Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskestang til 5 åring


HK75
 Share

Recommended Posts

Har en femåring hjemme som har blitt bitt av fiske basillen. Ut på sommeren fikk han et av disse gul/grønne Sølvkroken junior fiske settene, og han har allerede kommet så smått i gang med å kaste selv også. Stedet han har hatt mest fiskelykke på er i et sund hvor der til tider er sterke strømninger. Selv bruker jeg 40-60gr sluk når vi er der, men dette er i tyngste laget for stangen hans, og min fiskestang er for tung å holde for ham. Finnes der noe fiskesett eller løs stang/snelle med vettug egenvekt på som en liten krabat kan håndtere med "jeg kan selv" innstilling? Bør kunne kaste med sluk opptil 40gr, eller gjerne litt mer. 

Endret av HK75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kraft av å ha 4 barn, har jeg vært igjennom en del fiskesett. Hovedinntrykket er at det meste er temmelig dårlig. Jeg har også det ABU-settet det vises til over. På siste tur låste snellen seg helt og var nesten ikke til å sveive rundt. Jeg hadde litt tro på at ABU ikle lager noe som er fullstendig ubrukelig, men ble skuffa der også. Det beste settet jeg har, er Okuma Pink Lady. Men det kan knapt kalles et barnesett, og kanskje særlig ikke til gutt (selv om fargen strengt tatt ikke burde bety noe ...). Det finnes i en 10-30 versjon. Jeg synes for øvrig 40 gram høres i meste laget ut for en 5 åring. 

En 5 åring bør greit kunne kaste med åpen haspel. Jeg ville kjøpt «vanlig» utstyr (dvs ikke barnesett), men gått for korte stenger og mindre sneller. 6 åringen min kaster greit med en 7 foter. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke guttungen hadde klagd på fargen. Han er eneste gutten på avdelingen hans i barnehagen, så rosa er så langt innenfor som det går an. Han ba tanten sin spesifikt om at ønsket seg en rosa strikkegenser til jul:)

Så langt har han kun trent på å kaste med sluk opptil 10-15gr. Den åpne haspelen hans har han fått dreisen på. Når det gjelder stang for tyngre sluk er dette pga det ene området vi har fisket på (og hvor han har dradd opp x antall 40cm+ makrell på siste fisketur) hvor der er størst sannsynlighet for å få fisk, er til dels sterke vannstrømninger. Man kan gjerne bruke 20gr og være heldig, men da er man svært begrenset på når/om man kan fiske der med hans utstyr. Jeg har brukt 40gr på stangen hans, men det er vel over tid å be om trøbbel (krisestemning) hvis stangtuppen brekker. På slukvekter over 20gr så hjelper jeg ham med å kaste slik at han ikke kommer for nært land og setter seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forberedt på at et oppsett til ham kommer til å lande på mer enn hva er slikt billigsett koster. Tror fiskesnøret han bruker (sufix duraflex 0,35mm) og slukene som havet har spist har kostet mange ganger mer enn sølvkroken settet. Men det er verdt det når man hører gleden og spenning i stemmen hans når det biter på kroken. Selv så hadde jeg foreldre som aldri hadde interesse for eller som tok meg med på fisking. Egne fiskeminner fra barndommen er fra noen få utedager på leirskole/feriekolloni på 80 tallet på Skjærgardsheimen utenfor Bergen. Så den gleden han viser og har ønsker jeg å bygge oppunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Abu settet som ble linket til fra xxl er elendig, her i huset har 5 åringen ett billigsett fra sølvkroken kjøpt på europris med lukket snelle som har holdt fint i 2 år nå. Jentungen på 7 år har sett fra sølvkroken med åpen snelle, i det settet var stanga teleskop og måtte byttes pga rust etter rundt 6mnd. Snella er like hel enda. Begge har stenger på rett rundt 6 fot og kaster fint med sluker på 10-20g og de får like mye fisk som jeg gjør selv om jeg bruker tyngre sluker.

