Gå til innhold
Fiskersiden

kriabraha
 Share

Recommended Posts

Hei, nå skal ny båt, ekkolodd og plotter kjøpes inn og jeg vi sette igang en diskusjon i forbindelse med dette i håp om å høste inn erfaringer og tips fra alle de dyktige folka her på forumet. Jeg har lest en god del og dannet meg noen meninger, men absolutt ikke nok til å gyve løs på et såpass stort kjøp. Har fått tilbud på sting 535 (50hk) og 600 pro(75hk) henholdsvis ca 160k og 210k, med Garmin GT23M-TM (svinger) og Garmin 922xs (plotter). (svinger og plotter utgjør ca 20k)

Båten vil bli brukt til allsidig fiske alt fra sei, makrell og torsk  i tillegg til dypvannsfiske (lange, brosme, kveite, skate etc). Båten skal også brukes til setting/dragning av liner, teiner og garn. Holder til i Sandefjord, men ønsker å bruke en del tid utenfor Langesund, rundt 10graderen etc (ca 25nm utpå havet), med andre ord et stykke ut. Båtene jeg har fått tilbud på kan vel ikke akkurat beskrives som trålere, men jeg føler at en bred og "jollete" båt vil være svært praktisk til det den skal brukes til. Det kan også diskuteres om en sånn båt egner seg såpass langt ut på havet og at jeg burde gått for noe større, men er det for mye sjø tror jeg ikke at jeg ville dratt uansett om båten var større. Her tar jeg gjerne imot innvendinger og andre forslag rundt 200k-klassen som passer godt til bruken. Kan også vurdere å kjøpe brukt. 

Plotter og svinger skal primært ha to egenskaper: kunne finne stimer (sei og makrell) -> lurer da på hvor avansert utstyr jeg trenger for å finne makrellen mtp mangel på svømmeblære i tillegg til å kunne presentere topografien på en oversiktlig måte (3D - map feks) og avdekke bunnforhold (stein/mudder etc) på relativt store dyp, helst ned til 300-400meter. Tar gjerne imot tips om hvor avansert utstyr jeg burde gå for og hvilken prisklasse, i tillegg til konkrete eksempler.

Håper å få noen tanker fra dere!


 

Endret av kriabraha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en TM265LM eller B175M svinger for ønsket resultat på 300-400m. 1kW Medium CHIRP fra Airmar bør være svært bra til makrell siden den har stor følsomhet.

Jeg har ingen erfaring med disse svingerene koblet direkte til en Garmin MFD, bare til GSD26. De jeg kjenner til som har hatt gode reultater med disse svingerene når de har vært koblet direkte til MFD har Simrad NSS Evo3 eller Lowrance HDS Carbon. 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener gutta i Team Olex/Garmin kjørte sin TM265 rett i sin GPSMap xsv før de gikk over til GSD26. Du kan alltids søke de opp på Face og spørre hva deres erfaring var med det.

Enkeltmakrell kan være vrient å se på et ekkolodd, fordi de likner mistenkelig på ymse støy. Men stimer med makrell er helt uproblematisk å se med selv relativt enkle greier i dag. Jeg hadde feks ingen problemer med å se makrellstimer på 2-30 meters dyp da jeg lekte litt med en Garmin Striker med GT52HW-giver. (Og det er utstyr som er mye enklere enn alt som er diskutert til nå i tråden.) 

Det som typisk er mer krevende er å se fisk tett på bunnen på større dyp, samt bunnstruktur på dypere vann enn du typisk når med DownScan/ downvü. Som sportsfisker vil man typisk ha en ganske vide konevinkel, men akkurat når du skal se etter bunnstruktur og fisk tett på bunnen, er ikke det ideelt. GT23 er et eksempel på en giver med ganske vid konevinkel, godt egnet til å vise fisk i vannsøylen men ikke så godt egnet tett på bunnen. 

