Gå til innhold
Fiskersiden

Ny båt


TT
 Share

Recommended Posts

Eg kan ikkje anbefale å kjøpe Tiki. Min opplevelse er at i alle fall den tilhengeren eg hadde var underdimensjonert i forhold til oppgitt lastevekt. Eg hadde en 1000 standard til den Øien 530 eg hadde før. Båten var ca 500 kg med motor og tilhenger 750 kg nyttelast. Når eg drog på båten så stod draget i bue og hengeren begynte å wobble ved ca 90 pga det svake draget. 

Du bør i alle fall ikkje satse på i nærme deg maks tillatt lastevekt på en tiki 1000 standard

mvh

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Liten kommentar her

Wobbling er noe som oppstår som en kombinasjon av baktung henger, gjerne med litt høyt tyngdepunkt,  og litt for høy fart, det har ikke så mye med hengermerkene å gjøre.

det du skriver at draget bøyde seg under opptak i tillegg, tilsier det samme, belastningen ble litt for stor når båten tippa opp fra vannet.

Wobbling er et kjent fenomen, jeg kjører trailer (vogntog) og feillasting kan gi dette resultatet. Da er det bare en ting å gjøre, det er å lette på gassfoten

Hengere er alltid en balansegang mellom vekt og styrke, høy styrke i hengerramma gir høy vekt, og derfor mindre nyttelast.

At draget bøyde seg litt under opptak er neppe farlig, stål er ganske fleksibelt og tåler dette greit

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg var nok litt upresis i beskrivelsen «når eg drog på båten», for det var ikkje bare då eg drog på, men og når båten stod på hengaren. 

Eg er fullt klar over at kuletrykk kan påvirke oppførselen på tilhenger, så det første eg kjøpte før første tur fra romerike til nordnorge var vekt som eg har i bilen. 

Oppførselen med wobbling har eg opplevd ved feillasting, kjørte Antaresen 580en på Svelahenger etter en Touareg med tillatt 150 kg kuletrykk, og glemte å stille om då eg skulle dra med en A4. 

Når det gjelder Tikien så får eg sitere en kompis som kjørte på sida av meg på 4 felten: «draget ditt går jo opp og ned som en jojo. 

Så skal du ha en henger for å kjøre sakte til havna en gang i året så kan du til nød velge en liten tiki, kjøre du 4000-5000 km i året med båthenger så velger du ikkje tiki

håper det oppklarer og var til hjelp

JP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ting blir sjelden som planlagt og antall turer med ny båt vesentlig færre enn i drømmene. Men nå har jeg omsider hatt fiskekjenning med båten, og kan samtidig melde at makrellen har kommet til Bunnefjorden. Vi fikk 7 stk på noen få minutter (mannskapet besto bla av en utålmodig 4 åring....).

70C6C328-38E3-442C-B859-63A9FB936E54.thumb.jpeg.f869c9c617e7ce87c9d12fca4652d5a7.jpeg

Kjapt ekkoloddspm: dårlig bilde, men kan «rusket» på 15-20 meter være makrell? (Medium chirp og ett eller to hakk ned på følsomhet). E383BCEB-B82A-466A-A23E-AAFDF6F76CD4.thumb.jpeg.30ef02bd5762b091eaa5717b5a4cb886.jpeg

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, erik skrev:

Grattis med jomfrutur! Ja, det du ser der er sannsynligvis makrell. Hadde du kjørt ekkoloddet i manuell modus hadde du sett de litt bedre.

Tnx! Første turen var det dog ikke, men første tur med fiskestang. Jeg har vel ca 5 timer på motoren nå, og kan så smått begynne å gi litt gass. Fikk 19 knop med tre barn i båten (til sammen ca 200 kg). Jeg hadde trodd jeg skulle se 20-tallet, men får forsøke alene. Oppgradering fra 15 til 20 hk er jo uansett en opsjon … ^_^

Manuell modus skal testes. Det blir jo fort dypt der ute ... Nå vet jeg i alle fall hva jeg skal se etter. Jeg så flere slike "skyer" i går, alle på 15-20 meter. Dessuten er vel neppe totalscann-giveren det optimale for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Da har det skjedd noen småting med Hr Akkar. Jeg har omsider fått festet svingeren skikkelig. Inntil  nå har jeg brukt en løs svingerarm som ikke tålte mange knopene. Jeg fikk tak i Linders justerbare feste for alu.båt. Kosta en halv formue, men jeg gadd ikke lete mer. 4F14CF92-4A70-41DE-8878-EB943D142B2B.thumb.jpeg.90ed6fba5b9c8d2a42e324abd69f2e84.jpeg


Håndtaket bak gjorde det litt vanskelig å finne plass. Så jeg måtte velge mellom litt for nær motor eller litt for langt ut. Tok det første. Det er også en list under båten, som jeg var litt spent på, men det virker Ok. Jeg fant en nesten ny 50/200 HDi svinger på Finn. 47BF8377-56FF-4B18-ABAF-28281BFD6704.thumb.jpeg.ce338606ce054893ca3fc21aa16dc6e8.jpeg
 

Båten har også fått noen «rails» og et feste for ekkoloddet. Festet virker litt i minste laget for en 9 tommer, men holdt på dagens tur. Dessuten har jeg en brukt TI2 7 tommer på vei i posten. Å skulle flytte en skjerm mellom hytta og hjem, gir for stor risiko for glemming ....

