Gå til innhold
Fiskersiden

Nok et emne om utstyr til havfiske!


Kristian Ramstad
 Share

Recommended Posts

Hei! På tide og oppgradere litt utstyr til havfisket her nå, fisker en del i storfjorden, hjørungfjorden og vil nok bli et par turer til Borgundfjorden og litt uti havgapet etter hvert! :) Bruker for det meste pilker, tackler og agn, fisket er alt fra 0-200m somregel.

Jeg fisker ikke noe spesiell art men vil ha utstyr som kan tåle litt om enn skulle ver heldig og få noe skikkelig stort, håper jo selvfølgelig og utvide artslista! 

Har kikka litt på et par sett men har lite kunnskap fra før og en jungel av utstyr så her må dere hjelpe!

 

https://www.angler.no/havfiske/ferdigsett/combo-havfiske-beastmaster-tekota

https://www.skittfiske.no/penn/166043/penn-proff-lever-drag-2-0-kjøpt-løst-3847-

Her er di setta jeg har vurdert, men har komt over prey light jigger og dette virker som en stang som er vanvittig artig og fiske med og alle skryter veldig om den, evnt hvilken type stang og snelle vil passe meg her? 

Jeg syns kanskje en skikkelig stiv havstang vil drepe mye av gleden med det fisket jeg holder på med, samtidig er jeg skeptisk til hvor stor fisk enn kan ta på lettstang som prey light jigger (?)

Kom gjerne med annbefalinger og tips, det settee jeg stor pris på! :)

 

mvh Kristian

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Eg er ein av dei som har bidratt til at det Beastmaster/tekota settet er utsolgt. Eg har faktisk kjøpt 2 av det settet der.  Settet består egentlig av ei fantastisk trolling snelle og ei, etter mitt syn, av dei beste agnstengene for fiske på nordvestlandet.

Eg splitta setta opp det opp, og bruker delene til det som var plana. snellene til dorging/trolling og stengene til agnfiske i Havet. 

Når bruken din er pilking og agnfiske og eg veit kor du fisker, så trur eg at eg ville sett i retning av ei stang med meir allround kvaliteter. litt kortere og litt stivere tupp, slik at du får pilka skikkelig. 

Slik sett er nok det Penn settet meir allround og meir passe til fisket du skal bedrive.

Eg frykter at levetida til den Tekota snella kan bli "noke redusert" om du starter å pilke ute mot havet på Sunnmøre, i alle fall når torsken sige inn på vinteren.    

Klarer du å strekke budskjettet ditt litt, så ville eg gått for Penn Fathom 2 girs med spakbrems snelle og en Prey jigger 6.8 15-40 lb.

Prey Light jigger er nok kjekk å få stor fisk på, men den ser eg på som ett supplement til ett skikkelig havfiskesett, for bruk under ideelle strøm og vindforhold. Ikkje som en erstatning for skikkelig havfiskeutstyr. 

Dette er bare mine tanker.

Eg håper det var til hjelp

 mvh

Jan Petter

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det settet tar dem inn igjen 40stk av rimelig snart fikk jeg beskjed om! :)

Takk for er bra svar Jan Petter, ser der er to typer snelle ta den fathom 2 girs og utveksling, har ikke peiling på hvilken utveksling og hvilken lengde på stang jeg skal gå for. Er litt bekymra for og bruke for stiv stang også, mister mye av gleden med for stiv stang, kan ikke skryte på meg noen sværinger ennå der jeg har hatt bruk for skinkkelig stiv stang, håper jo at det endrer seg etterhvert da :D

Budsjettet mitt ligger på en maks 3000,- tenker jeg.

Endret av Kristian Ramstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er litt usikker på kva du meiner med kva utveksling du skal velge på fathomen. 

Eg trur ikkje du skal være så bekymra for å bruke for stive stenger på nordvestlandet. 

Eg ha dei siste åra mest brukt 20-30 lb Beastmaster slim, men har fleire Prey, penn, westin og shimano stenger å velge mellom når eg skal fiske med pilker og jigger. 

Min far og min bror som begge bur på Vestlandet har gått frå 30 punds til 30-50 punds stenger.  Perfekt for ned til 200 meter med halvkilos lodd og 5-15 kg fisk 

Det er viktig å skille på korte stand up stenger og lange boat stenger. Var en på forumet her som sa at mens en 50 lb tiagra eller Beastmaster standup kan løfte en bil, så er antares 50 lb som spagetti. For å illustrere forskjellene. 

JP

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.