Jeg hadde sett på en TM265HL (ikke ML) nettopp på grunn av det. Jeg ser at et par av de svenske teamene har svært gode resultater med den, H-elementet leverer godt helt ned mot 500 meters dyp. (Da riktignok drevet av Simrads moduler, ikke et innebygget ekkolodd.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har evo3 og b175m/tm185m, og denne svingeren vil nok gi deg det du trenger. 

Dersom du planlegger å bedrive mye dypvannsfiske vil jeg råde deg til å prioritere en baugmontert el-motor for ankerfunksjon. Lange- og skateplasser finner du lettere ved å lese sjøkart enn å studere ekkoloddet. 

Så kanskje en billigere svinger for å finne makrell/sei/torsk og mer penger i batteri og hjulvisp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik, har du link til erfaringer med 1kW High CHIRP? 500m er mye bedre enn hva jeg har sett dokumentert noen plass med slike svingere. Jeg har TM265LH og S5100 selv, men har ikke vært på dypt vann i sjøen etter at jeg oppgraderte fra BSM-2 til S5100. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Team Navia mener jeg det var som postet endel skjermbilder fra 400-450 meters dyp med high. Dessverre er de bare på Face og er det noe Face ikke fungerer til så er det å bla gjennom historikk og linke opp. Jeg scrolle igjennom endel nå men fant bare igjen dette. (Gutta bruker high nettopp for live-mapping på større dyp da de leter etter mindre ujevnheter på store flater.)4EE77F8E-D281-4CBD-9B9D-61CD626D9A44.thumb.jpeg.8c7fd68ad1323631c77f07b5e643c759.jpeg 

Men bildet over viser i hvertfall bunnlås på 500 meters dyp, og med S2009 som kilde så dette var før de fikk S5100.  Jeg ble like overrasket som alle andre da jeg så bildene.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TM265LH i aksjon. Første bilde 560 meter. Ser noe pelagisk fisk på rundt 160m.
Andre bilde er makrell. Kan se enkeltfisk.
3dje bilde er et random bilde med endel lange på bunn og noe storsei like over.

edit: Siste bilde viser overgangen fra hard til myk bunn på ca 220m (tilfeldigvis med tunfisk over :P )

Giveren er koblet direkte inn i GPSMap xsv.

Er superfornøyd med denne setup'n. Baksiden er at dette er relativt kostare saker.

 

image.thumb.png.74ad7ca26176bb85c8ca7794a4d5a59d.png

 

image.thumb.png.cffa985dd90d187e76ab40826ac53e19.png

 

image.thumb.png.e2351100b22145273620d5a1a570a99a.png

 

image.thumb.png.1635c95a46b2db6001fca16ac09e67a2.png

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Garmin-/ Olexgutta kom på banen. :)

Men det var mer spesifikt High-elementet vi gjerne skulle sett litt nærmere på. At Low fungerer hele veien ned til Fanden selv kan vi anse som en etablert sannhet. ;)

219 er det dypeste High-bildet til Lars over her. Et bra bilde, men hva med dobbel dybde? Har du noe fint å vise der også med High?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker skjeldent mellom 250-500. Blir mye enten 150-250 eller 500-650. Ergo ikke mange bilder på 3-400m.

Mulig at første halvdel av 558m bildet er med H elementet og at jeg endret til L for å få ordentlig bilde på dette dypet...?

Dette var det dypeste jeg hadde liggende på telefonen med begge frekvenser aktiv:
image.thumb.png.edd9946c520597fd7b57674fe6b2ddae.png

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lars Holte skrev:

Fisker skjeldent mellom 250-500. Blir mye enten 150-250 eller 500-650. Ergo ikke mange bilder på 3-400m.

Mulig at første halvdel av 558m bildet er med H elementet og at jeg endret til L for å få ordentlig bilde på dette dypet...?

