Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite i Harstad


Syvtor
 Share

Recommended Posts

Etter å ha flytta på meg fra Ålesund-området og opp til nordlige strøk har fiskeinteressen endelig meldt sin plass igjen, og jeg har gått til innkjøp av utstyr for å meite langs land! Etter å ha lest om @Rubjo og @GStrike sine fisketurer her i område med meiteutstyr var jeg solgt! Jeg har nå skaffet meg en Okuma Salt Surf 100-200g surfcast stang med en Penn Spinfisher 8500LL(Live liner). Snella har fått KastKing braid, som ser ut til å klare seg veldig godt! 

 Legger ved bilder av utstyret som kommer til, å har allerede blitt brukt MYE! 

 

IMG_1826.thumb.JPG.ff927470704959c8e41e8038b3deb1ec.JPGIMG_1828.thumb.JPG.0059a0f32f42b018673f5b92d1464bc7.JPGIMG_1830.thumb.JPG.8ed7e2a42353746e4fc502e178b31e24.JPGIMG_1831.thumb.JPG.c4e3a235833253c39f68ddac64f0f21e.JPG

Endret av Syvtor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvelden der ingenting klaffa, utenom været :huh:

@Rubjo og jeg avtalte å reise ut mot Trondenes kirke, for å gå ut på bergene som ligger rett ved der. En utrolig flott plass å stå å denge litt sluk, men som jeg tenkte jeg måtte prøve med agn og søkke for å se etter litt større fisk. Vi rigga opp stengene med småsei (og sei som var alt for stor...:innocent:). Agnet hadde jeg fisket dagen før, og dette hadde fått sett fryseren over natta. Målet var selvsagt å få fersk småsei å agne opp med. 

Etter en del slukdenging fikk jeg en sei, som igjen var for stor... ellers var det helt stille. 

Konklusjonen etter en kveld fiske der ute, var at det var for grunt og for dårlige muligheter for å surfcasting der ute. 

IMG_1873.thumb.JPG.0306602f8233a72e9fdc25052bb258e0.JPG

Siden jeg venter på min egen tripod var jeg så heldig å få låne en plass hos min fiskemakker! ;) 

Ellers, var det over middels OK å ligge ute på berget, med Aurora Borealis (nordlys) som dansa som et fyrverkeri over oss, menst en varm bris på over 15+ blåste fint! 

 

Etterhvert blir nok Kulturhuskaia der kveita har vist sitt sanne jeg før brukt en god del! :)

IMG_1869.thumb.JPG.8bc04ff66793fdb57418a8b114b63d89.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11.09.18 - kvelden der alt klaffet!

En skulekamerat fra Lyngen hadde fått nyss i at jeg fisket en del rundt Harstad og spurte meg på skolen om vi skulle ta oss en fisketur til kvelden. Svaret var et vagt njaaaaa, med tanke på hvor mange timer det har gått nå uten hell! 

Litt ut på kvelden ombestemte jeg meg og sendte han en melding! Han var spontant med på en liten kveldsøkt, og planen ble å fiske fra flytemoloen i Harstad. 

Jeg rigga opp surfstanga og fiska etter litt agn. Første kastet ut med slukstanga så satt det en fin makrell :D bruker egentlig ikke makrell til agn, men siden jeg ville få mest mulig ut av tiden så kroka jeg den på å fikk agnet ut! 567860D6-EF8C-494C-86F0-BAF8D0F43328.thumb.jpeg.b571def8ad5e7fd9fea9fe038f308113.jpeg

vi stod å fiska rolig å plutselig smalt det fra surfstanga! Det raste avgårde med sen, dette måtte være kveite! Ærevære Live Liner funksjonen på snella! Pang, og der satt det! En kamp jeg aldri kommer til å glemme! Min første kveite noen gang, og det skulle vise seg å bli fra land! 2 ganger kom kveita helt opp i overflata før den raste rett til bunns igjen!

