Gå til innhold
Fiskersiden

Tidevann


Rosander
 Share

Recommended Posts

Jeg vet det er mange meninger rundt når det er best fiske i forhold til tidevann og det er selvsagt lokale variasjoner men til onsdag er det varslet litt ekstra tidevann. 

Spørsmålet mitt er todelt. 

1. Når tid tror dere sjøørreten begynner å trekke inn fra havet igjen? Jeg har prøvd en del på anbefalte sjøørret steder den siste tiden men jeg tror det har vært litt varmt i vannet enda. Sjøtemperaturen har ligget på 17-18 grader på 1 meter helt siden starten av sommeren, men nå ser jeg ett fall i temperatur og de første høstdagene er på vei (I går var første gang det var litt kjølig på dagtid). 

 

2. Når tror dere fiske fra land vil være best i forhold til varslet tidevann på bildet jeg har lagt ved? Dersom varselet slår til vil det være nokså høy vannstand selv ved fjære men også ganske kraftig strøm når det går fra Flo til fjære etter toppen på Onsdagen. 

IMG_20180909_122446.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var ute på den første tidevannstoppen på det forrige bildet jeg la ut og det var svært mye aktivitet i vannet, minst 20 hopp på en halvtime og jeg så flere torsk på rundt 40-60cm 2 meter fra vannkanten. 

3-4 større stimer med småfisk (3-5 cm) og mye berggylt. 

Fikk opp 2 torsk fra land på den lille halvtimen jeg hadde til rådighet i dag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.9.2018 at 16.38, Rosander skrev:

Var ute på den første tidevannstoppen på det forrige bildet jeg la ut og det var svært mye aktivitet i vannet, minst 20 hopp på en halvtime og jeg så flere torsk på rundt 40-60cm 2 meter fra vannkanten. 

3-4 større stimer med småfisk (3-5 cm) og mye berggylt. 

Fikk opp 2 torsk fra land på den lille halvtimen jeg hadde til rådighet i dag. 

 

Det blei dagen etter Knud det?  Sånn generelt kan dagen(e) etter skikkelig uvær gi godt fiske langs land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, havtryta skrev:

Hadde jeg ikke vært på reisefot den dagen skulle jeg jakta sjøørret, mistenker at fisket var godt!

https://streamable.com/z7al6

(glemte å skru av autofokus på mobilen så kvaliteten ble så som så). 

Det var godt med liv hvertfall, men jeg dro kun opp torsk den dagen. Det virker som overflatefisken holdt seg i strømmen fra det synkende tidevannet som kom fra kjosbukta, skulle kanskje vært på andre siden som noen nevnte i den andre tråden. 

Endret av Rosander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Rosander skrev:

https://streamable.com/z7al6

(glemte å skru av autofokus på mobilen så kvaliteten ble så som så). 

Det var godt med liv hvertfall, men jeg dro kun opp torsk den dagen. Det virker som overflatefisken holdt seg i strømmen fra det synkende tidevannet som kom fra kjosbukta, skulle kanskje vært på andre siden som du nevnte i den andre tråden. 

Ja der var det liv. Kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.