Jeg har bevisst gått for billigere sett når ungene har vært 4-5-6 år siden utstyret fort får litt røff behandling og litt mer saltvann enn hva som er vanlig. Jentungen som blir 8 til våren skal få sitt første "skikkelige" sett neste sesong. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok vi lander på en slik shimano stang, og med en cardinal stx 40, alternativt sx40. Da skulle vi ende på under 400gr for tom snelle og stang. Disse snellene holder vel ca 130 meter med 0,35 mono. Da lander vi også på en hyggelig pris på noe som i barnehender kan få litt hard medfart. 

Endret av HK75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Rosander skrev:

Jeg har bevisst gått for billigere sett når ungene har vært 4-5-6 år siden utstyret fort får litt røff behandling og litt mer saltvann enn hva som er vanlig. Jentungen som blir 8 til våren skal få sitt første "skikkelige" sett neste sesong. 

Billige stenger funker fint, og bør selvsagt velges når stanga brukes mer som spade enn fiskeredskap. Men når snellene er så dårlige at de nærmest er ubrukelige, er det neppe noen god spire til en fiskeinteressert pode. For eksempel sneller som knapt kan sveives rundt eller lukkede haspelsneller som uansett hvor mye kvalitetssene de fylles med, ikke tillater kast over 10 meter.

Man skulle nesten tro at produsentene spekulerte i å lage ræva utstyr til barn ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, TT skrev:

Billige stenger funker fint, og bør selvsagt velges når stanga brukes mer som spade enn fiskeredskap. Men når snellene er så dårlige at de nærmest er ubrukelige, er det neppe noen god spire til en fiskeinteressert pode. For eksempel sneller som knapt kan sveives rundt eller lukkede haspelsneller som uansett hvor mye kvalitetssene de fylles med, ikke tillater kast over 10 meter.

Man skulle nesten tro at produsentene spekulerte i å lage ræva utstyr til barn ...

Helt enig, det er mye jalla i denne kategorien og det er altfor store forskjeller både innenfor samme merke og mellom selve leverandørene.

Men sett som er rene barnesett og som promoteres som dette er ofte de verste selv om de ikke alltid er de billigste i butikken.

Min erfaring er at Abu er 100% elendig i prisklassen under 600kr for ett komplett sett mens feks sølvkroken gir OK+ kvalitet i denne prisklassen (utenom teleskopstangen jeg nevnte). 
Jeg kjøpte selv ett sjøsett (snelle + teleskop) fra Abu på XXL en dag det dukket opp en spontan fisketur og jeg var langt hjemmefra, 400kr og snella varte kun den ene turen.

Endret av Rosander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden er i alle fall storfornøyd med det XXL settet fra ABU og ikke hatt noen problemer med det. Halt inn både større torsk og sei + makrell og funker like fint som da den ble kjøpt. Han er stort sett med på de fleste turene mine så den har blitt mye brukt i sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen motforestillinger til billige fiskesett som fungerer. Omstendighetene vil ha det til at det jeg har benyttet meg av siste to-tre månedene er et billigsett (Fladen 20-60gr) fra en lokal coop butikk. Utstyret jeg en gang hadde ble liggende på en hytte hvor det dessverre ble benyttet av andre som ikke var helt hyggelige mot det. Så når interessen grep fatt i guttungen i sommer for å prøve å fiske så var det bare å raske med seg noe i farten. For egen del var det mange år siden jeg gadd å fiske, mistet rett og slett interessen for det.  På den første fisketuren vår, som var i båt, hadde guttungen med seg noe som han hadde fått en tid tilbake og som nå viste seg å være skikkelig skitt utstyr. Enden på fisketuren ble at jeg måtte holde fiskestangen min mens han sveivet på snellen, for utstyret han hadde fått var bare rein fortvilelse (dette var noe han hadde før det nevnte sølvkroken settet). Så nå står nytt og mer egnet utstyr til poden på første plass. For mitt vedkommende har jo interessen blitt vekket til live igjen. I årevis har jeg jo fått høre fra madammen at jeg aldri klarer å ønske meg noe til jul, men i år har hun fått noen tips...så får vi se om hun syntes det var bedre når lommeboken skal åpnes:innocent:

