Gå til innhold
Fiskersiden

Kroker med mothaker


NoFishJR
 Share

Recommended Posts

Jeg elsker å fiske i havet - både grunt og dypt. Etter hvert har jeg kjøpt mye kroker, sluker, pilker og annet utstyr. Havet gir men jaggu tar det også - særlig fiskeutstyr..
I de fleste utstyrsbutikker er det fleste av krokene nesten uten mothake. De Norske pilkene og litt annet utstyr har skikkelige mothaker.
Har kjøpt / sett på mye utstyr i flere butikker med fiskeutstyr men alle har små eller ingen mothaker.  Mye er kanskje produsert i Kina, det ser ihverfall slik ut. Ja da jeg har også kjøpt fra Kina men har sluttet for mye er jalla og feik. :wacko:

Jeg er ikke spesielt opptatt av "catch og release". Fisk under minstestørrelse blir normalt satt ut igjen, men over vil jeg gjerne ha de på middagsbordet.

Hederlige unntak finnes heldigvis. Noen Norske produsenter forstår at mothaker er nødvendig for at fisken skal sitte på. Mustad er en slik produsent men mye ute i butikkene (spes.i utlandet) er falske. Norske småfiskere vet hva som duger og de fleste sier det samme. Jeg brukte noen kroner i  "ekte" fiskebutikker og kjøpte inn både enkeltkroker og dregger i ulike størrelser. Nå er alt, untatt småsluker, byttet ut.    

Hva er andres erfaring og mening. Får dere like mye fisk med små mothaker eller skifter dere også ut krokene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gidder jeg rett og slett ikke. 
Jeg fisker med det som er på når jeg kjøper en sluk, og bekymrer meg aldri om hvor den kommer fra. Jo billigere jo bedre. Det eneste jeg bryr meg om er om fisken vil ha sluken jeg serverer, og merker ikke noen forskjell på norske eller utenlanskde merker. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

generelt foretrekker jeg kroker med relativt små mothakere. Grunnen til dette er sammensatt. Det ene er at jeg primært fisker kveite i saltvann; som det jo både er minste- og størstemål på. Da bør man være forberedt på at man må sette tilbake fisk; og innrette seg deretter. Det betyr å bruke kroker som i størst mulig grad gjør det mulig å sette tilbake fisk mest mulig uskadet. Da får man heller akseptere eventuelt å miste litt mer fisk. Hvis det faktisk skjer da?

For jeg kan ikke generelt si at jeg mister mer fisk fordi jeg bruker kroker med små mothakere. Krokprodusenter som lager kroker med små mothakere er jevnt over mer "seriøse" og lager generelt bedre kroker enn produsenter som lager mer tradisjonelle kroker. 

Nå er som regel kroker til utstyr for saltvannsfiske jevnt over solid nok, men mange produsenter leverer for sløve kroker. I mine øyne er dette en viktigere årsak til at man mister fisk enn at mothakerne er for små. Det er her det virkelige forbedringspotensialet ligger! Og uansett hva slags krok man bruker; underveis i fisket må man HELE TIDEN sjekke at krokene ikke har blitt sløve. Det gjør jeg nesten mellom hvert nedslipp (sjekk kroken mot tommelfingerneglen, den skal sitte nesten uten å bruke makt). Og jeg har med en liten diamantfil som jeg sliper krokene med ved behov. Under dette fisket går det uunngåelig hardt utover krokspissene; harde fiskekjefter, steiner på bunnen, og båtdørker sliter alle på krokspissene.

Jeg er uansett ikke redd for å bytte ut krokene til pilker hvis jeg anser dem for sløve (fra fabrikk), og jeg utstyrer mine shad'er med en ultraspiss stinger-krok av topp kvalitet, med ganske liten mothake. Og jeg sliper ALLTID opp krokene før jeg drar på havet. Generelt mener jeg at latskap når det gjelder kjøp og bruk av krok før eller senere vil straffe seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg passer nå på at jeg har skarpe kroker, og lager rett og lsett nytt takkel når krokene blir sløve. Mine er så enkle at det tar bare et par minutter å binde nytt. Tar vare på gamle kroker, med tanke på å slipe dem opp, men har rett og lsett så mange at det aldri er nødvendig. :-D

Men om dagen skulle komme så ligger det nå et krokbryne i boksen ett eller anna sted...sansynligvis under alle de gamle krokene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.