Det var veldig greit å ha med seg en klepper til å få den i land! Kveita veide inn på 10kg, og kommer til å gi meg mange gode måltider :wub: :D 

67930029-17A7-4A6C-93EE-5CB35ABCB02B.thumb.jpeg.b103699b24949d6ee6b1f83e66013a3a.jpeg

10E8BC5D-6A32-49A1-9BB6-6D3651677CE7.thumb.jpeg.a8147956e5acab0e149058838b648cc1.jpeg

13120C13-1C0A-44B0-9088-A84AF775269F.thumb.jpeg.18e3ccb441a1b5a1fc94a29245a51923.jpegFF88CD5B-FF7D-431D-9D99-055528138172.thumb.jpeg.285290491de760fc3751307ad9e80f9f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell er ikke vanlig her oppe rett og slett, og kommer ikke hit opp før i slutten av juli om i det hele tatt, og det er helt nytt at den kommer  så langt nord i det hele tatt. Har vært lite av den i år. Får bare en og annen, og det er ikke vanlig å finne dem i butikker heller. I tilegg så får man gjerne alt annet enn kveite på det. Småsei er det derimot mer enn nok av. Man kan også få kjøpt sild som agn, men den kommer frosset og er gjerne alt for stor til å brukes hel, slik vi bruker småseien. 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rubjo skrev:

Makrell er ikke vanlig her oppe rett og slett, og kommer ikke hit opp før i slutten av juli om i det hele tatt, og det er helt nytt at den kommer  så langt nord i det hele tatt. Har vært lite av den i år. Får bare en og annen, og det er ikke vanlig å finne dem i butikker heller. I tilegg så får man gjerne alt annet enn kveite på det. Småsei er det derimot mer enn nok av. Man kan også få kjøpt sild som agn, men den kommer frosset og er gjerne alt for stor til å brukes hel, slik vi bruker småseien. 

 


 

Ja, jeg ser den. Men jeg fikk inntrykk av at han helst ikke ville bruke makrell, men tok den som en nødløsning. Mange mener vel makrell er bedre agn enn sei, da makrellen lukter mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, TT skrev:

Ja, jeg ser den. Men jeg fikk inntrykk av at han helst ikke ville bruke makrell, men tok den som en nødløsning. Mange mener vel makrell er bedre agn enn sei, da makrellen lukter mer. 

Jepp men den er også utmerket agn for uønskede agntyver som torsk, brosme, etc. 
Og man har funnet ut at man ungår litt av det ved å bruke annet agn som hel sei etc. 
Derfor har man gått over til det da makrell rett og lsett ikke er tilgjenlgig det meste av tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TT skrev:

Grattis! Kul rapport og fine bilder!

To spørsmål:

 - Hvorfor bruker du ikke makrell som agn?

- Og gjelder dette prinsippet for fremtiden også? ;)

Kan svare for meg selv her jeg da! :) Siden jeg ikke har drevet med kystmeite i lang tid, og ikke vet hva som er best eller ikke.. Jeg har brukt småsei hittil, men kan garantere at jeg ikke kommer til å kaste ut igjen noen makrell noen gang her oppe om jeg får det! ;) det kommer til å bli brukt som en høy prioritet fra min side fra nå av. Det virka effektivt og bra for min del :D 

så nei, prinsippet står ikke i fremtiden ;) haha 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.9.2018 at 18.20, Rubjo skrev:

Makrell er ikke vanlig her oppe rett og slett, og kommer ikke hit opp før i slutten av juli om i det hele tatt, og det er helt nytt at den kommer  så langt nord i det hele tatt. Har vært lite av den i år. Får bare en og annen, og det er ikke vanlig å finne dem i butikker heller. I tilegg så får man gjerne alt annet enn kveite på det. Småsei er det derimot mer enn nok av. Man kan også få kjøpt sild som agn, men den kommer frosset og er gjerne alt for stor til å brukes hel, slik vi bruker småseien. 

 


 

Nåja, det er ikke helt rett. Det er 6-7 år siden makrellen begynte å bite uttafor her i Sørvika og de siste årene har den vært en plage når man er ute etter seien. Nå tar jeg vare på makrellen og bruker den til agn senere på året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tailgunner skrev:

Nåja, det er ikke helt rett. Det er 6-7 år siden makrellen begynte å bite uttafor her i Sørvika og de siste årene har den vært en plage når man er ute etter seien. Nå tar jeg vare på makrellen og bruker den til agn senere på året.