Tilbake til billigsettet mitt, så har det sammen med herring jig noen fiskeliv på samvittigheten disse månedene. Siste 4 fisketurene har det tatt opp et 50 talls store makrell, hestemakrell, små paler, små torsk og lyr, samt 5-6 lyr av grei middags størrelse og en akkar. Små fisk som ikke er kroket stygt slippes konsekvent ut igjen, samme var for akkaren.

Endret av HK75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, HK75 skrev:

Har ikke noen motforestillinger til billige fiskesett som fungerer. Omstendighetene vil ha det til at det jeg har benyttet meg av siste to-tre månedene er et billigsett (Fladen 20-60gr) fra en lokal coop butikk. Utstyret jeg en gang hadde ble liggende på en hytte hvor det dessverre ble benyttet av andre som ikke var helt hyggelige mot det. Så når interessen grep fatt i guttungen i sommer for å prøve å fiske så var det bare å raske med seg noe i farten. For egen del var det mange år siden jeg gadd å fiske, mistet rett og slett interessen for det.  På den første fisketuren vår, som var i båt, hadde guttungen med seg noe som han hadde fått en tid tilbake og som nå viste seg å være skikkelig skitt utstyr. Enden på fisketuren ble at jeg måtte holde fiskestangen min mens han sveivet på snellen, for utstyret han hadde fått var bare rein fortvilelse (dette var noe han hadde før det nevnte sølvkroken settet). Så nå står nytt og mer egnet utstyr til poden på første plass. For mitt vedkommende har jo interessen blitt vekket til live igjen. I årevis har jeg jo fått høre fra madammen at jeg aldri klarer å ønske meg noe til jul, men i år har hun fått noen tips...så får vi se om hun syntes det var bedre når lommeboken skal åpnes:innocent:

Tilbake til billigsettet mitt, så har det sammen med herring jig noen fiskeliv på samvittigheten disse månedene. Siste 4 fisketurene har det tatt opp et 50 talls store makrell, hestemakrell, små paler, små torsk og lyr, samt 5-6 lyr av grei middags størrelse og en akkar. Små fisk som ikke er kroket stygt slippes konsekvent ut igjen, samme var for akkaren.

Tassen min bruker en stang vi kjøpte til han ifjor med lukket haspel i båt. SNella var noe drit, men stanga var ok. SÅ han bruker den i båten med min ABU Ambassadeur 6500 CS rocket istedet. I båten trenger han jo ikke kaste, men slipper bare rett ned. Stanga er en Shakespear i 6-12lb klassen og rimelig lett. Det hele ble ei passe tung båtstang for en 7 åring. 

Han fikk noen heftige seier i fjor på den. Den første hold på å dra han rett ut av båten hehe. Jeg snudde ryggen til han et sekund, hører han skriker, snur meg og der ligger han over ripa på gummibuten mens han tviholder i stanga og roper på hjelp. Jeg røska tak i buksebaken på guttungen med ene handa og stanga i den andre og fikk han i gang med sveivinga...og han berga fisken. Har posta bildet før men ehr er han med både stang og fisk. Han var så stolt at han ville rett i land og vise den til mora :-)

1496972735_WP_20170717_16_16_19_Pro(2).thumb.jpg.743daeb568f7c006716128ab816190c5.jpg


 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er 3-åringen sist helg. Stanga er en billig 6 foter. Snella er tilfeldigvis den dyreste haspelsnella jeg har, men det var nok et arbeidsuhell....

Deverre er det mindre fisk i indre Oslofjord enn i Troms (jf også diskusjonen om sel), så det ble ingen fangst. EFCD4BD5-477A-491A-A1A6-52FE78767372.thumb.jpeg.9c02b8348aaa2f079cc87c073802af04.jpeg

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.