Dette var det dypeste jeg hadde liggende på telefonen med begge frekvenser aktiv:
image.thumb.png.edd9946c520597fd7b57674fe6b2ddae.png

Takk for mange gode svar. Må innrømme at det ser ut til at utstyr som vil gi meg informasjon om bunntype på større dyp koster skjorta - mer enn jeg kan forsvarliggjøre nå. Finnes det i det hele tatt utstyr til 20-25k som dekke mine behov?

Dersom svaret er nei: hvor avhengig av ekkoloddet er jeg for å finne riktig fiskeplasser (bunnforhold) rundt 10gradern? det gir mye informasjon å kun vite dybdeoverganger for å kunne legge meg inntil skrenter etc. hvor avansert må utstyret være for å få til dette?

Vet du fisker mye lange i Langesund og stusser litt på hvorfor du unngår 250-500m? Tigradern består vel stort sett av dybder i dette intervallet? Nå er jeg ganske ny i dette området så for alt jeg vet finnes det flere plasser (vet om nærmere langesundsbukta så 150-250m forstår jeg) , men har lest en del og det virker som 10gradern er hovedplassen for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den ‎20‎.‎09‎.‎2018 at 13.56, kriabraha skrev:

Hei, nå skal ny båt, ekkolodd og plotter kjøpes inn og jeg vi sette igang en diskusjon i forbindelse med dette i håp om å høste inn erfaringer og tips fra alle de dyktige folka her på forumet. Jeg har lest en god del og dannet meg noen meninger, men absolutt ikke nok til å gyve løs på et såpass stort kjøp. Har fått tilbud på sting 535 (50hk) og 600 pro(75hk) henholdsvis ca 160k og 210k, med Garmin GT23M-TM (svinger) og Garmin 922xs (plotter). (svinger og plotter utgjør ca 20k)

Båten vil bli brukt til allsidig fiske alt fra sei, makrell og torsk  i tillegg til dypvannsfiske (lange, brosme, kveite, skate etc). Båten skal også brukes til setting/dragning av liner, teiner og garn. Holder til i Sandefjord, men ønsker å bruke en del tid utenfor Langesund, rundt 10graderen etc (ca 25nm utpå havet), med andre ord et stykke ut. Båtene jeg har fått tilbud på kan vel ikke akkurat beskrives som trålere, men jeg føler at en bred og "jollete" båt vil være svært praktisk til det den skal brukes til. Det kan også diskuteres om en sånn båt egner seg såpass langt ut på havet og at jeg burde gått for noe større, men er det for mye sjø tror jeg ikke at jeg ville dratt uansett om båten var større. Her tar jeg gjerne imot innvendinger og andre forslag rundt 200k-klassen som passer godt til bruken. Kan også vurdere å kjøpe brukt. 

Plotter og svinger skal primært ha to egenskaper: kunne finne stimer (sei og makrell) -> lurer da på hvor avansert utstyr jeg trenger for å finne makrellen mtp mangel på svømmeblære i tillegg til å kunne presentere topografien på en oversiktlig måte (3D - map feks) og avdekke bunnforhold (stein/mudder etc) på relativt store dyp, helst ned til 300-400meter. Tar gjerne imot tips om hvor avansert utstyr jeg burde gå for og hvilken prisklasse, i tillegg til konkrete eksempler.

Håper å få noen tanker fra dere!


 

Om det er av interesse kan du bli med ut å se hvordan du liker en litt billigere båt og litt billigere ekkolodd. Har en uttern a56 med lowrance elite 7ti og 50/200/455/800 svinger. Båten er gammel, men med ny motor. Fisker i mefjorden og ut til sydosten og rauerane. Ser det jeg vil se med dette ekkoloddet ned til 110m som er dypeste jeg har testet til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Du treng nok ikkje nåke high end utstyr for å sjå makrell. Men kan være greit å ha to frekvenser som 50 og 200kHz. Makrell vises best på høg frekvens, så om du ser den bedre på 200 enn 50 kHz er det som regel makrell, om den vises bedre på 50kHz så er det som regel andre fiskesorter som sei/mort eller sild feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.