Gå til innhold
Fiskersiden

Ny båt


TT
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Leon skrev:

Har en Linder 400 sportsman med 20hk Mercury (2014 mod). Veldig fornøyd med motoren det lille den er brukt (en sommer og en vinter) før større båt ble kjøpt. Båten går som et piska skinn med en mann og holder god fart selv med tre store mannfolk og mye bagasje (type 400kg i båten). Motoren bruker veldig lite og funker godt på dorgefart også.

Dette skal selges samlet eller hver for seg, så om noen er interessert er det bare å si fra.

Hva snakker vi om av fart?

Så vidt jeg kan se veier Linder 125 kg, mens båten min bare veier 78 kg. Jeg har faktisk tenkt tanken at barna kan stå på vannski bak båten ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke nøyaktig, men ca 23-24 knop med meg alene (100kg) med fiskestang. Med en kompis på 160kg og ei bøtte agn til teinene datt vi ned til 13-14 knop omtrent. Idiotlastet som nevnt tidligere er ikke målt, men tipper 9-10 ish.

Tror du lett drar opp barna på vannski, kanskje også nesten en voksen.

med liten lett båt og motor med rorkult har jeg inntrykk av at stor motor er bare fordel om man er alene. Du slipper å jobbe baugen ned for å komme i plan, det er bare å gi flatt jern, så napper du båten i plan på bare noen få meter og kan ligge å cruise på lavt turtall med lite støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båtsman har dessverre gått konkurs, men her med 30HK på en fire meters aluburk som veier betydelig mer enn din.

blogger-image--368385318.jpg

 

Toppfart rundt 27-28 knop, og grunnen til at det ikke går fortere er overplaning. Livsfarlig, men ganske artig. Samme båt med 20HK klarte å dra opp en voksen på vannski, med litt tålmodighet og forlenger på rorkulten så man kunne legge seg fremover..

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Linder 400 med nevnte yamaha 15 var tett opp mot 25knop med en mann og en del fiskeutstyr... Men som du har vært inne på er nok slike motorer mer egnet for toppfart enn dorgefart i lengre perioder..

Jeg husker jeg renset forgasseren når jeg kjøpte den.. da hadde den stått lenge med gammel bensin i seg. Startet på første drag, men fusket på tomgang... En liten rens av forgasseren og hadde aldri mer noe tull! 

Nå skal det sies at jeg sikkert ikke er helt objektiv, siden plussene ved slike motorer vinner over minusene i mine øyne (og ører)..  Kjører en Yamaha 200 med forgassere nå :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cannonbang skrev:

Nice

Her er det duket for både akkarlao og kjøttkakkar skjønner jeg, og kanskje med en liten dråpe akkarvitt til også.

Gratulerter med båten, jeg regner med den er noenlunde driftsklar nå, siden den har fått navn

Vel vel, navnet ligger foreløpig i stua ... men akkarvitt kan jeg stille med! 

Siden jeg har deg på «tråden», så setter jeg kursen mot Barkåker i morgen. Planen er å prøve noen kast fra land i Åsgårdstrand eller der omkring en morgen. Men du ga meg noen ubrukte tips på samme tid i fjor, som jeg resirkulerer i år ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cannonbang skrev:

lykke til

Sjøl så er jeg på flyttefot nå i jula, har kjøpt meg et gammelt hus (restaureringsogjekt) ute ved helgeroa, i tveidalen. Ser virkelig fram til båtsesongen i år, med helgerofjorden og langesundsfjorden som nærområde

Høres topp ut (bortsett fra restaureringsjobben, dah ....). 

Grattis! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
22 minutter siden, erik skrev:

Grattis! Blir fart på blikkboksen nå.

Satser på det! Fikk den levert som 15 hk. 

Jeg er usikker på om jeg bør bytte propell, da jeg har lest fra andre at de har nådd turtallssperra raskt etter justering til 15 med samme motor montert på gummibåt. Men får prøve meg fram. Dorgefart er jo også et tema ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg hørte en gang et visdomsord, det finnes kun to typer menn, de som har båt og de som drømmer om båt.

Gratulerer.

tar jeg feil hvis jeg antar at forventningene er skyhøye nå, både hos far og den yngre garde?

