Gå til innhold
Fiskersiden

Oslofjorden 07.10.18


erik
 Share

Recommended Posts

 

En måned siden sist fisketur for min del, det er for lenge midt i årets beste fisketid. Tidlig høst og høst er og blir høysesong for det meste av predatorer, men jeg må nøye meg med en liten morgentur.

 

IMG_6190.jpg
Om ikke annet er påhengeren min alltid like tøff i soloppgang.


Jeg hadde egentlig en plan om å ta en tur til en for meg ukjent sjø i Haldenvassdraget i går, men planen måtte skrinlegges av hensyn til andre plikter. Jeg bestemte meg derfor for en morgentur, litt sånn på sparket. Havabbor og sjøørret er også trivelige fisk, og med en kilometer fra meg og ned til båtrampa er det ikke lange biten mellom "skal jeg ta en tur tro?" og fiks ferdig ute på vannet.

Screenshot_2018-10-07_15.36.50.png
XID fungerer som det skal, giveren velges automatisk.


Bortsett fra selve fiskingen var det to tekniske ting jeg ville teste litt mer ute på vannet. Siden sist har min trofaste Airmar TM150M blitt pensjonert og en Airmar TM185HW har tatt dens plass. Da må selvfølgelig ting testes, ikke minst at ekkoloddgiveren har fått korrekt høyde og vinkel i forhold til båtens akterspeil.

IMG_6144.jpg
Fra venstre til høyre; P66, TM150M og TM185HW.

Det neste som måtte prøves var ny plassering av min Point-1. Etter at jeg trakk om endel kabler i båten var ikke den gamle plasseringen min helt heldig lengre, kompasset ble påvirket av de nye kablene og viste feil kurs. Så da var det frem med dobbeltsidig tape og teste noen nye plasser. Denne ser ut til å være bra, både for kompass og GPS-mottager.

IMG_6187.jpg
Point-1 på nytt sted

I praksis kommer jeg til å ta bort det originale festet for stangholder som du ser til høyre for Point-1 i bildet over, og så montere Point-1 over hullet etter det festet. Da slipper jeg å lage (enda) ett hull i relingen, pøkken kommer lengre vekk fra kryssholtet og jeg blir kvitt en stangholder som egentlig bare irriterer meg siden plasten er for myk.

Jeg kom meg dessverre litt sent avgårde i dag, så sola hadde allerede begynt å krabbe over horisonten innen jeg tok det første kastet. Jeg droppet derfor havabborplassene i dag, og konsentrerte meg om sjøørretplasser. Noen kjente gamle plasser, og en ny plass på utsiden av Langåra som så spennende ut på kart og flyfoto men som jeg ikke har besøkt før.

De kjente plassene leverte bare makrell. Greit nok som tidsfordriv og mat men ikke helt dagens mål. Det ble uansett liv i live-wellen hvor jeg oppbevarer makrellen til jeg kommer hjem og får tatt hånd om dem.

IMG_6195.jpg
Soon-to-be mat.

Jeg la over til dorging og satte kursen sydover til utsiden av Langåra. I det jeg kommer inn på den antatte nye godplassen, smeller det til på en IMA Komomo II 90mm.

IMG_6192.jpg
Dagens vinnerwobler.

 

IMG_6193.jpg
40 centimeter sjøørret.

Ørreten var både kort og litt tynn for min smak, så den ble returnert ned i matfatet. Og den nye plassen var virkelig et matfat, i motsetning til plassene jeg prøvde først var det godt med byttefisk her.

Screenshot_2018-10-07_17.15.07.png
Byttefisk 1

 

Screenshot_2018-10-07_18.20.59.png
Byttefisk 2.

Det ble et par makrell etter ørreten også, så var det på tide å gi seg. På vei hjem fikk jeg bekreftet min mistanke om at den nye ekkoloddgiveren min står for lavt, dårlig prestanda i plan og vannsprut fra giveren allerede fra 17-18 knop er noe som må utbedres.

IMG_6196.jpg
Mye vannsprut = for lavt montert ekkoloddgiver.

 

Screenshot_2018-10-07_19.02.56.png
For lavt montert ekkoloddgiver gir også turbulens rundt giveren, og elendig bunnkontakt i plan.

Derimot fungerte prøvemonteringen av Point-1 meget bra, så den skal få en permanent plassering nå.

Jeg er litt usikker på når jeg får tatt neste tur, så vel hjemme fikk båten en skikkelig vask. Jeg håper inderlig det ikke blir en hel måned til neste gang lunsjen er på dette nivået....

 

IMG_6199.jpg
Kortreist mat - fersk makrell med salt og pepper.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjøsetter ved Sarbuvollen i Holtekilen:

https://kart.gulesider.no/m/8Cjq7

Vær obs på at det ikke er en offentlig rampe, man må være medlem i foreningen for å bruke den og det koster 600 per år. Samtidig er det nok siste gangen i år jeg kan bruke den rampa, for plassen foran fylles med båter i opplag nå. Det var allerede ganske fult der og litt småavansert rygging måtte til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.