Gå til innhold
Fiskersiden

Ørret om høsten


Rubjo
 Share

Recommended Posts

Da jeg tidligere har gått lei av ferksvannsfiske etter ørret/ røye lenge før August er slutt, mens jeg nå er full av fiskelyst, hadde det vært fint med noen tips om hva jeg kan forvente fra fisken utover. Jeg er i Troms.

Syns vannene jeg fisker i virker ganske livløse, ser lite eller ingen vaking, no som gjør meg litt motløs selv om jeg vet fisken er der. Et vak gir meg et mål. Men å stå/rusle rundt å slenge snøret mer eller mindre tilfedig blir litt kjedelig. 

Det er jo morsomt at andre fiskere har forsynt meg med alt jeg trenger av sluker til SØ på bunnen av vannene jeg fisker i også, da jeg finne mange avslitte spinnere og andre sluker. Desverre for grovt til UL fisket mitt, men burde funke i saltvann som jeg kommer til å begynne med ettervert. 
Men er er det ferskvann jeg vil ha råd om :-D

Det står om å fiske eller dø av kjedsomhet, da jeg ellr må være med kjerringa etter sopp og og bær. hehe




 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Rubjo skrev:

Da jeg tidligere har gått lei av ferksvannsfiske etter ørret/ røye lenge før August er slutt, mens jeg nå er full av fiskelyst, hadde det vært fint med noen tips om hva jeg kan forvente fra fisken utover. Jeg er i Troms.

Syns vannene jeg fisker i virker ganske livløse, ser lite eller ingen vaking, no som gjør meg litt motløs selv om jeg vet fisken er der. Et vak gir meg et mål. Men å stå/rusle rundt å slenge snøret mer eller mindre tilfedig blir litt kjedelig. 

Det er jo morsomt at andre fiskere har forsynt meg med alt jeg trenger av sluker til SØ på bunnen av vannene jeg fisker i også, da jeg finne mange avslitte spinnere og andre sluker. Desverre for grovt til UL fisket mitt, men burde funke i saltvann som jeg kommer til å begynne med ettervert. 
Men er er det ferskvann jeg vil ha råd om :-D

Det står om å fiske eller dø av kjedsomhet, da jeg ellr må være med kjerringa etter sopp og og bær. hehe




 

 

Min erfaring er at ørret og også røyefiske er bra utover høsten.  Fisker i Nordre-Nordland og Sør-Troms. Mindre overflateaktivitet naturlig vis, da det er mindre insekter, men fisken er der.  Fisker både med sluk og flue, og jeg har en helt klar oppfatning at det må være litt ruskevær med vind, blankstille på høsten er omtrent sjanseløst! 

Er mere selektiv med å ta fisk, spesielt ørret, for å spise utover høsten, for mye av fisken er gytefisk og sterkt preget av dette.  Særlig gjelder dette om du fisker i eller rundt elveos, hvor det nå begynner å samle seg mye fisk på gytevandring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker stort sett bare i vann...er ikke så mange elver her på nordsiden av Hinnøya :-D
Og den eneste jeg har fiskekort for,  har vært ødelagt av en demning siden krigen. Den sperrer hele elva, men har ikke vært i bruk siden 80 tallet. 






 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusla og fisket langs 3 vann her om dagen...ikke et napp eller aktivtet å spore i 6 timer, fram til det ble mørkt....har rengjort sneller, stenger og pakket vek resten av ferkvannsutsyret for sesongen. Nå er det kytsmeite igjen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er definitivt mer spennende og utfordrende å jakte ørret i ferskvann med spesifikke teknikker.
Personlig prøvde jeg alt fra sluk og spinner til bombarda med flue og meitemark mens jeg bevegde meg rundt hele vannet. 

