Gå til innhold
Fiskersiden

Ønsker å montere dyprigg for fiske i Tinnsjøen


Lerzo
 Share

Recommended Posts

Hei!

Etter en meget varm sommer og varierende fangst i Tinnsjøen ønsker jeg nå ta i bruk Dyprigg.

Etter å ha vært land fisker i noen tiår så er dette første sesongen jeg har hatt båt og benyttet dette i Tinnsjøen (fra mæl siden, Tinn)

Jeg har vært ute hver eneste dag nesten siden tidlig Juni (Bitt av bassilen mildt sagt)

Følgende har vært brukt:

  • Markdrag av forskjellige sorter
  • Sølvkroken sluker
  • Spinnere i alle varianter
  • Wobblere
  • Tasmanian Devil

Den klare vinneren har vært markdrag.

Tidlig juni så var sluk/spinnere gode hjelpemiddler for fangst, men dabbet helt ut uansett fargevalg/størrelse.

 

Jeg tok ny pers med en ørret på 1,3 kilo med markdrag og fått mye fin fisk mellom 400-1300gr denne sesongen på drag.

August/september har vært ekstremt dårlig grunnet varmt vann.

På en senkveld i August så mistet jeg en ørret som må ha vært mellom 3-5 kilo, noe som frembringte tårer og kjøp av hodelykt noen dager senere. (mistet fisken i håvingsprossen da jeg nesten ikke så noe)

 

Ble tatt og mistet på en Rapala Scatter Rap Shad 7CM GF

 

Det går mange store rugger i dette vannet, og den uoffisielle rekorden iår er på 12 kilo

Det er flere som har dratt opp fisk på 5-7 kilo i år fra båt og land.

 

 

Jeg har en 9hester liten askeladden som jeg pleier å kjøre med 2 stenger ute.


Til neste år så har jeg tenkt i å invistere i ett ekolodd + trollingstang + Dyprigg.

 

Når jeg har vært ute med venner som har ekkolodd i båten så ser vi at stor ruggene står dypere og langs renner på 10-30 meters dyp.

 

Jeg har kikket på følgende dyprigg som jeg ønsker å montere i båten:

https://www.skittfiske.no/cannon/148640/cannon-easy-troll-st

Men jeg har så mange spørsmål knyttet til dette.

 

  1. Er det faktist verdt det? får man mere fisk med dette?
  2. Er det riktig valg av dyprigg?
  3. Hvordan skal den monteres og hvor/retning i båten skal den stå?
  4. Begrenser dette hva man kan ha på kroken eller kan man fortsatt benytte alle typer kroker/wobblere/spinnere/drag?
  5. Hvor tungt bør loddet til dypriggen være?
  6. Er det faktiskt verd det?

 

Jeg takker så meget for alle som leser/svarer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det varierer nok noe fra vann til vann, og ikke minst når på året du praktisk leger ned flest timer. Til vinter, vår og sen høst er det bare tull de stedene jeg fisker. Til sommer og tidlig høst (dvs nå) får jeg ca 50% av ørretene på rigg.

2. Nja. :) Jeg hadde helt klart gått opp et hakk så du får justerbar lengde på bommen og en rigg som tåler mer enn 6 kg lodd. Selv om du bare skal bruke 6 kg så flekser Easy Troll merkbart og er i praksis ikke egnet for mer enn kanskje 4 kg.

3. Det kommer veldig an på båten. Post bilder.

4. Ingen begrensning, bare flere muligheter. 

5. Det var det da. :) Jeg har hatt lodd fra 1,5 via drøye 3 til 5 og 7. Jeg bruker i praksis bare 5 og 7 nå. 

6. Se 1. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du holder deg under 2,5 knop og synes det er greit at det blir litt vinkel på wiren så klarer du deg fint med et lodd på 5 kilo. Så må du heller senke farten til 2 knop dersom du skal helt ned på 30 meter. (Selv er det sjelden jeg fisker dypere enn 15, som regel går en rigg på 15 og en på 10.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.