Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeplasser med teltmuligheter


Rosander
 Share

Recommended Posts

Hei hei! Long time listener, first time caller :)

Jeg fisker en del alene og sammen med barna mine på 5 og 7 år, hovedsaklig i sjøen fra land siden vi bor i vågsbygd.
Men denne helja tenke vi å telte ei natt mens vi fisker.

Er det noen fine steder hvor det både er greit å sette opp telt samt å fiske? 
Jeg har ikke bil så det bør være innad i kommunen, men vi kommer oss rundt kollektivt og er ikke fremmed for en liten gåtur.

Om det er sjø eller ferskvann spiller ikke så stor rolle men det bør være greit med fisk for ungenes del.
Forrige tur i forrige uke fikk de hele 5 forskjellige fiskeslag på én og samme tur i sjøen så forventningene er kanskje i overkant store for neste tur hehe.

Jeg ser litt på flyfoto og ser en eller to mulige teltplasser rundt storevann rett vest for vågsbygd/åsane. Men hvordan er fisket der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storevannet er en del av felles fiskekort for Kristiansand så der er hvertfall fisk der. Kristiansand Jeger og fisk forvalter vannene på fiskekortet og de har ikke søkt om utsettinger i Storevann siste 5 åra som kan tyde på at ørreten der reproduserer greit. Er usikker på om det andre fiskeslag der, men kan jo fort være abbor. https://www.kristiansand.kommune.no/globalassets/teknisk-og-eiendom/naturforvaltning/fiskekart/fiskekart2015-1.pdf

 

Av andre tips er jo friluftsparken i Søgne verdt et besøk. Både muligheter for telt samt at det er gapahuker til almen bruk der. I Donevannet er det en tynn bestand av røye, mens området langs sjøen er kjent for sjøørret og havabbor. Men også torskefisker, flyndrer og alt annet man kan forvente. Kan være litt mye turfolk der i helgene, men så er også området usedvanlig fint!

https://files.solvecms.com/midt-agder-friluftsraad-no/a5f9fe4/Friluftsparken_NO_web.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.8.2018 at 13.28, havtryta skrev:

Storevannet er en del av felles fiskekort for Kristiansand så der er hvertfall fisk der. Kristiansand Jeger og fisk forvalter vannene på fiskekortet og de har ikke søkt om utsettinger i Storevann siste 5 åra som kan tyde på at ørreten der reproduserer greit. Er usikker på om det andre fiskeslag der, men kan jo fort være abbor. https://www.kristiansand.kommune.no/globalassets/teknisk-og-eiendom/naturforvaltning/fiskekart/fiskekart2015-1.pdf

 

Av andre tips er jo friluftsparken i Søgne verdt et besøk. Både muligheter for telt samt at det er gapahuker til almen bruk der. I Donevannet er det en tynn bestand av røye, mens området langs sjøen er kjent for sjøørret og havabbor. Men også torskefisker, flyndrer og alt annet man kan forvente. Kan være litt mye turfolk der i helgene, men så er også området usedvanlig fint!

https://files.solvecms.com/midt-agder-friluftsraad-no/a5f9fe4/Friluftsparken_NO_web.pdf

Takk for svar, jeg så kun én mulig teltplass rundt storevann så jeg fant ut at jeg heller besøker det alene for å sjekke det ut før jeg drar med ungene på en evt bomtur. 

Det går selvfølgelig ikke busser langs langenesveien I heljene (utenom buss bytte I Søgne) men vi skal definitivt prøve ut friluftsparken når muligheten byr seg. 

Vi safet denne gangen, så det ble en plass vi hadde vært før ikke langt herfra med stor suksess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Om det er storevann i Vågsbygdskauen er det fin fisk der. Fått mye smått der i år men en og annen på grei størrelse (største på 820g). 

Er nok større fisk der og. Hva gjelder teltplasser rundt storevann må en belage seg på å slå opp teltet i lyngen mellom trær. Veldig grodd igjen. Kanskje ta en gåtur rundt storevannet og speide litt med stanga en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Trønderauren skrev:

Om det er storevann i Vågsbygdskauen er det fin fisk der. Fått mye smått der i år men en og annen på grei størrelse (største på 820g). 

Er nok større fisk der og. Hva gjelder teltplasser rundt storevann må en belage seg på å slå opp teltet i lyngen mellom trær. Veldig grodd igjen. Kanskje ta en gåtur rundt storevannet og speide litt med stanga en dag?

Takk for svar! Ja det er storevann i vågsbygdskauen, har vært der 2 ganger siden jeg opprettet denne tråden og det er som du sier svært begrenset med teltmuligheter langs vannkanten.
Fikk ingenting når jeg var der men hadde en ganske grei en på kroken som slapp unna, vanskelig å gjette vekt men jeg vil tro den var opp mot 500 gram, jeg så også buken på en som prøvde å bite på kroken som sannsynligvis var på samme størrelse.

Men jeg så mer aktivitet i dette vannet enn i grimsvann som ligger rett ved siden av.

Det blir nok flere turer bort der i høst (uten telt), jeg bor i vågsbygd så det er ikke lange gåturen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv i vågsbygd og hva gjelder ferskvann går jeg selv til grimsvann og storevann innimellom. Merker at fisket i storevann er lettere på "bortsiden" sett i forhold til grimsvann (jeg kommer alltid gående den veien så blir pen gåtur når jeg må rundt halve storevann bare for å komme frem.

Mulig du eller andre har en annen opplevelse men hatt lite hell på siden nærmest grimsvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.