Gå til innhold
Fiskersiden

desinfeksjon av båt?


Recommended Posts

bare en liten oppfordring, i disse tider hvor det for mange predatorfiskere er vanlig å ta med seg båten på henger fra det ene vassdraget til det andre. Hvis du har vært i et vassdrag der det (tidligere) har vært påvist krepsepest, bør du sørge for å desinfisere skuta og hengeren før du tar de med til et annet vassdrag. Stikk på Felleskjøpet og kjøp en dunk med VirkonS og kjøp en sprøyte. Bland pulver ut i passende konsentrasjon. Og vask hele båren og hengeren. Bruk gjerne en svamp for å vaske ekstra grundig på kritiske steder, der det kan ligge lommer med vann. Bruk hansker. Virkon S er ikke direkte farlig, men kan gi hudirritasjon ved langvarig kontakt.

Det er påvist krepsepest i Mossevassdraget, og det ville være krise om pesten spredde seg til Lyseren eller andre nærliggende innsjøer med kreps. Det har vært minst et par runder med krepsepest i Glomma de siste 30 årene, og de senere årene har visstnok signalkrepsen klart å ta seg over fra Stora Le til Haldensvassddraget. Dette betyr at det trolig vil bli krepsepest i hvert fall i de nedre delene av Haldensvassdraget i løpet av de kommende årene. Det er også en risiko for at den vil spre seg oppover i vassdraget... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlig live-wellsystemet må desinfiseres, så lenge man ikke har propp i systemet bak på akterspeilet kommer det inn vann som blir liggende i rørsystemet. Jeg setter i propp bak på båten så systemet er tett, og heller i Virkon-mixen. Etterfulgt av gjennomspyling med hageslangen. 

 

Å vaske hele båten og hengeren med Virkon virker kanskje i overkant ambisiøst så lenge alt tørker ut mellom hver tur? Tørkeeffekten er ganske god i 80 km/t. Unntaket må være hvis man er en av disse amatørene som kjører hele hengeren ut i vannet, men slikt driver ikke ekte sportsfiskere med....

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for all del, tørkeeffekten er god når man kjører, og den reelle spredningsrisikoen for hver enkelt av oss er ikke stor. Men mange fiskere vil over tid gjøre at den akkumulerte sannsynligheten for spredning vil øke. Ja, det er kanskje litt i overkant ambisiøst å vaske hele hengeren og båten. Jeg er ekstra grundig hvis jeg bruker båten i vassdrag der det har blitt påvist krepsepest eller er stor risiko for at det kan være (Haldensvassdraget). Og enig, seriøse sportsfiskere kjører ikke hele hengeren uti vannet. Hovedregelen er vel at hjullagrene på hengeren aldri skal i vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, piscator skrev:

Hovedregelen er vel at hjullagrene på hengeren aldri skal i vann?

Korrekt. "Vann på dekk, på med brekk" som min fader sa det da jeg skulle lære dette første gangen. :D

Men når det er sagt så jeg endel skrekkeksempler på dette under NM i abborfiske. Det er forbausende mange som bader hengeren sin. (Og hvis noen følte seg truffet nå: Ja, jeg satte ut på rampen og tok opp på stranden selv, uten å kjøre hjullagrene mine i vannet. Min båt var en av de tyngre som ble satt ut så når det går med min, går det også med din.)

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, erik skrev:

Korrekt. "Vann på dekk, på med brekk" som min fader sa det da jeg skulle lære dette første gangen. :D

Men når det er sagt så jeg endel skrekkeksempler på dette under NM i abborfiske. Det er forbausende mange som bader hengeren sin. (Og hvis noen følte seg truffet nå: Ja, jeg satte ut på rampen og tok opp på stranden selv, uten å kjøre hjullagrene mine i vannet. Min båt var en av de tyngre som ble satt ut så når det går med min, går det også med din.)

 

Nå er det vel temmelig mange hakk verre å kjøre hjulene ut i saltvann enn i ferskvann. På enkelte hengerer er det jo til og med feste for hageslange slik at lagrene kan spyles rene med nettopp ferskvann ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltvann er drepen for alt, inkludert båthengere ja. Men drukner du hengeren din mange nok ganger i ferskvann vil den få problemer der også, i tillegg til at det elektriske anlegget har lett for å korrodere og kortslutte. 

Forøvrig sterkt å anbefale å etterse lagrene annethvert år for oss som trailer mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Smitte og flytting av uønskete arter via bilvei er jo ett kjempeproblem,, Både bevist og ubevist så en holding på å gjøre minst skade med sin båt og henger er ett godt råd. Jobbet i mange år med rotenonbehandling for å fjerne gyro, det koster sykt mye penger å fjerne noe som er uønsket i vannmiljø med store konsekvenser for miljøet.

Virkon S er ett meget godt å sikkert verktøy i så måte og ble det foretrukken ved rotenonbehandling mellom skitten og ren sone. Lufttørking av båt er ikke bra nok! Det ligger lommer med vann hist og her, og rimelig sikker på flere har opplevd det drypper fra båt og henger i det man triller ned,,, Lenesepompen starter ofte i det man får en bratt vinkel på båten og vann går rett i det nye vassdraget. Så vær bevist på desinfisering når man flytter rundt med båt, henger, vannkanner, septiktanker mm,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.