Gå til innhold
Fiskersiden

Hjemmestøpte sluker


Tailgunner
 Share

Recommended Posts

Jeg har en stund hatt en hjemmelaget gipsform liggende som jeg ventet på anledning til å prøve pluss at jeg nettopp kjøpte en form på eBay.

I forgårs ble jakthunden halt og da fikk jeg litt tid hjemme til å teste formene.

Øverste bildet er fra den hjemmemekka formen. Har fått 10-12 støpninger av den til nå og den tåler nokk mange mer, men jeg skal muligens kjøpe en bedre gipps og få litt mer detaljer frem. Om jeg ikke har gjort en alt for dårlig jobb så klarer kanskje folk å se hva jeg har kopiert.

Sluken er 14 gram med 3d-øyne og et lag lamineringsepoxy. Støpt av hjulvektsbly og tråd/øyne fra Do-It. Jeg skal ha litt forskjellige farger på disse men jeg tenker jeg skal ha hvit buk på alle varientene.

 

Bildene under er fra den kjøpte formen. Saltwater wobble fish heter den. Bruker standard øyner i endene og støpt av samme blyet.

De har fått hvit grunning så og si umiddelbart etter støping og et par timer senere har jeg drysset glitter i forskjellige farger. Nå skal alt herde noen dager før det blir å ta frem sprittusjene for å lage detaljer. 

På noen har jeg tredd på owner enkelkrok i øyet før støping og et lag epoxy+ sprittusj. Owner-krokene har ekstra stort øye og er laget for bruk med splittring. Har også kjøpt inn litt VMC-kroker type enkel med øye "feil" vei for å kunne sette den fast med splittring uten å få den pekende ut til sides.

 

IMG_0652.thumb.JPG.a6f48e91969640a8116f2af39f4ab257.JPGIMG_0653.thumb.JPG.159e8cd01976d59a8270238c6a8688e5.JPGIMG_0654.thumb.JPG.f752f6f2ce829f8b1b3509483a83c8b8.JPGIMG_0655.thumb.JPG.6b342f4c5ba88ca38376ffc6431410af.JPGIMG_0657.thumb.JPG.f9070a4b6827e799f32c948f00a8e69c.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det har blitt mye støping, forsking og lakking i vinter og sommer. 

Jeg laget til slutt en egen variant av dirty harry som jeg kaller gammel-Erik. Bruker både pulverlakk spraybokser, airbrush og skumgummi-pensler. 

Har prøvd meg på wobbler-blanks og støper tunge spinner-kropper.

Alt i alt har fangstene vært ganske greie og det er ekstra morsomt å fiske med hjemmelaget.

 

12B48608-15F1-4027-A27F-2E64BB5831C4.jpeg

2AC65C60-950B-4A7F-849C-005769C9829A.jpeg

4B689609-C35D-4F84-9FA0-A102CE23928D.jpeg

F548A6AA-979A-4CCA-B764-F21D47F38F99.jpeg

0378F8E5-24A9-41C6-9D75-6DDA0C7ACD20.jpeg

77037110-F46D-4D67-B1C1-54D15154CB6F.jpeg

0883311D-D6B8-4DC4-B778-C3C99033E3CE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interesserte så kan jeg nevne at den beste top-coaten jeg har er transparent pulverlakk. Det nederste bildet av en gammel-erik har jeg lakket med sprayboks før øyne er malt på med runde skumgummiputer på en fyrstikk. Brukte airbrush-lakk til det. 

Så varmet jeg opp sluken og dyppet den i pulverlakk før baking i ovnen. På bildet har jeg mishandlet sluken med vilje. Fisket i et vann med mye stein og så dypt jeg kunne hele dagen. En tilsvarende sluk lakket med hamerite så ikke ut i måneskinn. Med klar pulverlakk så den ut som ny etter mange timer intensiv kasting og fisking langs bunnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BF5B7543-ACB5-45C6-B17E-739329CCFB66.thumb.jpeg.ec935c50f460838886113e91a0bd8b21.jpeg

Den siste varianten jeg har er tilpasset 8mm 3D-øyne. Har akkurat begynt å støpe litt med den forma. Når jeg får gule øyne blir jeg å lakke rød/oransje med svart rygg og dyppe i klar pulverlakk.

