Gå til innhold
Fiskersiden

Aldri fisket med Bombarda før...


Gjeddekake
 Share

Recommended Posts

Hvordan gjør jeg dette og hvorfor er det fordelaktig ifolhold til tradisjonelt meitefiske eller flue og dupp? 

Hvordan foregår dette fiske rent praktisk (rigging av utstyr mm...)? Jeg har forstått det sånn at jeg trenger lang fortom og lurer derfor på om jeg kan bruke 7 fotern jeg vanligvis bruker til UL eller om jeg må kjøpe stang?

Er det kurant med en helt ordinær Cardinal lettsnelle til dette fiske?

 

Til slutt: beklager at jeg fyrer løs med et utall spm, men trenger tips fra proffa på forumet og er helt grønn når det kommer til ørretbomber osv...

Endret av Gjeddekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gjeddekake skrev:

Hvordan gjør jeg dette og hvorfor er det fordelaktig ifolhold til tradisjonelt meitefiske eller flue og dupp? 

Hvordan foregår dette fiske rent praktisk (rigging av utstyr mm...)? Jeg har forstått det sånn at jeg trenger lang fortom og lurer derfor på om jeg kan bruke 7 fotern jeg vanligvis bruker til UL eller om jeg må kjøpe stang?

Er det kurant med en helt ordinær Cardinal lettsnelle til dette fiske?

 

Til slutt: beklager at jeg fyrer løs med et utall spm, men trenger tips fra proffa på forumet og er helt grønn når det kommer til ørretbomber osv...

Du får det meste av info i denne videoen. Jeg har såvidt prøvd meg med min 9 fot stang å det blir for kort. 10 fot + er det du trenger

 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du kan bruke en 7 foter til dette. Du må bare bruke kortere fortom. 

Om du har duppen i enden og fluer innenfor, får du da neppe plass til tre fluer, men to bør gå. 

Dette kan være effektivt etter ørreten. La minst en av de to fluene være en streeking caddis eller tilsvarende vårflueimitasjon. 

Så kan du ønske deg en 10-11 foter til jul. Men når det er sagt, er det salg flere steder nå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fiska med 9 fot etter sjøørret i noen sesonger nå og synes det går veldig greit. Taper litt på kastelengde (men kaster likefullt mer enn langt nok), men tar igjen på gøye fighter. Er bare å tilpasse fortommen. En stanglengde er et greit utgangspunkt, men i mye motvind er jeg fort på trekvart eller halv stanglengde også. På stille dager kan jeg dra meg opp i halvannen. Litt trening må til for å tilpasse kasteteknikk, er lurt med en noe mer "rund" bevegelse enn hvis men rapper ut en sluk. Hvertfall måtte jeg tilpasse min teknikk noe. Men det er det verdt, fluedobbe leverer stort sett veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her:

Prøvde meg endelig for første gang med  bombarda i kveld, på en 8 foter. Var totalt n00b i starten, men teknikken kom seg voldsomt på noen få kast, og lengden ble god. Fortom på en stanglengde. Sjøørreten uteble, men fikk i alle fall en lyr.

Hadde vært veldig gøy å prøve med en 10-11 foter, men all den tid jeg ikke har det, har jeg stor tro på hva jeg kan få til med 8-fotern når jeg blir mer "innkjørt".

Hvor mange fluer pleier dere bruke på bombarda? Jeg hadde bare en i dag, en rosa reke på enden av fortommen.

Er ikke vant med flue, og lurer på om jeg bommer med timingen på tilslaget. Var en del napp som ikke førte til noe i kveld. Tips? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.8.2018 at 22.45, Vandringsmann1 skrev:

Slenger meg på her:

Prøvde meg endelig for første gang med  bombarda i kveld, på en 8 foter. Var totalt n00b i starten, men teknikken kom seg voldsomt på noen få kast, og lengden ble god. Fortom på en stanglengde. Sjøørreten uteble, men fikk i alle fall en lyr.

Hadde vært veldig gøy å prøve med en 10-11 foter, men all den tid jeg ikke har det, har jeg stor tro på hva jeg kan få til med 8-fotern når jeg blir mer "innkjørt".

Hvor mange fluer pleier dere bruke på bombarda? Jeg hadde bare en i dag, en rosa reke på enden av fortommen.

Er ikke vant med flue, og lurer på om jeg bommer med timingen på tilslaget. Var en del napp som ikke førte til noe i kveld. Tips? :rolleyes:

Jeg fisker kun med endeflue, men kjenner flere flue- og fluedobbfiskere som sverger til opphengsflue også. Typisk en noe mindre loppe, evt reke som opphenger og fiskeimitasjon bakerst. Eller en helt annen kombo, som f.eks to like fluer.

I min spede start som fluedobbefisker på 1200moh på Hardangervidda fiska jeg med dobba i enden og to til tre opphengsfluer, klassiske våtfluer. Leverte fisk det også! Men jeg holder likevel en stor knapp på flua i enden i stedet.

 

Ang tilslag er det vel neppe en fasit, men å ha litt is i magen kan vel generelt lønne seg. Litt for god ryggmarksrefleks har vel en tendens til å nappe flua bort fra fiskekjeften før kroken er innafor kjevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.