Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Kornsjø


Vidario
 Share

Recommended Posts

Tja. Et godt dybdekart, tekst som sier det primært er gjeddefiske som gjelder der og link til mer informasjon på nettsider drevet av grunneierlaget. Det bør svare på de fleste av spørsmålene dine, litt generelt.

Ellers er sjøen hyppig besøkt av medlemmene i Aremark Gjeddeklubb, så et spørsmål via deres Facebookside kan være verdt et forsøk.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, erik skrev:

Tja. Et godt dybdekart, tekst som sier det primært er gjeddefiske som gjelder der og link til mer informasjon vi nettsider drevet av grunneierlaget. Det bør svare på de fleste av spørsmålene dine, litt generelt.

Ellers er sjøen hyppig besøkt av medlemmene i Aremark Gjeddeklubb, så et spørsmål via deres Facebookside kan være verdt et forsøk.

Det betyr at den lette ørretstanga blir igjen hjemme........

Takk igjen Erik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den med du, men "lad den" med noen abborjigger og la boksen med Sølvkroken Spesial ligge hjemme. ;) 

Typisk utstyrsvalg for en tur i den sjøen for meg hadde vært abborutstyr, gjeddeutstyr og ikke minst trollingutstyr for gjedde. Siden dere bruker kano er kanskje dyprigger og planerboard utelukket men sideparavaner er aldri feil.

Morgen og kveld hadde jeg spinnfisket, mens dagtid hadde vært trolling for å dekke mye vann og gjøre meg kjent via ekkoloddet.

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, erik skrev:

Ta den med du, men "lad den" med noen abborjigger og la boksen med Sølvkroken Spesial ligge hjemme. ;) 

Typisk utstyrsvalg for en tur i den sjøen for meg hadde vært abborutstyr, gjeddeutstyr og ikke minst trollingutstyr for gjedde. Siden dere bruker kano er kanskje dyprigger og planerboard utelukket men sideparavaner er aldri feil.

Morgen og kveld hadde jeg spinnfisket, mens dagtid hadde vært trolling for å dekke mye vann og gjøre meg kjent via ekkoloddet.

 

Følger alltid et godt råd veit du. Men sluker og spinnere kan være igjen i boden mener du?

Har noen Fox 12 cm, westin 14 cm gummidyr - de kan jeg tre på et 20 grams jigghode med lang krok hvis jeg tolker deg rett.

Vi er nok ikke så avanserte at vi tar med trollingsutstyr, ekkolodd mm, får holde med stang 8-30 gram og 2500 snelle. Kanskje jeg tar med ei grovere stang da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnere fungerer på abbor, så de er innafor. Sluker hadde jeg personlig latt ligge til neste ørrettur, men du finner de som er uenige med meg.

Gummidyrene dine kan du fint tre på en jiggkrok ja, fine til gjeddefiske. Til abbor bruker jeg mest mindre jigger rundt 6-8 cm. En personlig favoritt akkurat nå er Westins Stanley the Stickleback, men skulle jeg bare hatt en abborjigg hadde det blitt Relax Kopyto 3 som er 7,5cm. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, erik skrev:

Spinnere fungerer på abbor, så de er innafor. Sluker hadde jeg personlig latt ligge til neste ørrettur, men du finner de som er uenige med meg.

Gummidyrene dine kan du fint tre på en jiggkrok ja, fine til gjeddefiske. Til abbor bruker jeg mest mindre jigger rundt 6-8 cm. 

Takk igjen for gode råd. Jeg har jo aldri fisket etter abbor og gjedde, er mest på havet. Men skal bli moro å teste. 

Hva annet er det i Kornsjø enn gjedde/abbor? De kan jo ikke leve kun av hverandre, noe byttefiske av andre sorter er det vel der?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, erik skrev:

Der kan jeg ikke svare bastant. :) Men de typisk "østfoldartene" mort, sørv, laue og brasme er nok på anse som tilnærmet bankers.

He, he - høres uansett ut som jeg får utvidet mitt svært korte artfiskeliste.

Spinnfisket på dagtid - også det med jigger eller spinner? Hva med wobblere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor er for meg 80% jigg og 20% woblere, poppere og vibra-baits. Gjedde er 100% jigg og 0% woblere ved spinnfiske, 50/50 ved trolling.

Skal dere dorge fra kano så pass på at det du henger på sena går skikkelig i vannet. Mange woblere er feks beregnet på 2-2,5 knop og det er tøft i kano i lengden. Så sjekk at utstyret går pent i vannet før dere begynner å slepe rundt på det bak kanoen. For dorging hadde jeg brukt woblere med litt størrelse beregnet på gjedde, og de største jiggene dine. (Ikke nødvendigvis samtidig, siden woblere ofte krever endel fart for å gå pent, mens jigger ikke gjør det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, erik skrev:

Abbor er for meg 80% jigg og 20% woblere, poppere og vibra-baits. Gjedde er 100% jigg og 0% woblere ved spinnfiske, 50/50 ved trolling.

Skal dere dorge fra kano så pass på at det du henger på sena går skikkelig i vannet. Mange woblere er feks beregnet på 2-2,5 knop og det er tøft i kano i lengden. Så sjekk at utstyret går pent i vannet før dere begynner å slepe rundt på det bak kanoen. For dorging hadde jeg brukt woblere med litt størrelse beregnet på gjedde, og de største jiggene dine. (Ikke nødvendigvis samtidig, siden woblere ofte krever endel fart for å gå pent, mens jigger ikke gjør det.)

OK. Det kan bli en morsom øvelse dette her, aner meg at det blir prøve og feile, mye banning og fliring. Kanskje får vi fisk også, håper det

Men det er jo alt en fisketur handler om - ha det moro! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, LaHo skrev:

Ta med litt mer enn jiggskaller på 20 gram :) Varier med ulike tyngder på skallene for å få ulik "hengtid" på gummien. 20 gram kan fort være for mye om dere finner fisken grunt for da må du fiske veldig fort for å unngå å kjøre skallen i bunnen hele tiden.

Takk for tips. Har noen 7 og 14 grams liggende også. Annet nyttig om Kornsjø du vil dele?

Endret av Vidario
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Vidario skrev:

Takk for tips. Har noen 7 og 14 grams liggende også. Annet nyttig om Kornsjø du vil dele?

Jeg vet ikke noe særlig om vannet dessverre :) Jeg hadde tenkt som ved andre vann at man må finne strukturen, enten ved å se på strandlinja eller dybdekart/ekkoloddet. Finn områder eller punkter som skiller seg ut i mengden på en viss strekning vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, LaHo skrev:

Jeg vet ikke noe særlig om vannet dessverre :) Jeg hadde tenkt som ved andre vann at man må finne strukturen, enten ved å se på strandlinja eller dybdekart/ekkoloddet. Finn områder eller punkter som skiller seg ut i mengden på en viss strekning vann

Thanks. Det blir nok prøve og feile litt når vi er der.

Skal rigge med med både små jigger, spinnere og litt wobbler tenker jeg. Får bruke stenger og sneller jeg har :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.