 

C96FF29D-9D34-461A-8113-76C6A1B9380B.thumb.jpeg.b4cc21973e595e364689dbf9c6efbd8e.jpeg

Et bilde av siste lot’en. Læringskurven var bratt og jeg føler jeg fikk det til etter endel prøving og feiling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig kult! De ble skikkelig fine,og jeg tviler ikke på at det er stas å fiske meg egenstøpte sluk. (Selv er jeg stolt nok over egenknyttet paternoster foreløpig!)

Må innrømme at det er småfristende å prøve seg på noe sånt, eller kanskje søkk. I serien fylle opp huset med allverdens hobbysaker jeg ikke har plass til ... ;-) Hvor kjøper du bly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk☺️

Slukstøpinger heldigvis(i teorien) det som tar mest plass i huset☺️

Kokeplate, gryte, øse, ståltråd og form så er en godt i gang☺️

Støpeform får du for 250kr inkludert frakt fra Romania. Ellers så finnes det uhyre mye å velge i nå for tiden☺️

Siste blyet jeg fikk var pipebly. En venn av meg kom innom med 10 kilo etter bytte av tak på en bolig.  Du kan også kjøpe støpetinn på nett som fungerer like bra. 

Det har blitt vanskeligere å gå tak i bly de siste årene pga miljø og slike ting men det er fremdeles mye rundt omkring.

 

Bare for å nevne det!

Bly er skumle greier. God lufting er viktig, unngå fukt i smelten, ikke smelt i alu-gryter, bruk hansker og briller og vask deg godt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje smartere å gå for tinn, da? Hvis det funker like bra til søkk? Knøttliten hybel med lavt under taket og ingen kjøkkenvinduer høres ikke ideelt ut til blysmelting ... Men man må kanskje produsere veldig mye for at det skal lønne seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinn er litt dyrere og skal du støpe 18-grammere så koster det deg ca 15kr stykket i tinn. 

Bly er «Gratis».

Jeg støper likevel litt i tinn pga at jeg vil ha noen sluker som jeg kan sveive inn sakte på våren når vannet er kaldt. Prisen er ikke viktigere enn gleden over å lage noe selv

Tinn er ikke like bra til søkker da det blir 50% lettere men det er den veien det går med det du får kjøpt også. 

Sånn helt ærlig så tenker jeg ikke på kokvarmt bly og tinn som en hybelaktivitet. har du en plass ute under tak å holde på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Den 11.10.2019 at 13.21, Tailgunner skrev:

Takk takk☺️

Slukstøpinger heldigvis(i teorien) det som tar mest plass i huset☺️

Kokeplate, gryte, øse, ståltråd og form så er en godt i gang☺️

Støpeform får du for 250kr inkludert frakt fra Romania. Ellers så finnes det uhyre mye å velge i nå for tiden☺️

Siste blyet jeg fikk var pipebly. En venn av meg kom innom med 10 kilo etter bytte av tak på en bolig.  Du kan også kjøpe støpetinn på nett som fungerer like bra. 

Det har blitt vanskeligere å gå tak i bly de siste årene pga miljø og slike ting men det er fremdeles mye rundt omkring.

 

Bare for å nevne det!

Bly er skumle greier. God lufting er viktig, unngå fukt i smelten, ikke smelt i alu-gryter, bruk hansker og briller og vask deg godt etterpå.

Hallo, litt seint ute her;) du har tilfeldigvis ikke linken til den formen du kjøpte på ebay? Har lett men finner ingenting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.