Gå til innhold
Fiskersiden

Ikke til å tro !


 Share

Recommended Posts

Til orientering . Her blir det heftige diskusjoner , tror jeg. Anmoder alle som kan påvirke om å møte frem.

https://www.mattilsynet.no/fisk_og_akvakultur/fiskevelferd/fritidsfiske_og_dyrevelferdsloven.21109

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skrivebordspolitikk slik jeg ser det. Jeg fisker som regel ikke med mattilsynet på slep :p

i C&R debatten så står jeg nok nærmere Mattilsynets tankegang enn mange andre, men av andre grunner. Fiskehelse er underordnet, mens arbeidet som legges ned i kultivering mm av frivillige er hovedgrunn til at jeg fra tid til annet driver C&R også for fisk over minstemål. 

Antropomorfisering av fisk er å dra diskusjonen litt i det lengste laget synes jeg. Begrep som human avlivning er pussige begreper. Man skal selvsagt ikke plage fisken, men det å tilskrive fisk nesten menneskelige egenskaper er absurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om dette følges opp i praksis? Og i så fall hvordan?

Ser for meg at lensmannen her i lendet sikkert mer enn gjerne ville gått med på å bruke av sine begrensede ressurser for å spane på vilkårlige fiskere, for så å loggføre med foto hvorvidt de slipper ut all fangst en hel ettermiddag, for så å slå til med blålys i det de forlater fiskeplassen. :pic::abe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om jeg skal le eller grine. Helt utrolig at man ikke har kommet lengre i 2018, og at denne debatten kommer opp igjen på nytt. Særlig er setningen "Målet for fritidsfiske skal være å skaffe mat." direkte absurd. Som om norske myndigheter kan definere eller styre hva slags motiver folk har for å fiske. Folk har sine høyst private grunner for å fiske, men ALLE undersøkelser opp gjennom historien som har forsøkt å kartlegge folks motiver for sportsfiske, her i Norge som i alle andre land, viser at spenning, opplevelse og rekreasjon er hovedmotivet for de aller fleste. Og forsøk på å kvantifisere forskjellen i viktighet har vist at rekreasjon tilegnes ca 20 ganger større vekt enn matauk, selv i det bakstreverske nisselandet landet Norge. Det kan jo ikke noen bare omdefinere i en lov.

For øvrig er dokumentasjonen på at fisken plages av vår aktivitet mildt sagt syltynn. Og selv om det forskes mye på om fisk kan kjenne smerte, har man ikke kommet frem til noen konsensus etter flere tiårs forskning. Men det er lite som tyder på at fisken er særlig plaget av å være på en krok, og ta en kort tur på land. Når det er sagt er det naturligvis viktig å behandle fisk ordentlig slik at den faktisk overlever. Men det er ikke fordi det er noen dokumentasjon på at fiske OPPLEVER noen lidelse eller plage, men fordi vi aldri skal utsette dyr for unødig skade, ei heller er det noen vits å praktisere C&R hvis det ikke er viktig for å ta vare på bestandene, eller bidrar til dette.

Og apropos bestander; det nevnes minstemål som et akseptert C&R-unntak. Det viser om ikke annet at mattilsynet og de som har utarbeidet dette makkverket ikke skjønner en dritt om økologi og bevaring av fiskebestander, men lever i fortiden der man trodde minstemål var så viktig. Men som vi nå vet er størstemål MYE viktigere hvis bevaring av bestander er målet. Det er jo de store prakteksemplarene vi må verne om; de med de beste genene, som både bærer bestanden, og i tilfellet rovfisk bidrar til å regulere hele økosystemet.  

Det er også absurd å lage et unntak for laks og sjøørrret, og til dels kveite. Dessuten tror jeg de fleste som fisker kveite faktisk alltid har litt matauk i bakhodet. Men det er ingen grunn til å kakke store kveiter fulle av miljøgifter som er uegnet som mat. Men disse individene er likevel svært viktige for å opprettholde en tynn bestand på grensen til å være sårbar. Og det har vært forsket mye på kveitas toleranse for C&R. Og det har vist seg at kveite er en robust fisk som tåler C&R godt bare man gjør det riktig. Her er rett og slett lovverket i strid med all vitenskapelig dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.