Ang propeller, det finnes egentlig ikke noen propell som dekker alle behov, en propell som gir optimal fart med lett båt vil ikke fungere med tyngre last, motoren vil ikke klare å få opp turtallet, og motsatt vil en propell som får motoren til å gå rett opp i turtallssperra og gi litt redusert toppfart fungere som en drøm med tyngre lastet båt. Som du selv sier, prøv deg fram litt først, og vurder hvordan du skal bruke båten. Og ikke minst, gled deg over mulighetene den gir, både for deg og ungene, istedenfor å bruke tid og penger på mikroskopiske forbedringer.

fortsatt godt nytt år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Nå er nok ikke ting direkte sammenlikningsbart men sats på en propell som passer bra til det man bruker båten mest til. Pt er jeg på min tredje propell på dagens båt men skal prøve en fjerde til sommeren. Siden de koster 8-10 båtlapper per stykk for min del er det definitivt en kostbar lek med marginer.

Ellers er jeg personlig litt fan av drivanker. Da får man opp turtallet bittelitt og det pleier motorene å ha veldig godt av. Ikke minst Suki som sliter med at termostaten er forbruksvare. ;) I dag gjør jeg 2,4 knop på flatt vann og laveste turtall før jeg slår på trolling mode som kan justere turtallet enda litt ned fra 700 til 550. Men som nevnt over vil jeg helst ha litt turtall. Om ikke annet så for å holde coilen fornøyd, siden den visstnok kan være en svakhet på større Merc, så jeg bruker heller drivanker enn trollingmode.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Da er skuta endelig offisielt døpt og har fått sin tur på vannet.

 FE254D06-0FEC-4E08-AF13-62F10E66CAD4.thumb.jpeg.5ec0beea2793330432849282ca970186.jpegB6CDE76C-2285-42FF-A152-8456D70A1928.thumb.jpeg.e901ae4465085cd571fe7d29f47af259.jpeg

Jeg hadde tenkt til å sette ut båten med henger, men pga problemer med sistnevnte, bar vi heller båten ned på standa og monterte motor der. To karer (dog ganske solide slike) har ingen problemer med å bære båten, og den er veldig fleksibel mht sjøsetting. 

Nytt utstyr er kult, men helt ny motor er litt kjedelig i den forstand at den må kjøres inn. Så ikke over halv gass denne dagen. Med to voksne og et barn gikk den lett i plan ved halv gass og holdt plan fint ned til rundt 1/4 gass. Med seks barn pluss meg i båten, fikk jeg den ikke skikkelig i plan, men var altså ikke over halv gass. Sju i båten gikk også greit plassmessig. 

Hengern jeg kjøpte brukt i fjor, var et sorgens kapittel, da jeg oppdaget sprekker/brudd i en sveis. Jeg kjørte denne derfor kun meget sakte ned til nærmeste strand. Hengern er allerede solgt på Finn som rep.objekt. Tok noen få sekunder .... (lav pris og ærlighet) 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RIP til hengern.

Det føyer seg inn i min erfaring på området. Båthenger bør kjøpes ny ved mindre man kjenner selger og (hele) historikken på hengeren. Folk gjør så uendelig mye dumt/ feil/ ulovlig/ farlig med hengerne sine at en kan bli helt mørkredd.

Da jeg skulle sette ut egen båt sist måtte jeg omtrent ut i grøfta med bil og henger da jeg jeg møtte en kar med så underdimensjonert henger at han ikke turte å legge det ene hjulet på utsiden av asfalten. Han var sikkert redd for at den 3cm store kanten ville knekke hele suppestasen. Vi snakker om henger som maksimalt var godkjent for 750kg totalvekt og båt som må ha veid over to tonn. Da jeg spurte ham om han var klar over hva han drev med var svaret at han bare hadde noen få kilometer å kjøre til rampen og bare brukte hengeren hver vår og høst. Så når jeg skal hjem fra jobben i dag tenkte jeg å hoppe ut av vinduet her i 10. etg, det går sikkert bra siden jeg bare skal prøve det en gang....

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, erik skrev:

RIP til hengern.

Det føyer seg inn i min erfaring på området. Båthenger bør kjøpes ny ved mindre man kjenner selger og (hele) historikken på hengeren. Folk gjør så uendelig mye dumt/ feil/ ulovlig/ farlig med hengerne sine at en kan bli helt mørkredd.

Da jeg skulle sette ut egen båt sist måtte jeg omtrent ut i grøfta med bil og henger da jeg jeg møtte en kar med så underdimensjonert henger at han ikke turte å legge det ene hjulet på utsiden av asfalten. Han var sikkert redd for at den 3cm store kanten ville knekke hele suppestasen. Vi snakker om henger som maksimalt var godkjent for 750kg totalvekt og båt som må ha veid over to tonn. Da jeg spurte ham om han var klar over hva han drev med var svaret at han bare hadde noen få kilometer å kjøre til rampen og bare brukte hengeren hver vår og høst. Så når jeg skal hjem fra jobben i dag tenkte jeg å hoppe ut av vinduet her i 10. etg, det går sikkert bra siden jeg bare skal prøve det en gang....

