Gå til innhold
Fiskersiden

Montering av motorguide xi3 24v


cosworthkim
 Share

Recommended Posts

Hei, 

 

Jeg gikk til innkjøp av en motorguide xi3 24v som jeg skal montere på min linder 460 arkip. 

Jeg har slitt endel med forstyrrelser på ekkoloddet mitt som jeg fortsatt ikke er helt kvitt, mine tanker rundt montering av denne motoren faller derfor med at første pri må være og montere denne motoren på motsatt side av der svingeren er monterert. 

Hvor mye turbulens skaper egentlig disse motorene ?

Mtp vekt er det mest hensiktsmessig og montere den på høyre side, men mtp ekkolodd er venstre montering mest hensiktsmessig. 

 

Jeg ønsker gjerne litt innspill og tanker rundt dette, ikke bare for og løse ett problem men fordi jeg er nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede fått med deg at det er en fordel å ha elmotoren på motsatt side av ekkoloddgiveren og det er ikke galt bare det. Ellers skal den ha sin egen batteribank, aldri koble noe annet mot elmotorens batteribank da det er en oppskrift på problemer.

Sørg for å dimensjonere kablene riktig, du finner en fin kalkulator for det på bastplassen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut ifra at giveren sitter bak båten..? I såfall har ikke jeg merket noen problem med at jeg har giveren og (baugmontert) elmotor festet mot samme side. Men jeg har litt større båt, og det kommer kanskje noe an på skroget til båten og monteringen av giveren?

Det jeg har hatt diverse problemer med er giver festet på elmotor, eller innebygd giver i elmotor, men det er vel ikke det det er snakk om her? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren har sin egen batteribank så det er ikke noe problem. 

Ja pratet om giveren bak, fikk montert motoren idag og lagt ferdig alt av strøm så da gjenstår bare det viktigste, testen ! :) 

 

Men utrolig lang stamme på den, hadde klart meg med godt under halvparten på min båt, uten at det har spesiell betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60'' stamme vil jeg tro? Det ER langt... For min del har jeg kappet av stammen på de to siste elmotorene.. Den som originalt satt på båten var 42'' tror jeg. Det kan jo være greit å ha noe å gå på ved grov sjø, men stammen kan også være i veien om man står ved motoren og kaster :)

 

Veldig lett å kappe den forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbulens (i praksis luftbobler) fra elmotoren følger skroget bakover. Desto mer V-bunn og desto flere lister under skroget, desto mer konsentrert blir turbulensen bakover. Særlig ved vertikalfiske i litt sjø på dypere vann etter feks røye eller torsk/ sei kan dette bli plagsomt. Desto høyere effekt ekkoloddet jobber på, desto mer støy vil du få på skjermen fra turbulensen.

Lengden på stammen på småbåter som brukes primært i liten sjø er sjelden noe problem. På lengre båter må man tenke litt på at skroget løftes i sjø, feks kommer fronten på min egen fem meters båt rimelig høyt opp når bølgene løfter baugen og da må jeg ha 60-stamme for å unngå at propellen suger luft. Det hjelper ikke at båten min er klassisk amerikaner og litt tung i akter, men jeg hadde den samme utfordringen med den forrige båten også. Desto lengre skrog, desto høyere går baugen opp når du ankrer i sjø.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har nå fått montert elmotoren min og etter og ha fisket fra båt i 7 år uten dette er det bare en ting og si, hvordan i all verden har jeg klart og gå glipp av ett så fantastisk produkt tidligere ? 

 

Kommer tilbake med bilder av montering senere. 

Det eneste som skal løses opp i er og flytte det ene batteriet til den andre oppbevaringskassen for og få litt bedre balanse i båten, tydeligvis ikke nok vekt i styrekonsollen til og kompensere for 2 batterier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, cosworthkim skrev:

 

Det eneste som skal løses opp i er og flytte det ene batteriet til den andre oppbevaringskassen for og få litt bedre balanse i båten, tydeligvis ikke nok vekt i styrekonsollen til og kompensere for 2 batterier. 

Høres ut som du kan spise en ekstra porsjon til middag med god samvittighet fremover. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.