Gå til innhold
Fiskersiden

Montering av hekksvinger


JanPetter
 Share

Recommended Posts

Hei alle. 

Då har eg vore å kjøpt båt med bedre WAF. 

Som fiskeplatform så er den eg bytter ut genial, men for dagsturer med familien så var den ikkje like genial. 

Dermed blei Øien 530f bytta til AMT 185 r, 

i den forbindelse så tenkte eg å sjekke med ekspertisen kor eg bør sette hekksvingeren. 

Meg tenker at den Lowrance Ti 7 med 50/200/455/800 svingeren har større bruksverdi enn salgsverdi, så det flytter eg rett over. Med mindre den hellige gral har blitt oppdaga dei siste par åra. 

Bruker dere noe slags «Stern saver» når dere monterer hekksvingere og kor får man Evt kjøpe slikt? 

På bildet er der ett steg ca 50 cm fram for hekken, ved rulla. 

Alle innspill mottas med takk. 

Mvh

Jan Petter

61002593-C276-4971-8DB7-C7A1BB8BBD35.thumb.jpeg.1ac2edf445a11d814ed588f6b18e2fa2.jpeg

23D6D8AF-8DB4-4B9F-9FD4-000D776D24C8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny båt da!

Som du sier er det to lister her som må unngås. Den ytterste som strekker seg helt bak er desidert værst og må unngås nesten for enhver pris. En giver plassert rett bak eller i nærheten av den listen, vil ikke fungere annet enn når båten ligger stille.

Neste skår i gleden er lista som stopper lengre inn på skroget, den du nevner ved rulla. Denne vil rote til endel og bør unngås men er ikke like ødeleggende som den som går helt bak. 61002593-C276-4971-8DB7-C7A1BB8BBD35.thumb.jpeg.1ac2edf445a11d814ed588f6b18e2fa2.jpeg.791cf11e0c4801871920624b59c5a954.jpeg

 

Det er fort gjort å bli lurt av vinkel og perspektiv i bilder, men grønn sirkel er der jeg hadde prøvd meg, og grønn pil viser retning man skal justere seg mot dersom grønn sirkel havner for nær listen som stanser ved rulla. Du skal me andre ord ikke montere giveren bak den listen heller men mer mot motoren.

PS - Det finnes bunnstoff for bruk på drev og undervannshus etc. Ser ut som denne båten vil ha godt av det. ;)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, og takk for tilbakemelding. 

Når det gjelder bunnsmurning for undervannshus etc, så er det ikkje så viktig, då båten skal bu på en nyinnkjøpt Tredal 20-1500 tilhenger. Henta båten på Vestlandet i helga, så har ikkje komme lenger med tanke på reingjering.

Tusen takk for innspill med tanke på svingerplassering. Har du noken tanker rundt kva man kan montere i hekken på båten slik at man slippe å bore hull for eventuelle nye plasseringsforsøk? Eg ser det som lite sannsynlig at eg treffer første gang. 

Ha en flott dag. 

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er en glassfiberbåt hadde jeg skrudd redd i akterspeilet siden det er så lett å reparere hull i glassfiber. Men ellers kan du gjøre det samme jeg har gjort på min båt:

IMG_5653.jpg

 

Her bruker jeg plastplater som både limes og skrus til skorget, og så er giverne igjen festet på disse. Jeg bruker denne: http://www.borgsmotor.se/produkter/berts-custom-tackle/berts-custom-tackle/ekolodsgivare-kloss/

Jeg har hørt at andre har brukt terrasebord i plast (pass på der - noen av de er hule og dermed ikke egnet) eller starboard (et dyrt plastmateriale for bruk i båt) eller brødfjøler i plast lagt dobbelt. Vær litt obs på at sistnevnte muligens er av en slik type som lim ikke biter på.  De to jeg har kjøpt later til å være laget av starboard, de er i hvertfall veldig like det jeg tidligere har kjøpt som starboard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 24.9.2018 at 12.58, JanPetter skrev:

Hei alle. 

Då har eg vore å kjøpt båt med bedre WAF. 

Som fiskeplatform så er den eg bytter ut genial, men for dagsturer med familien så var den ikkje like genial. 

Dermed blei Øien 530f bytta til AMT 185 r, 

i den forbindelse så tenkte eg å sjekke med ekspertisen kor eg bør sette hekksvingeren. 

Meg tenker at den Lowrance Ti 7 med 50/200/455/800 svingeren har større bruksverdi enn salgsverdi, så det flytter eg rett over. Med mindre den hellige gral har blitt oppdaga dei siste par åra. 

Bruker dere noe slags «Stern saver» når dere monterer hekksvingere og kor får man Evt kjøpe slikt? 

På bildet er der ett steg ca 50 cm fram for hekken, ved rulla. 

Alle innspill mottas med takk. 

Mvh

Jan Petter

61002593-C276-4971-8DB7-C7A1BB8BBD35.thumb.jpeg.1ac2edf445a11d814ed588f6b18e2fa2.jpeg

23D6D8AF-8DB4-4B9F-9FD4-000D776D24C8.jpeg

Har en Øien 530 med innvendig montert svinger (Vet ikke hvilken svinger; var en del av pakken da jeg kjøpte båten). Har nå kjøpt Elite Ti 7 med en HDI 50/200/455/800 hekksvinger. Har noen erfaring med denne kombinasjonen  båt/svinger  og tips om hvor jeg bør montere svingeren. Ser at Jan Petter har hatt samme båt og samme svinger 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

eg har hatt elite 7 ti og :-)

En slik Øien e egentlig en veldig takknemlig båt å sette hekksvinger på den er veldig flat under. Eg har ingen bilder men min svinger monterte leverandør 1 cm for høgt slik at eg mista alt av bunnkontakt ved ca 5 knop. Den stod ca midt på styrbord side av båten. 

Då eg fikk justert litt høgde sjølv så fungerte dette heilt fint med å holde botn ned mot 150 meter i 16-17 knops fart.

Båten er som du veit ikkje en «driving machine» men konge til fisking. Med den stabiliteten den har. Hadde det kun vore opp til meg så hadde eg beholdt den. 

Ps. Gå for baugmontert elmotor. En 12volt 55 lb funker fint på den båten. 

Beklager at eg ikkje kunne hjelpe meir. 

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JanPetter skrev:

Hei,

eg har hatt elite 7 ti og :-)

En slik Øien e egentlig en veldig takknemlig båt å sette hekksvinger på den er veldig flat under. Eg har ingen bilder men min svinger monterte leverandør 1 cm for høgt slik at eg mista alt av bunnkontakt ved ca 5 knop. Den stod ca midt på styrbord side av båten. 

Då eg fikk justert litt høgde sjølv så fungerte dette heilt fint med å holde botn ned mot 150 meter i 16-17 knops fart.

Båten er som du veit ikkje en «driving machine» men konge til fisking. Med den stabiliteten den har. Hadde det kun vore opp til meg så hadde eg beholdt den. 

Ps. Gå for baugmontert elmotor. En 12volt 55 lb funker fint på den båten. 

Beklager at eg ikkje kunne hjelpe meir. 

Jan Petter

Det var bra hjelp. Da starter jeg med 40-50 cm styrbord for midten og dybde slik at minst halve høyden er under vannlilja. Så fin justering hvis ikke dette blir bra nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.