

ser poenget med braid med tanke på kroking, men hvis man fisker nær steder med mye vegetasjon og snags, er det ikke bedre med nylon som jo er mer slitesterkt? I åpent vann ville jeg nok brukt braid med fortom av wire eller fluorkarbon, men til spinnfiske fra land tror jeg at jeg ville foretrukket nylon. Ja, det blir kortere kast, og kanskje litt dårligere krokingseffektivitet, men så trengs det sjelden lange kast på slike steder.

Hmm, har opplevd å miste ørret pga at monosena har røket tidligere å bestemte meg etter sistemann (må ha vært 2,5 kilo) at jeg kun ville bruke multi fra da av. 

Nå skal det selvsagt sies at jeg jo bruker stålfortom til gjeddefiske så noe av denne problematikken er jo i og for seg ikke relevant å overføre fra ørretfiske til Gjedde. 

Men hva tenker du om lengde på sene? Vil du si at 150 m er tilstrekkelig?

Endret av Gjeddekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis monosene ryker må det være en svakhet eller at sena er (alt) for tynn. Vanlig nylon er generelt mye mer slitesterk enn braid. Og uansett bør man vel ha  en fortom tilpasset fisket? Til fiske på relativt korte hold trenger man sjelden veldig mye sene; har du noen gang vært i nærheten av at fisk har tømt spolen under gjeddefiske? Men det er viktig å fylle spolen riktig, på grunn av kastelengden. Har vel aldri opplevd at gjedde har dratt ut mer enn 20-30 meter sene, og så lange utras har vært helt unntaksvise hendelser. Også sjeldnere at fisken har lange utras når man har mye sene ute. Forutsatt at spolen fylles opp med den sena du vurderer som riktig å bruke, og du stort sett kaster under 50 meter, bør 150 meter sene være mer enn nok til gjeddefiske fra land. Men det er jo klart at det å kaste ut 1/3 av senelengden bidrar til at kastet bremses, noe som kan gå ut over kastelengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte fortom tidligere, men gikk bort fra det etter at jeg mistenker at skjøten/ knuta ødela toppringen på stanga mi ved to anledninger. 

Så lenge man skjærer klar av sjokkrosa (og kanskje FLgrønn?) Så tror jeg ikke fisken er for opptatt av lina. Mulig jeg tar feil, men synes ikke fangsten er gått i noen markant grad verken opp eller ned etter at jeg gikk bort ifra fortom ved UL fiske. 

Det du skriver om lengde og greier var opplysende. Takk for at du deler kunnskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som piscator over. 100-150 meter holder i lange baner, men fyll spolen med noe innerst først. Gammel sene, den billigste monoen du får tak i, tape etc kan brukes som fyllmiddel. Mange sneller leveres også med to spoler, en grunn og en dyp, så man slipper å fylle på 300 meter med sene hvor det er de ytterste 40 som faktisk brukes.

 

Og sånn for ordens skyld. Når jeg sier Sufix, mener jeg Sufix 832. Dvs braid.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.