---

ja, det er utrolig hva enkelte får seg til å gjøre. Som generelt prinsipp bør hengeren ALLTID være (litt) overdimensjonert, og ALDRI underdimensjonert. Og man bør jevnlig sjekke at alt er i orden (hjullager, evt bremser, dekktrykk, lys osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nok for en helt ny henger nå ... ^_^

Å underdimensjonere hengeren for en båt på 80 kg, er nok ikke fysisk mulig. Men det går uansett en magisk grense på 300 kg. Å måtte holde meg under 60 km/t er ikke særlig fristende, så da er alternativene enten en henger med brems eller å holde samlet vekt under 300 kg. Foreløpig heller jeg mot det siste. Den letteste hengeren jeg har funnet så langt, veier 140 kg https://www.westsystem.no/p/17621/baathenger-p0515-opptil-15-fot-uten-brems---bk-hengeren

Det gir: 140 (henger) + 78 (båt) + 44 (motor) + 15 (full tank) = 277 kg.

Ikke all verdens margin, men er man bevisst på hva man putter oppi, og ev. tar bensintanken inn i bilen, bør det gå. Og skal man korte turer, kan man jo holde 60 km/t (hengern har totalvekt på 500 kg, så der er det mye å gå på).

En henger uten brems gir vel også enklere vedlikehold.

Jeg har for øvrig fått meg "ny" trekkvogn denne våren. Bakhjulsdrift og 2500 kg hengervekt på denne, så det er rom for ganske mange anfall av trefots-syke i årene som kommer .... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den der i litt kraftigere utførelse før, mener jeg hadde 450kg lastevekt, og var happy med den. Jeg ser at "lillebror" ikke har skikkelig vippe bak, og det er en klar ulempe. Men vippe legger lett på 20-30kg og da ryker du på totalen. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TT

Jeg hadde en BK-henger før også, en på 750 kg med lastekapasitet på ca 520 kg. Hengeren var god den, verd å merke seg er de høye baklysene og at den har vanntette hjullager, slik at du kan kjøre den et stykke ut i vannet. Jeg bytta til en større etter motorbytte, da båten ble for tung med ny motor.

Ang vekt og fart så anbefaler jeg deg å ta det litt roligere enn når du kjører uten henger uansett. Da tiltrekker du deg ikke oppmerksomheten til UP, de ser etter råkjørerne. På motorvei så legg deg i høyrefila og følg tempoet til lastebilene. Da unngår du at de skal kjøre forbi hele tiden, og heller ikke her tiltrekker du deg oppmerksomhet. Bruk også gode kraftige stropper som er godt synlige, lastesikring er en av de tingene de ser ekstra nøye på.

Den fyren som erik nevneer var heldig. Hadde det skjedd noe og politiet hadde blitt innvolvert, f.ex om et velt hadde ført til sperring av veien, så hadde han blitt fotgjenger i fire måneder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erik skrev:

Jeg hadde den der i litt kraftigere utførelse før, mener jeg hadde 450kg lastevekt, og var happy med den. Jeg ser at "lillebror" ikke har skikkelig vippe bak, og det er en klar ulempe. Men vippe legger lett på 20-30kg og da ryker du på totalen. :)

Tiki ser ut til å ha en slags vippe, og veier kun 4 kg mer. https://webshop.nts.no/Tilhenger/Bathenger/Tiki-bathenger/TIKI-BE600-R-standardserie-bathenger-uten-brems/g800.562.919i12060

Ikke det at jeg helt seg behovet for vippe til en "ølkork", da ...  Men ellers ser jeg poenget. Hyttebåten er tung og har kjøl og dras opp på en opplagshenger uten vippe. Det er litt styr. Men det skjer bare en gang i året ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke Tiki, men vippe er gull. Sjekk dog at du kan tråkke på skjermene på den, det kan du på BK og det er nesten et must på en henger for småbåt siden man tråkker på skjermene hver gang noe skal inn og ut av båten. Dvs sånn cirka en zillion ganger per tur. Med tanke på farkosten hadde jeg prioritert skjermer du kan stå på høyere enn vippe.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen

det ser ut for mrg som at det er skjermer til å stå på, de er av stål og ser solide ut

Et annet moment for å lette opp og utsetting er plaseringen av øyet i baugen på båten. Jo lavere dette står, jo lettere er det å få løfta baugen opp på hengeren når du tar den opp. Jeg måtte sette på et nytt øye lavere enn det orginale for å få båten opp på hengeren, men da gikk det som en drøm. Men sjekk ut den tikihengeren, den sert ut som den er perfekt til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.