Jada, fra sånn slutten av juli. Men hitil i år har jeg bare fått en og anna. Ifjor fylte vi en gildekasse på et par timer to dager på rad fra land i Tjeldsundet. Heldigvis er kjerringa fra Thailand, så hun spiser mye makrell, og vi gav vekk mye av fangsten til veninnene hennes som nærmest bestilte fisk mens vi fiska haha. Moro var det i alle fall.WP_20170725_19_27_56_Pro.thumb.jpg.a082ad2318681f464f96767b924e3ee6.jpg

Men i år finner jeg dem rett og slett ikke. Skulle gjenre hatt noen kilo så jeg kunne surre ferdige agn
Har en kjenning  i england som skjærer striper av makrellfilet på ca 2 x10 cm, som han legger 2 og to sammen og surrer sammen med agnstrikk med skinnet ut. Man kan jo legge rekker inni også. 
Han legger dem i zip-lock poser og fryser dem. Agne ferdig surret med agnstrikk gjør det enkelt når han skal egne opp, trenger bare et par surringer til for å fste agnet til kroken. 

Det har han fått både kveite og steinbit på her i Harstad. Han pleier å ta turen et par gnager i åpret for å fiske :-D

 



 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tailgunner skrev:

Ok, jeg har vært så plaget på juksa at jeg har tatt av alt av makk og seiangla for å slippe unna. 

Ja det finnes folk som vil ha slikt. Jeg ga noen til svigermor og hun takket til og med:o

Om du strever med å bli kvitt makrellen, tar jeg gjerne  imot. Du trenger ikke sløye den en gang da dens kal brukes til agn :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Rubjo skrev:

Om du strever med å bli kvitt makrellen, tar jeg gjerne  imot. Du trenger ikke sløye den en gang da dens kal brukes til agn :-D

 

Skal tenke på deg neste gang jeg er ute. Noe trenger jeg selv til linene men det har ofte blitt til overs. 
I fjor høst hadde torsken slik tulltak at makrellen ikke slapp til. Hadde torsk på hver en angel. Egentlig skulle jeg jo fiske agn for å egne kombilinene men det var håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tailgunner skrev:

Skal tenke på deg neste gang jeg er ute. Noe trenger jeg selv til linene men det har ofte blitt til overs. 
I fjor høst hadde torsken slik tulltak at makrellen ikke slapp til. Hadde torsk på hver en angel. Egentlig skulle jeg jo fiske agn for å egne kombilinene men det var håpløst.

Var på ei kai og skulle fiske litt kveiteagn (småsei eller makrell), men fikk bare torsk...
Småkaldt og nordavind så utsetter kystmeitinga til i morra...

Bare si fra her når du en gang har litt til overs, kjører glatt tiul Sørvika og henter, Jeg bor i Medkila :-D


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ikke ødelegge hele tråden min med makrell-snakk, så kan jeg skrive litt om dagens fisketur! 


Heiv ut surfstanga med en heil sei på slep, dette resulterte i null napp eller fisk iløpet av en 2-timers periode! :D Blir mer fisking nå fremover, forhåpentligvis med makrell til agn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

30.09.2018 - Da ble det dags for en ny fisketur, etter en tørketid fra fiske grunnet dårlig vær...! 

En god del tid bare for å få tak i agn til meg selv, da jeg selvsagt glemte å ta opp agn fra fryseren..:angry:

Med litt flaks (vil jeg tørre å påstå) satt det en makrell på kroken, å den ble huka på fort som fy for å få mest mulig ut av fisketiden. makrellen var ikke av den største, så fangsten kunne nok bli liten, og det gjorde ingenting :D 

 syver.thumb.jpg.d190f8ea96ec21d95286777193e5e225.jpg

Dette lå ute i vannet i godt over 1 time med ingen indikasjon på napp. Satt meg i bilen for å få igjen varmen etter å ha stått ute en god stund i en sur vind (dog helt normalt på denne kanten av landet:D)

Satt i bilen å snakka i telefon med fosilene hjemme på vestlandet da det endelig smalt fra surfstanga. Det var ei Harstadkveite som ville smake på agnet mitt :innocent: Kveite var under minstemål, og fikk selvsagt leve videre! (jeg er veldig for å overholde minstemålreglene når jeg fisker!) 

syver1.thumb.jpg.c52a761de00c11a3c12e45d622bb06fc.jpg

Det blir mer kveitefisking fremover ;)  Følg med! :D  

Endret av Syvtor
dato
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fisketur 12.10.2018

Ingen bilder og ingen fisk på surfstanga! Kun en stakkars torsk som veit på kastestanga, men den fikk livet i behold å svømme videre :D

Blir fisking imorgen igjen på en ny og spennende plass der folk har tatt kveite før! ;)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.