Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske høstgjørs på Øyeren


Skomakaren
 Share

Recommended Posts

Har tenkt meg en tur til Øyeren. Er det noen av dere som har tips på hvordan man skal lykkes med gjørsfisket nå på høsten? Dorging, vertikal? Pelagisk ute bland byttesfiskstimene eller på grundere vann? Fisker fra kajak så kan ikke røre meg over lange strekninger. Tenkte muligens å utgå fra preståa. Takker for alle tips jeg kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt; fiske fra kajakk (selv en fiskekajakk) i Øyeren høres ut som en risikosport! Krever snille forhold. Og husk at vanntemperaturen nå har droppet ganske så mye. Hvis jeg skulle satset på kajakkfiske i Øyeren nå ville jeg seriøst vurdert tørrdrakt. Hvor langt det er ut til aktuelle fiskeplasser for å fiske gjørs fra Preståa vet jeg ikke, men det er jo langs en linje mellom Kirkebygda og over til Enebakkneset på den andre siden at kanten mellom gruntområdene i nord, og den dypere "badekaraktige" søndre delen går. Det er jo også i områdene nær denne linjen at de fleste fisker etter gjedde og abbor. På generelt grunnlag vil jeg tro at gjørsen nå har begynt å trekke ut på dypere vann på grunn av det raske droppet i vanntemperatur. Hvis jeg skulle satse på gjørs nå ville jeg nok gått for vertikaljigging. En metode som sikkert har stort potensial i Øyeren, men som også krever ganske stor presisjon; det vil si et godt ekkolodd, for å kunne fiske målrettet på enkeltfisk.

EDIT: personlig har jeg kun prøvd høstfiske etter gjørs i Gjersjøen. Da satset vi på vertikaljigging, på nokså dypt vann (10-15 meter, i "renner" og langs kanter). Selv fikk jeg ikke noe, men de jeg fisket sammen med fikk et par stykker i fire-kilosklassen. Den gangen hadde vi ikke noe detaljert ekkolodd, slik at fisket ble litt tilfeldig.

 

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og info. Risiko og været skal tas i betraktning før jeg gir meg ut :) Vertikalfiske blir lettere når det er litt mindre vind så det passer bra. Da prøver jeg rundt de områdene hvor Øyeren går over til å bli litt dypere så får vi se hvordan det går.
Gjersjøen må prøves en dag den og! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Akkurat blitt med i forumet og har prøvd meg litt på Gjørs i Øyeren de siste årene. Har egentlig kun hatt hell med vertikalfiske med ekkolodd. Mye gjedde som bifangs men har fått noe gjørs. Ingen store, med opp til 5-6kilo har jeg fått. Brukt store slangke jigger fra FinS. Mest naturige farger men grønne jigger med noe glitter har funket. Jigghoder er spisse på 30gram. Dette er hoder jeg støypa selv for noen år siden men ser det er slike og få kjøpt. Alltid montert en stingerkrok og det er som regel her fisken sitter. Fått mest fisk mellom 14 og 20meter.  Har prøvd og holde meg så grundt som mulig med tanke på trykkskade på fisk... Har ikke sett tegn på skader men det er noe og tenke på. 

Har lett etter svanker på bunn og småkanter.  Gjørsen virker til og like dette.

Har padlet fra Varemessa på Lillestrøm til Sandstangen i gode bølger, det gikk fint, bare og bruke hue og ha krefter nok i armene;-)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.