Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske vid Odda


Danny Vendel
 Share

Recommended Posts

Hej.

 

Vi är några grabbar som åker från Sverige till Norge för att bland annat vandra upp på Trolltunga. Vi hade nu tänkt övernatta i tält och fiska lite i närheten av Odda. Är det någon som kan tipsa om bra ställe att fiska från land och som kanske kan kombineras med att sätta upp tält för en natt. Gärna i närheten av Odda eller Trolltunga då vi ska dit dagen efter. Får gärna länka till google Maps eller gps koordinater 

 

hoppas ni står ut med svenskan.

många tack på förhand.

Endret av Danny Vendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack för denna informationen Josteink. Hade ingen aning om att man hade problem med tungmetaller i ert fina naturlandskap. 

Nu kommer man till nästa fråga då. I vilken fjord är det gott fiske i närheten av Trolltunga men icke problem med tungmetaller, samt att det finns någon plats för tält i naturen.

 

Tack så mycket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Danny Vendel skrev:

Tusen tack för denna informationen Josteink. Hade ingen aning om att man hade problem med tungmetaller i ert fina naturlandskap. 

Nu kommer man till nästa fråga då. I vilken fjord är det gott fiske i närheten av Trolltunga men icke problem med tungmetaller, samt att det finns någon plats för tält i naturen.

 

Tack så mycket!

Hei! Jeg bur i Odda og fisker i fjorden veldig mye. Jeg vil si det går helt fint å ete fisken i fjorden, i hvert fall makrell, lyr, og sei som er vandrefisker. Det jeg kanskje ville holdt meg unna er bunnfisk som torsk og lange, men selv eter jeg det om jeg får det på kroken.

Smelteverket som er ute på den lille halvøyen produserer Zink, og i produksjonen av Zink får man svovelsyre som et biprodukt. Frem til rundt 1960-1970 ble svovelsyre dumpet rett i sjøen, men dette utslippet har opphørt fullstendig da det enten selges eller brukes til andre formål. (I 1970 ble det bygget en annen fabrikk på samme område som bruker svovelsyren til produksjon av Aluminiumsfluorid. Her jobber jeg) Svovelsyren inneholder kvikksølv og andre tungmetaller. I tillegg har ikke bedriften lovt å slippe ut nesten noe som helst lenger da Norges miljødirektorat har kommet med svært strenge lover eller licenser på utslipp. 

Fisken er blitt mye bedre i fjorden, men det ligger fortsatt mye bunnslam igjen fra gammelt av spesielt helt innerst i fjorden og det er derfor ikke anbefalt å spise fisken her. Derfor holder folk seg unna torsk, brosme, lange, krabber og blåskjell. Alt som lever på bunn. Men fisk som holder seg i øvre vannlag vil jeg påstå går helt fint å spise. Det er opp til hver enkelt. 

Visst ikke kan jeg anbefale å kjøre gjennom Folgefonnstunnellen og fiske. Det tar 10 minutter og kjøre gjennom tunnellen og på andre siden er det veldig bra fiske, kanskje også noen fine plasser å campe. 

Hoppas ni står ut med norsken;)

 

Odda.png

Endret av orjanes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack så hemskt mycket för ett uttömmande svar.
Om vi äter en torsk en gång kan väl inte vara någon fara för livet direkt, men jag är tacksam för informationen.

Är den röda ringen en fjord du rekommenderar oss att fiska i?
Någon tips på var man kan sätta upp tält för natt också i naturen bredvid ett bra fiskeställe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

ser at det gjeld hovudsakleg brosme, lange og skjell, sjekk:

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fisk_og_skalldyr/aatvarar_mot_djupvassfisk_og_skjel_i_hardangerfjordensorfjorden

Eg hadde ete lyr, sei makrell , sjøaure med meir utan å vera uroleg.

 

Når det gjeld telt så hugs ein veldig viktig ting: Leave no traces. Det er spesielt viktig i dette området der det er ein del turistar. Hugs at du kan telta i utmark men ikkje i innmark. Telting i utmark forutsetter at du, ihht Friluftsloven:

«Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.»

https://allemannsretten.no/2013/08/01/teltreglene-faq/

Tek med dette slik at du er inneforstått med kva som gjeld for telting i utmark.

Bruk norgeibilder.no og sjøkart for å finne gode plasser (https://kart.fiskeridir.no/plan). Min erfaring er at plasser der det er veldig djupt tett til land ikkje gjer så mykje fisk. Nes med berg er ofte bra til f eks lyr og makrell. Sjekk sjøkart under for fjorden som #orjanes viser til.

image.png.120f3d6b225884824d10ac379194a0c5.png

 

 

 

 

 

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej.

 

Tack för att du tog dig tid att svara. Vi åker nu mot Odda om några timmar och hoppas vara framme imorgon. Vad gäller den fina naturen och ta hand om den så har Sverige likt många (kanske alla) nordiska länder någon form av allemansrätten. Precis som jag vi vill att turisterna i Sverige vårdar naturen väl och plocka upp efter sig så gör man naturligtvis så när man är någon annanstans. Vi skall vara mycket rädda om den fina Norska naturen. Hoppas att det är en bild du har av alla Svenska turister.

We wil leave no traces! :)

 

Vad tror du om någon av de platser jag ringat in på kartan. Tror du det finns något bra fiske vid någon av dem samt kanske plats för ett tält?

fiske.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.