Vannene her i byen er forresten utrolig varme så jeg tror fisken holder seg i dypet midt i vannet utenfor rekkevidde fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rosander skrev:

Ja det er definitivt mer spennende og utfordrende å jakte ørret i ferskvann med spesifikke teknikker.
Personlig prøvde jeg alt fra sluk og spinner til bombarda med flue og meitemark mens jeg bevegde meg rundt hele vannet. 

Vannene her i byen er forresten utrolig varme så jeg tror fisken holder seg i dypet midt i vannet utenfor rekkevidde fra land.

Her oppe er nok høsten kommet ca en måned lengre enn nede hos deg. Må på med fleece inni vadebuksa om det skal være behagelig å stå en stund i vannet. Men skal pinadø huske å legge et lite termometer i fiskevesten til neste år.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten er mindre ivrig på denne tiden og bruker minst mulig energi. Mer tålmodig utfisking av hver mulig standplass kan gi resultater.

Har også fått mest fisk om ettermiddagen mens temperaturen er på det høyeste men det kan være tilfeldig.

Har flere år strukket sessongen helt til isen har lagt seg og det har blitt en og annen ørret helt ut i november i vann der isen legger seg sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er deverre ikke utsyrt med fysikk til så mye utforksning for tiden. Har en kronisk sykdom som gjør at jeg blir fort fullstendig utmattet. Og det går ut over tolmodigheten eller rettere sagt utholdenheten. Så det å utforske alle tenkelige kriker og kroker er ofte en umulig tanke. Noen gnager er jeg så sliten under fiske at jeg ikke orker tanken på å bytte sluk en gang. Alle krefter og konstentrasjon går med til å kaste og vade. En slik vade rolig i knedypt vann er rene treningsøkten for meg..hehe, legen har faktisk beordret meg til å fiske mer pga av at da beveger jeg meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv aktivt markfiske. Dette kan du fint gjøre med ultralett utstyr, med ett lite lodd enten en bit foran kroken eller paternostertakkel. Men bare prøv dette hvis du vil ha mye moro og mye fisk, hvis du liker best å kaste og kaste til arma dovner uten napp så er spinner og sluk bedre ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Lettere Påvirket skrev:

Prøv aktivt markfiske. Dette kan du fint gjøre med ultralett utstyr, med ett lite lodd enten en bit foran kroken eller paternostertakkel. Men bare prøv dette hvis du vil ha mye moro og mye fisk, hvis du liker best å kaste og kaste til arma dovner uten napp så er spinner og sluk bedre ;)

 

Har ikke fått en eneste ørret på mark på 30 år...og gidder ikke stå der å tre på mark. 
Jeg pleide å rigge opp et par markstenger når jeg fiska men fikk aldri noe på de. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her skal du få etpar tips fra meg ang markfiske. Det første lærte jeg faktisk av en fra harstadområdet, som fiska i samme område som deg. Han brukte mark og søkke. >>For å få marken litt opp fra bunnen så brukte han ei engangssprøyte fra apoteket, og pumpa litt luft inn i de løse endene på marken. Dermed fløyt den opp og ble stående litt opp fra bunnen og søkket. dette var rimelig effektivt, han fikk bra med fisk. Hvilke vann han fiska i vet jeg ikke, men jeg mener han fiska i et par vann på kvæfjordeiet i alle fall.

Det andre er å bruke glidedupp  a la andersduppen. Et lite søkke, og mark. Da kan du sveive i9nn litt i gangen, og marken løftes rett opp fra bunnen i stedet for å trekkes langs den.

Har forøvrig fiska i et av vanna du nevnte i en tidligere post

https://kart.gulesider.no/m/YC310

Jeg fikk de på flue dog. Flue og dupp kan kanskje være verdt å prøve, det funker ofte bra i vanna nord i landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei

Her skal du få etpar tips fra meg ang markfiske. Det første lærte jeg faktisk av en fra harstadområdet, som fiska i samme område som deg. Han brukte mark og søkke. >>For å få marken litt opp fra bunnen så brukte han ei engangssprøyte fra apoteket, og pumpa litt luft inn i de løse endene på marken. Dermed fløyt den opp og ble stående litt opp fra bunnen og søkket. dette var rimelig effektivt, han fikk bra med fisk. Hvilke vann han fiska i vet jeg ikke, men jeg mener han fiska i et par vann på kvæfjordeiet i alle fall.

