Gå til innhold
Fiskersiden

WA-båt for trolling og havfiske


Atle Høidalen
 Share

Recommended Posts

Nå som jeg endelig er "ferdig" med å rigge opp båten jeg har er lysten på større båt med kalesje og soveplass blitt såpass sterk at jeg vurderer å gjøre noe med dette. Har gjort grundig research og trålet finn.no for aktuelle kandidater og foreløpig har jeg tre favoritter:

  • Karnic 2250 (evt. 2050)
  • Silver Eagle 650 WA
  • Aquador 21 WA

Budsjett oppad mot 250.000kr, ser derfor etter litt eldre båter.

Ønsker tilbakemelding fra personer som har erfaring med disse båtene, gjerne forslag på andre også men det skal være WA mellom 20-22 fot. Dersom det er noen som har erfaring med bruk av større motorer typ 150hk-200hk til dorging (gjerne eldre Evinrude E-Tec og Ficht RAM motorer) så hører jeg gjerne litt om det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har unektelig diskutert litt på andre plattformer også, men tar min vri på det her. Aquador kjenner jeg ikke, har aldri satt min ben i den eller sett den i levende live, så den kan jeg ikke si noe om.

Siden du primært trailer ser jeg på Silveren som det beste alternativet, rett og slett på grunn av vekta. Jeg har aldri kjørt 650 men har kjørt forgjengeren 630 og det er/ var et av de beste allround-skrogene jeg noen sinne har prøvd. Forbausende lettdrevet for sin størrelse og V, samtidig som den tar sjø svært godt. Den er også akkurat "passe" rund i baugen så ikke nesa på båten dykker hardt i sjøen, så du skal ha svært grov sjø før det slår over fronten. Faktisk er den helt åpne versjonen av Eagle (CC) en av mine absolutte drømmebåter etter at jeg kom borti den som utleiebåt på en fiskecamp for et tiår eller to siden.

Med tanke på at du primært troller og sekundert spinnfisker vil jeg påstå at utformingen av akterdekket er svært viktig. Du må komme til helt bakerst, og hvis du også har praktisk mulighet til å sette på en kicker slik at den kan betjenes fra akterdekk er det en stor fordel. Med kicker står du også mye mer fritt med tanke på hovedmotor, og ikke minst er det et sikkerhetsaspekt i kickeren siden vi tross alt snakker om bruk på store åpne flater og med motorer som ikke er helt splitter nye.

Sekundært hadde jeg sett på at det er enkelt og trygt å komme fremover. Dine barn vil straks være der at de fisker selvstendig fra fordekket mens du fisker baki, og det er et poeng at de kommer seg mellom på en trygg måte. Tenk også på at det fortsatt skal være trygt, selv om du monterer trollingbar og targa etc. Denne må med andre ord ikke gjøre det vanskelig å komme frem på båten.

 

Ellers er det litt spennende at du tar stikk motsatt valg av meg. Jeg byttet som kjent båt for å komme ned i vekt og størrelse. :D

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det har vi jo Erik. :) Når jeg først setter igang liker jeg å gjøre grundig research før jeg handler.

Helt enig med alt du skriver, og Silveren er også min favoritt, totalt sett mest praktisk på henger, men også i bruk og økonomi. Utfordringen her (tror jeg) er at det ikke er mange av dem på det norske markedet. Kun en som lå ute på Finn nå, og den ble solgt. Kan ikke huske å ha sett flere i de to åra jeg år fulgt med. Ligger flere på blocket, men å kjøpe brukt fra Sverige når man må betale moms er jo bare å glemme.

Liker Aquador 21, men den har veldig smale passasjer frem til baugen, som du sier litt av vitsen med WA er jo at det skal være enkelt å bevege seg frem i båten.

Karnic 2250 er nok den råeste båten, ingen tvil. 23 fot er iberegnet baugspyd og badeplatform tror jeg så den er faktisk ikke så veldig mye lenger enn de to andre og veier bare 80kg mer enn Aquadoren. Men den er nok heeelt på grensen av hva som er praktisk mulig å kjøre rundt med på henger for min del. Eller er det vel ingen kompromisser med den båten, bortsett fra motoren som står på den spesifikke båten jeg ser på nå... :)

Endret av Atle Høidalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt karnic 2050 med Suzuki 140 i et år nå og må si meg meget fornøyd. Takler all slags sjø godt, aldri følt meg utrygg. Brukes til fjord og havfiske.

Fine puteløsninger, men lite ryggstøtte på de to aktre plassene.

 

Minus er som jeg har merket er: vindusviskeren er nesten ubrukelig, litt for lav skjerm og at rekka er jevn hele veien ned, hadde vært fint å få tærne litt lengre inn når man står og fisker.

140 hk er minimum i mine øyne. Synes den tar sjøen mye bedre i 25+ enn under. Makser på 32-33 nysmurt og oppnår nesten maks turtall med full tank 2 personer og endel stæsj. 1500 omdr ned så ligger jeg på ca 22-23 knop. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info!

Har sett på både Karnic 2050 og 2250, veldig fine båter begge to. Overraskende nok er det kona som heller mot 2250 da hun ideelt ønsker seg weekendbåt for hele familien. 

Hadde du din 2050 på henger i blant, i så fall hvordan syntes du den var å kjøre med på veien? Planen her er å ha skaffe båtplass, men fortsatt ha den endel på henger da jeg også fisker litt rundt i diverse innsjøer på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet i Halden, kjørte rett opp til namsos. Null problem. Ny tredal henger og 3,3 tonn bil å dra med så er som en drøm å kjøre. Hvordan det er med andre oppsett vet jeg ikke. Hengertype har nok endel å si.

Setter ut og opp hver 6 uke. Blir kjøpt elvinsj nå :)

kjøpte 2050 pga alder på motor i forhold til 2250'ene som lå på finn. 2011 modell med 400 timer. I tillegg trodde jeg 2250 ikke gikk inn i garasjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut, jeg har kun mulighet for å dra 2 tonn med min bil (S-Max 4wd 180hk diesel). Har vært i kontakt med en selger som har sin 2250 på en 2000 henger og hevder båt og henger er veid inn på 1900kg med full tank (200l) på båten. Så det skal gå i teorien, hvordan det blir i praksis er en annen sak. Dessuten vil ekvipasjen uansett ikke veie 1900kg når jeg er ferdig med å modifisere den... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da endte jeg opp med en Karnic 2250 2008-mod med en Honda 225 VTEC på hekken. Den ligger på en Svela 2600 henger. Blir en utfordring å klare å holde seg rundt 2 tonn totalvekt, men det skal i teorien gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siden jeg er lat og ikke orker å lime inn all tekst og bilder her så legger jeg inn noen linker til  oppdateringer på den nye båten her. :)

https://teamkrokodille.blogspot.com/2018/10/ny-bat-karnic-2250.html

https://teamkrokodille.blogspot.com/2018/10/rigging-av-bat-del-1.html

https://teamkrokodille.blogspot.com/2018/10/rigging-av-bat-igjen-del-2.html

Endret av Atle Høidalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.