Gå til innhold
Fiskersiden

Nordavind, hvorfor er det drittvær??


Gjeddekake
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på hvorfor det er sånn?

Empirisk sett har jeg grunnlag for å hevde at slikt vær er bortkastet tid dersom man fisker. Null napp og null action.

Og sist, men ikke minst: gjelder dette også på isen om vinteren? Man skulle selvsagt ikke tro det ettersom fisken ikke burde ha noen idé om hvordan været er over isen, men underligere ting enn det har hendt. 

 

Venter spent på svar  :)

Endret av Gjeddekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med trykk å gjøre. Nordavind bringer gjerne lavtrykk, og trykket påvirker fisken. 

Det samme skal gjelde for fullmåne. Jeg har et visst empirisk belegg for at harving ved fullmåne funker dårlig, men signifikante verdier er det ikke ... 

Moralen er uansett fisk når du har tid. Alle «regler» har unntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, det fins nok unntak fra denne regelen som alle andre. Men statistisk sett er nok nordavind dårligere fiskevær enn vind fra andre retninger. Og det henger nok delvis sammen med trykk som det skrives, det er ofte lavtrykk når det er nordavind, og lavtrykk er generelt dårlig fiskevær. Det henger nok også sammen med temperatur, selv om det ikke skulle ha noen betydning i forbindelse med isfiske. En annen faktor som kanskje ikke har vært så mye belyst til nå er at vi som fisker vil fiske dårligere og mindre effektivt i dårlig vær. Hard vind gjør det teknisk vanskeligere å fiske, og hvem fisker bra når man sitter og hutrer i en iskald nordavind? Og særlig når alle i tillegg sier at det er dårlig fiske under slike forhold. da er det lett å miste trua, sånn at det hele blir en selvoppfyllende profeti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha må le når jeg leser denne tråden. Skulle tru du spana på meg når jeg var på tur :P 

Jeg og kompis har blanka flere turer på rad i forrige uke å ikke minst i går. I går var vi ute med baderingen å deeper pro + uten å få napp engang. Vi fisket altså i Gjersjøen som er noe sært vann. Men som du sier man mister trua når det ikke biter. Hvert fall når man ser store stimer med små og store individer under/rundt båten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.8.2018 at 23.06, TT skrev:

Empirien ble styrket i kveld. Intet å kjenne ...87EBC012-1DBE-4DD2-99C7-967F57895AA1.thumb.jpeg.20bf5a1be93666213636010b22d3cb7f.jpeg

Fikk tre stykk ørret på fem minutter....kunne vært 5 da jeg mistet to. :-D
Riktignok i 100-200 grams klassen men fisk er fisk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.8.2018 at 21.53, TT skrev:

Det har med trykk å gjøre. Nordavind bringer gjerne lavtrykk, og trykket påvirker fisken. 

Det samme skal gjelde for fullmåne. Jeg har et visst empirisk belegg for at harving ved fullmåne funker dårlig, men signifikante verdier er det ikke ... 

Moralen er uansett fisk når du har tid. Alle «regler» har unntak. 

Nordavind bringer lavtrykk...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rage skrev:

Nordavind bringer lavtrykk...?

Nja-tja, spør en meteorolog, det er ikke jeg .... Poenget er at den gamle «regelen» om at nordavind er dårlig fiskevær må ha noe med trykk å gjøre. Fisken veit jo ikke hvilken vei det blåser, eller hvor haren hopper ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Rage skrev:

Nordavind bringer lavtrykk...?

----

tja, generelt er det et godt spørsmål.  Ofte vil lavtrykk i Norge følges av vinder fra sør eller sørvest, noen ganger, sørøst, avhengig av hvilken retning lavtrykkene kommer fra og hvor de treffer land; de fleste kommer fra sørvest; men når lavtrykkene har passert vil jo ofte vindene snu til nordøst (vindene roterer rundt lavtrykksentrene mot klokka). I tillegg har vi jo såkalte polare lavtrykk vinterstid, som kommer nordfra, og gjerne drar med seg en iskald nordavind.

Hvorvidt det er trykk, vind, temperatur eller andre forhold som påvirker fisket i negativ retning har vi vel heller ikke særlig eksakt kunnskap om. Dette er erfaringsbasert kunnskap kombinert med mer eller mindre intelligent gjetning. Og i tillegg til vær er det jo haugevis av andre faktorer som spiller inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.