Gå til innhold
Fiskersiden

Abu spinnere generelt dårlig kvalitet ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Når det kommer til spinnere så bruker jeg nesten bare Abu. Reflex,Droppen og Vaspan spinnere. Men synes kvaliteten er usedvanlig dårlig må jeg si.

Reflex mister fjær/hår på kroken før fisken rekker å bite. Krokene bøyer seg lett å stang/sylinder som bladet spinner rundt bøyer seg fort. Dette skaper dårlig gange på bladet. 

Droppen sliter jeg med å få bladet til å rotere riktig/jevnt. Virker som bladet ikke tar tak eller slipper hele tiden. 

Vaspen er faktisk den eneste jeg er fornøyd med. Aldri mistet fjær/hår men opplevd bøyde kroker etter en fin fight med en mindre Gjedde. 

I dag fisket jeg med Reflex spinner på Nøkklevann å i det jeg kastet merket jeg noe var galt. Sene som ryker skjer jo av og til men dette viste seg å være noe annet. Spinneren flyr langt ut som om at sena røyk. Men når jeg sveiver inn henger swivelen fremdeles i enden av sena å den er ikke åpen. Så den nesten helt nye Reflexen min bare datt av helt uten vidre. Tror jeg har brukt den 2-3 ganger i år så slitasje kan ikke stemme. Har noen av dere hørt om noe lignende å hva synes dere om Abu sin kvalitet når det kommer til spinnere ?

 

Takk 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være. Det meste produseres vel i kina med dertil tilhørende kvalitetskontroll. Jeg kjøper ikke snellene deres lengre heller om jeg ikke finner en god gammel "Made in Sweden" Ambassadeur. 

Jeg har inetet imor kinaræl til kinarælpriser. Men jeg nekste rå betale "norsk" pris for kinaræl....

 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.8.2018 at 13.08, Rubjo skrev:

Kan godt være. Det meste produseres vel i kina med dertil tilhørende kvalitetskontroll. Jeg kjøper ikke snellene deres lengre heller om jeg ikke finner en god gammel "Made in Sweden" Ambassadeur. 

Jeg har inetet imor kinaræl til kinarælpriser. Men jeg nekste rå betale "norsk" pris for kinaræl....

 

At produksjonslandet er Kina har ingenting å si for kvalitetskontrollen, det er det importøren som setter føringer for. 

 

Jeg er forresten veldig imot uttrykket kinaræl, at Norske forbrukere velger billigste variant og dermed får laveste kvalitet er forbrukerens egen feil.
Du får masse kvalitetsprodukter fra Kina, men de seriøse produsentene holder seg som regel unna wish, aliexpress o.l da dette ofte er en plass hvor b-varer dumpes til kostpris + en og annen prosent i fortjeneste.

Endret av Rosander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABU sine kinaproduserte sneller er i vertfall ikke noe bedre enn det som selges til 1/4 av prisen på AliExpress. Hvis jeg kjøper ABU og får aliexpress kvalitet, kjøper jeg den heller Aliexpress kvalitet på Aliexpress....

Det sagt, ja det produseres også mye bra kvalitet i Kina. Huawei mobiltelefoner for eksempel, jeg er i alle fall veldig fornøyd med min :-D

Eeller relevant for forumet....Kuying UL / BFS fiskestenger...snellene deres er vist noe drit, men stengene er bra. 

B-vare...kan godt hende. Det er ofte så som så med kvalitetskontrollen på ting som ikke sleges av de store merkevarene. Bestiller to stykker samme vare, kan den ene får noe skikkelig drit som ikke fungerer, mens den andre får noe som funker helt fint. Jeg for min del forventer ingening når jeg bestiller noe fra aliExpress. 

Da jeg for eksempel fikk min Tsurinoya FX 50, så var kravet for sukess at den kastet en 3 grams spinner like langt som haspelopsettet mitt. Det gjorde den, og snella fungerer godt. Men jeg forventer ikke at den vil vare like lenge eller være like bra som f.eks en Daiwa til 10 ganger prisen. Er Diawa snella 10 ganger bedre?...neppe.

I det hele tatt handler det bare om hva du krever og forventer. I fjhor bestilte jeg en Bluetooth/FM sender til bilen...da den kom fram måtte jeg lime den sammen selv...men driten kosta 30 kroner inkludert frakt, men funket faktsik så godt at den sitter i bilen enda og sørger for at jeg ikke har behov for DAB radio til et par høvdinger.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rubjo skrev:


B-vare...kan godt hende. Det er ofte så som så med kvalitetskontrollen på ting som ikke sleges av de store merkevarene. Bestiller to stykker samme vare, kan den ene får noe skikkelig drit som ikke fungerer, mens den andre får noe som funker helt fint. Jeg for min del forventer ingening når jeg bestiller noe fra aliExpress. 
 

Det er nettopp det som bekrefter at det ofte (ikke alltid selvsagt) er b-varer på disse markedsplassene.
Det er gjerne hele partier fra fabrikker (ofte kjente produsenter) hvor noen eksemplarer ikke består kvalitetskontrollen. Da skrotes alt på fabrikkens regning. Du vil da kunne få opptil flere eksemplarer som holder god standard mens ett eksemplar feiler totalt.

Dette kan feks være at det har sneket seg inn for dårlig kvalitet på metallet, luftbobler i plast under støp og andre defekter i de aktuelle produktene. 
Kinesiske fabrikker har ofte så dårlige marginer at de da selger hele partier til oppkjøpere som igjen selger dette på markedsplasser som alibaba, aliexpress o.l.

Og noen av varene er selvsagt bare produsert for å selges billigst mulig. Jeg drev en del med import fra Kina og leide meg en agent der nede, han sa det var egne auksjoner for slike partier med b-varer.
Så problemet er ikke nødvendigvis Kinesiske produsenter men vestlige kjøpere ;)

Endret av Rosander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men andre varer igjen baserer alt salget sitt på AliExpress. Kastking f.eks, du får greiene deres på Ebay og Amazon, men nettbutiukken deres ligger på AliExpress. Og greiene de selger der vil jeg påstå er helt kurante. Kuying og tusrinoya lager helt OK BFS og UL stenger. Tsurinoya er nok ikke helt der kvalitetsmessig med sine fiskesneller, mend et er KastKing som ettervert begyunner å bli et kjent merke, også her i landet pga av billig men god braid. Har en snelle fra fra dem også og er goidt fornøyd med den. Mye bedre kvalitet enn Tsurinoya FX50, men desverre alt for tung spole til BFS. 
Minst like god som billigsnellene i samme klasse Fra ABU Carcia...tenker da på Black Max, Revo S etc. Jeg har Revo S.....kosta en 1000 lapp, og var bare noe plastic fantastic drit. 
Men når valghet står mellom noe som holder meg i fiskinga en sesong, eller lar meg prøve noe nytt, slik Tsurinoya opsettet har gjort denne høsten, og dermed berget fiskeinteressen, eller å ikke fiske fordi det begynte å bli kjedelig...ja da er det helt greit for meg.

Dette billigrælet fra Kina er ikke for hvem som helst. Det er for folk med enten veldig dårlig råd, som har lyst på litt variasjon eller som bare har lyst å prøve det. 

Det er ikke for en som forventer at snella skal brukes i 10-15 år. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.