Gå til innhold
Fiskersiden

Nyinnflyttet i Kristiansand på jakt etter ørretvann


Ørretfiskern
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg er nyinnflyttet i Kristiansand, og lurer på om noen kunne vært til hjelp med å  anbefale noen vann eller elver i Kristiansand eller innen maks 2 timers kjøring ifra. Fisker stort sett med mark eller sluk. Om det er noen flotte vann med gode overnattingsmuligheter for telt kjører jeg gjerne et par timer. Tenker hovedsakelig på vann der det er god mulighet for å ta ørret på 500 g+. Er fra Larvik, og er ikke veldig bortskjemt hva gjelder størrelse på fisk i disse områdene, så kan jeg få meg en halvkilosfisk på en helg hadde jeg vært fornøyd jeg:-) 

håper på hyggelige svar og gjerne send meg en PM om det er steder du kanskje vil holde vekk fra offentligheten. Jeg fisker stort sett alltid alene uansett, og tar aldri opp mer stor fisk en jeg klarer å ete sjøl. 

På forhånd takk

Endret av Ørretfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.kristiansand.kommune.no/globalassets/teknisk-og-eiendom/naturforvaltning/fiskekart/fiskekart2015-1.pdf

 

Kristiansand JFF har et felles fiskekort for vann rundt byen, koster 200kr så kan du fiske i alle. Her drives kultivering, så noen av vannene holder ganske så fin fisk. Stikk nedom Grønberg Sport i sentrum og ta en prat der så får du utfyllende tips og triks!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Grunnevann oppe i bymarka i kr.sand har en veldig liten stamme igjen med fisk men fin størrelse på de som er (mulig de har satt ut ny fisk der i år faktisk). Fint å telte der også.

Ellers kan jeg anbefale krokevann som er på andre siden av setesdalsveien kontra grunnevann på vei ut fra kr.sand sentrum. Mye fin fisk å få der også. 

Er en del andre vann også (grimsvann i Vågsbygd har fisk som kan væreopp til kiloen men mest 2-5 hekto der) men Stein Grønberg kan gi tips om du stikker innom butikken hans i sentrum som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lite fiskelykke i grimsvann, det virker som om fisken holder seg midt i vannet som er utilgjengelig fra land, det er hvertfall der ute det er mest aktivitet i form av hoppende fisk. Har hatt noen få napp der på 4-5 turer og jeg har prøvd mark, flue og dupp og sluk.

Nå skal det sies at jeg fisket der i august og vannet var veldig varmt (20 +) så det kan hende fisken beveger seg mer i hele vannet nå som det er blitt kaldere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Trønderauren skrev:

Grunnevann oppe i bymarka i kr.sand har en veldig liten stamme igjen med fisk men fin størrelse på de som er (mulig de har satt ut ny fisk der i år faktisk). Fint å telte der også.

Ellers kan jeg anbefale krokevann som er på andre siden av setesdalsveien kontra grunnevann på vei ut fra kr.sand sentrum. Mye fin fisk å få der også. 

Er en del andre vann også (grimsvann i Vågsbygd har fisk som kan væreopp til kiloen men mest 2-5 hekto der) men Stein Grønberg kan gi tips om du stikker innom butikken hans i sentrum som nevnt ovenfor.

Stemmer at det er satt ut i Grunnevann. Her er det KJFF fikk tillatelse til å sette ut i år. I tillegg er det nylig gitt tillatelse til å sette ut 150ørret i 3.stampe. Men det er jo småfisk som settes ut (0+ og 1+) så det er noen år før de er fangstbare.

image.png.dcdf7c6c932107ac00bf60ec0787f22a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJFF "fyller på" der bestanden er tynn, enten pga reduserte gytemuligheter eller høyt uttak (eller begge deler). Så kjenner ikke jeg til ståa i alle vannene, men de er flinke til å ikke sette ut for mye fisk hvertfall. Så tipper bestanden i Bråvann per i dag er tynn bestand av fisk med litt størrelse ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.