Det andre er å bruke glidedupp  a la andersduppen. Et lite søkke, og mark. Da kan du sveive i9nn litt i gangen, og marken løftes rett opp fra bunnen i stedet for å trekkes langs den.

Har forøvrig fiska i et av vanna du nevnte i en tidligere post

https://kart.gulesider.no/m/YC310

Jeg fikk de på flue dog. Flue og dupp kan kanskje være verdt å prøve, det funker ofte bra i vanna nord i landet

Fikke denne her i Hemvannet i midten av august i år...på wobler og 1-7 grams triggerstang.
IMG_20180816_210322.thumb.jpg.3bbe7d0780f0b72ba4f33546a76aeeb0.jpg

Jeg har blitt tutet ørene fulle av folk her i trakten om at i vannene her er det mark og søkke eller flue og dupp som gjelder. Og i gunnarvannet, like ved Heimvannet, der får man vist bare fisk på isen sier de....

Mens de snakker, haler jeg inn fisk...på spinner. Men det fisket har som regel vært under og i ukene rett etter isoppgangen i mideten av juni og utover.

Fiske om høsten er for meg ganske uprøvd.

Jeg vet at man også får fisk på flue og dupp f.eks. Det var det jeg begynte med selv da jeg begynte å fiske i ferskavann for alvor for en 30 års tid siden...jeg fikk stort sett bare 10 cm lang ørret. 

Kjerringa liker og stå med fluye og dupp, mens jeg omtrent sovner av den langsomme innsveivingen. Hun får også bare slik 10cm lang propellfisk (de roterer som en propell når du vinjser den inn)

Jeg syns rett og slett det er artigere å fiske med ultralette stenger og jakte på fisk jeg kan se. Pga av vakingen. Men har lest meg litt opp på aktivt markfiske, og det kan hende jeg prøver det. Men det får bli til neste sommer. Har fisket 2-4 ganger i uken siden Juni, så jeg er litt lei. Jeg er faktisk overakset over at jeg har holdt på så lenge..pleier å være lei etter sommerferien.




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fisk

De to jeg fikk der var 3-400 g. Ikke kjempefisk, men fin matfisk.

Men du har jo et hav av muligheter rundt deg for sjøfiske også, alt fra steinbit og flatfisk til torsk og sei.

du bor vel så midt i smørøyet som det i det heletatt går an.

Glemte å nevne at jeg fiska med fluestang. fisken tar ofte forbløffende nær land, men det har du sikkert merka du også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, folk flest står og deljer blysøkkene og flueduppene sine midtfjords, mens jeg stpår der med ei 1-7 grams stang, gjerne 5-10 meter ut i vannet og kaster inn mot land....fisken på bildet ble tatt 5 meter fra land...


Og ja, her er masse muligheter. Jeg driver jo med kystmeite også og har noe uoppgjort med kveietene heromkring :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noen i Esbjerg som jeg aldri har hørt om og ikke har funnet på nett utenom tyske sider. De går knapt 10 cm dypt med en fin bred gange. 

Du kan se på bildet at den henger i munnviken på fisken.

Jeg har nettopp kjøpt 5-6 billige på deal extreme. Dem har jeg tenkt å bytte kroker på før jeg tester. Vmc 7237 skal brukes.

De ser bra ut så jeg har trua. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har altids utsyr til å kaste de :-)

Et split haggel kan vel altids plasseres et eller anna sted forran den om man trenger mer kastelengde. 

Tok og bestilte noen små woblere til på wish, hehe...ting derfra har funka før :-D
 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.