Gå til innhold
Fiskersiden

Haldenvassdraget 15-16.09.18


erik
 Share

Recommended Posts

Haldenvassdraget har stått på listen min over vann og vassdrag jeg har hatt et ønske om å besøke i flere år. Når det så kom en invitasjon til å både besøke vassdraget, og samtidig møte noen av fylkets beste abborfiskere, da måtte jeg bare reise.

 

IMG_5967.jpg
Selve båtrampa var kanskje ikke det helt store -  men vi kom oss på vannet.

Det er to årsaker til at jeg har ønsket å besøke vassdraget. Den ene er at man her var tidlig ute med en mer moderne og fremtidsrettet tilnærming til forvaltning enn vi er vant til når det gjelder abbor og gjedde. Vi snakker om gode regler for maksmål og en aktiv gjeng grunneiere som legger til rette. Veldig bra, det er en fryd å betale fiskekort når man møter slike tilstander. Fiskekortet koster forresten 100,- per dag og kan kjøpes flere steder i området samt på nett via inatur.no

IMG_5981.JPG
Vakkert i Haldenvassdaget. (foto; Lars Horgen)

Den andre årsaken henger sammen med adminjobben min for dybdekart.no. Et par ildsjeler i Aremark Gjeddeklubb var tidlig ute og leverte noen av de første loggene til vann jeg ikke selv hadde logget noe i, da vi startet dybdekart.no. Den siste av sjøene vassdraget skaper før det renner ut i Yttre Oslofjord, Femsjøen, var derfor en av de første prosjektsjøene på dybdekart.no. Etter å ha jobbet med disse kartene i flere år, blir man unektelig litt nyskjerrig på fisket også.

Rett før avreise fikk jeg endelig montert min nye Lowrance HDS 9 Gen 3, og noe av det første jeg gjorde etter sjøsetting var å oppdatere den til softwareversjon 18.2.

IMG_5977.jpg
Si hei til min nye venn.

Softwareversjon 18.2 er den som gir mulighet for Genesis Live, detaljene rundt oppdateringen kan du lese alt om i DENNE artikkelen. Jeg har så vidt prøvd en tidlig utgave av Genesis Live tidligere, men var naturligvis veldig nysgjerrig på å prøve den offisielle versjonen i praksis. Det er ikke hver dag jeg både skifter ut båtens hovedskjerm, får spennende ny software og tester en ny sjø på en gang.

En ting vi nok kan slå fast med en gang, er at software 18.2 ikke går godt sammen med eldre HDSer i samme ethernet-nettverk. Dette gjelder både for HDS Gen 3 og HDS Carbon, de to går fint i nettverk med hverandre men ikke bland inn HDS Gen 2 etc i leken. De(n) eldre modellen HDS kan gjerne være i samme NMEA2000-nettverk, men ikke med ethernet.

Apropos NMEA2000 så var jeg nysgjerrig på om Genesis Live fungerte også med dybde via NMEA2000, men det gjør det. Vi testet å bruke dybde fra min HDS Gen 2 i front tilkoblet Motorguidens innebygde ekkoloddgiver, som så gir dybde til min HDS Gen 3 på dashbordet via NMEA2000. Det fungerte helt fint, og gir da en mulighet for live-kartlegging der du virkelig trenger det, med andre ord flere meter FØR påhengeren din treffer skjæret. Dette fungerer altså selv om enheten man henter dybde fra er en HDS Gen 2.

Screenshot_2018-09-15_17.09.55.png
Vi starter - først bare en sirkel rundt båten.

 

Screenshot_2018-09-15_17.17.08.png
Vi beveger oss- og konturene tegnes opp

 

Screenshot_2018-09-15_17.18.45.png
Jepp - dette fungerer etter boka.
 

Siden jeg er så godt i gang med elektronikksnakket slenger jeg med to skjermbilder som viser hvordan det ser ut hos meg i plan. Ekkoloddgiveren er en Airmar TM150M, og jeg må si meg brukbart fornøyd med bildekvaliteten i plan nå. Ikke mye støy å spore her.

Screenshot_2018-09-15_18.27.48.png
Fra 3 til 28 knop.

Bildet over viser endringen fra ca 3 til 28 knop. Det generelle støyfilteret er av, overflatefilteret står på lav. Følsomheten er auto minus 4. Selv ikke i planingsterskelen får jeg nevneverdig med støy.

 

 

Screenshot_2018-09-15_18.30.04.png
29 knop og markerer fisk!
 

Fordelen med lite støy i bildet også i plan, er at man kan se fisk i nesten idiotisk høye hastigheter. Bildet over viser hvordan en stim agnfisk ser ut i 29 knop.

De to bildene over er ekstremt bra, mye bedre enn jeg fikk til med den gamle båten, og faktisk enda litt bedre enn jeg fikk til med Silveren. Ekkoloddet er en Sonarhub-modul, og denne samt litt ymse annen elektronikk går på et eget forbruksbatteri. Men HDS Gen 3 på dashen, som skjermbildene er fra, får sin strøm fra det samme batteriet som påhengeren lader til. Uten å tråkke japsene alt for hardt på tærne her, så har de MYE å lære fra amerikanerne når det kommer til støydemping via motorlading.

Fisket må kunne oppsummeres som noe tregt. Jeg hadde med meg teamets egen abbor-guru Lars som matros, men selv han slet med å finne formen. Han skulle uansett knipe vår bestenotering på lørdagen med 600g.

IMG_5974.jpg
600g
 

Jeg tok dog Lars på antall og snittvekt, og endte på 1430g på mine tre største mens Lars endte under kiloen. Men først og fremst var det tregt, og det som nappet var stort sett slike:

IMG_8769.JPG
Zoom inn - så ser du en abbor der. (foto; Lars Horgen

Smågjedder var det dessverre endel av, selv etter at jeg gikk opp til 0,37mm fortom mistet jeg et par jigger i gjeddekjefter. Noen ble med opp også, men bare småtasser. Her prøver Lars å "batle" en snipe stilrent ut av håven og ut i vannet, det gikk litt sånn passe.

 

 

IMG_8768.JPG
Ehhh, ikke det nei.
 
 

Søndagen ble det minimalt med fiske, jeg har slitt med formen hele uken og tok til fornuften og dro hjem tidlig.

Jeg avrunder med et skjermbilde som i seg selv er grunn nok til å komme tilbake.

Screenshot_2018-09-16_17.31.35.png
Grom fisk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport. Kan bare si meg enig i at dette er et flott vassdrag som også forvaltes fornuftig. Alltid hyggelig å komme til Østfold!

Ser dere kanskje i konkurransene i Aremark og Nedre Glomma neste år nå da? ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt usikker på om det er realistisk mål eller mer en drøm å bikke kiloen. Men stas hadde det vært! Men da må jeg begynne å fiske abbor da, det har jeg aldri gjort målretta. De få jeg har fått har vært bifangster under annet fiske. Persen er 360gram fra suterfiske med mark i Østeråa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vanligvis bægge noen kilosser hvert år, og det er nettopp fra midten av september og til slutten av oktober det pleier å skje.

Vi var nok litt tidlig ute på denne turen, den varme og lange sommeren henger fortsatt igjen i vannet. Byttefisken hadde rett og slett ikke begynt å samle seg enda. Men det er tatt to abbor på 1,5 i det vannet vi var i ganske nylig så muligheten for virkelig grom abbor er der. Jeg får ikke til en ny tur denne helgen men håper å få til en dagstur tilbake til vassdraget neste helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.