Gå til innhold
Fiskersiden

Vinterfiske fra land i Vest- Agder


AaronØ
 Share

Recommended Posts

Heisann, litt uerfaren når det kommer til å fiske om vinteren, og ihvertfall fra land. Lurte på om det er noe å få på kysten langs Vest-Agder om vinteren, eventuelt hva slags plasser jeg bør oppsøke? Noen spesielle teknikker eller sluker?  Selv om det er langt til vinteren, hadde det vært knall med info. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Trønderauren skrev:

Det beror helt på hva du er ute etter vil jeg si. Fisker litt fra land selv om vinteren men primært på utkikk etter sjøørreten når jeg tar turen.

Både valg av sluker og plasser avhenger vel av hva du er på utkikk etter.

Det er kommet inn sjøørret nå :)
Jeg var ute ved storeneset i vågsbygd ett par dager på rad i forrige uke og det var mye aktivitet inne ved land fra 18 tiden og utover. 

Jeg så ett par Torsk helt inne i fjæra også, samt flere større stimer med småfisk som gikk inn og ut av kjosbukta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt vinterfiske fra land er sågodt som utelukkende sjøørretfiske. Og det kan være ganske så godt under de rette forholda. Og de rette forholda er i min bok milde dager med vind fra S-SV-V. Mildt = noen plussgrader. Da oppsøker jeg vinden og fisker de samme buktene som jeg fisker på våren. Gjerne litt unna ferskvann slik at jeg minsker sjansen for undermåls og støinger, selv om støingene dukker opp overraskende langt unna nærmeste bekk/elv på vinteren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rosander skrev:

Det er kommet inn sjøørret nå :)
Jeg var ute ved storeneset i vågsbygd ett par dager på rad i forrige uke og det var mye aktivitet inne ved land fra 18 tiden og utover. 

Jeg så ett par Torsk helt inne i fjæra også, samt flere større stimer med småfisk som gikk inn og ut av kjosbukta.

Vil gi deg et tips. Ta turen rundt kjosbukta til den firkanta holmen ved kornholmen man ser fra storeneset. Fisk den bukta inne ved båtrampa når man først kommer ut der og fra firkantholmen i nord retning (i retning kjosbukta/kjosbekken).

Der er det mye sjøø å se for tiden (og et par store vakende laks på kvelden for ca 1 uke siden).

Problemet er at det er mye sjøø som kommer inn der (og storenes også) fra nå av som sikkert skal opp Kjosbekken for å gyte etterhvert.

Endret av Trønderauren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.9.2018 at 11.15, Trønderauren skrev:

Det beror helt på hva du er ute etter vil jeg si. Fisker litt fra land selv om vinteren men primært på utkikk etter sjøørreten når jeg tar turen.

Både valg av sluker og plasser avhenger vel av hva du er på utkikk etter.

Hmm, aldri fanget SØ så det hadde jo vært spennende. Noen tips for passende sluker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

dette settet fra biltema får jeg bra med ørret på her rundt horten, Helst den mellomste størrelsen på 16 g

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/skjesluk/skjesluk-gjedde-3-stk-2000036000

Ellers så er sluker som toby og møresilda i blått og blankt, med litt innslag av rødt ikke feil heller.

Men generelt, ikke bruk så store sluker til sjøørreten. Og nå på denne tida så er det skumringa som gjelder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 3.10.2018 at 17.58, AaronØ skrev:

Hmm, aldri fanget SØ så det hadde jo vært spennende. Noen tips for passende sluker? 

Det meste kan funke på sjøørreten for å være ærlig men som nevnt ovenfor er møresild og toby kjente sjøøsluker som funker. Fått mye på ulike møresild selv i år, men i det siste har jeg fått veldig sansen for Abu sin lil-zigge (14g). Blå/hvit og grønn/sort har invitert mye sjøø til hogg den siste tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.