3637B366-DF59-4511-B379-DCF05B62E1E0.thumb.jpeg.4311530804e86f57d4998769b899d184.jpeg

Inspirert av Erik, dro vi på selsafari i dag. Satte ut ved Halden etter tips fra samme mann. Det funka fint. Lite sel og se ved Gåsungene, men vi fant fire lekne litt lenger inn ved en holme jeg tror heter Furuholmen. De lekte rundt båten en god stund, til stor glede for barna. Men lett å ta bilde av er de ikke ..... AD217458-2DF2-4060-8E4E-1E1BE55DBCA5.thumb.jpeg.76ca7308531f868bf7094b178b15db3e.jpeg

Ellers noterte jeg 17 knop med to voksne og fire barn. Ok, men oppgradering til 20 hk frister ...

Fisk? Vel, jeg hadde med en stang og tok noen kast, men fisketur var nok ikke dette ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, erik skrev:

Ser bra ut dette. Det er Scanstrut du bruker som holder på ekkoloddet? For meg virker det som det holder bedre enn RAM C, men dårligere enn RAM D. (Jeg har forresten ett Scanstrut til overs her som skal på Finn etterhvert som jeg kommer så langt.)

Jepp, Scanstrut fra SeaSea på Rud. Mest pga tilgjengeligheten .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål; aluminiumstofter er jo ganske kalde, særlig i mars. Et par underlag hjelper godt, men løse underlag i åpen båt har klare begrensinger.

Jeg har derfor lurt på om jeg skal klippe til å lime fast passende biter av underlag. Det jeg imidlertid frykter er at disse skal bli glatte og ikke minst suge vann, slik at man i praksis sitter på en svamp ...:(.

Men underlag av typen «bamse» og tilsv. virker hverken særlig glatte eller synes å suge til seg vann. Er det noen som har erfaring med noe slikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min båt bruker jeg en plate av stratocell stappet inn i hullet mellom sete og rygg til dette formålet. Er i utgangspunktet et emballasjeprodukt rappet på jobben, men er mer eller mindre samme greia som de vanlige billige svarte liggeunderlagene i svart skumplast. Har brukt det i tre år og det er på tide å snu det nå, solen er ikke veldig snill med det så cellene åpner seg etter hvert som plasten blir solbrent. Blir ikke vesentlig våt i ræva selv på vinteren, så vanskelig å se for seg et bedre materiale. Det isolerer og føles varmt uansett om det sludder i 10 minus...

Det jeg har brukt er ca 30mm mot normalt liggeunderlag på ca 15mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tyrifjord-treffet har fått disp og går sannsynligvis som planlagt.

Har forresten anker i båten selv om jeg har hjulvisp foran. Poeng 1 er sikkerhet, poeng 2 er at jeg bruker anker hvis jeg mistenker at fisken er veldig sky/ var, typisk ved fiske på grunt vann tidlig på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.4.2020 at 17.42, erik skrev:

Tyrifjord-treffet har fått disp og går sannsynligvis som planlagt.

Da er det bare å krysse fingrene for flatt vann! Skulle vært denne uka ...

Det ble en liten tur på fjorden i går. 
 

Men det ble mer dette:1A14AFD8-1398-4574-9976-EF01E991658E.thumb.jpeg.408eedee9063d7caec55c7a9b64b2014.jpeg

 

Enn dette:CB930376-98D5-4B52-B525-CDD6DE6533FE.thumb.jpeg.a52f3219467591659efe2a3789c026cf.jpeg

 

Så ingen fisk på land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos tråden om kritisk truet fiskebestand i Oslofjorden, så trodde jeg fisken i Drammensfjorden skulle trues kritisk i går ettermiddag: 80EF3871-1EF8-4729-AD40-39E20AFA95B2.thumb.jpeg.02b64ebd3065d761a670ee5245569af6.jpeg

Men fisken var enten allerede utryddet eller så var den utspekulert, for det ble intet. Men det var ikke den verste kvelden å bli fiskelaus på .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Propell! 
 

Som nevnt i en annen tråd, kjørte jeg propellen i bunn her om dagen, og den ble såpass skadet at jeg bytter den ut. 
Propellen som satt på, er den som fulgte med motoren (Suzuki DF 9,9 oppjustert til 15 hk). Jeg har derfor ikke studert denne så nøye. Men nå som den er av, stusser jeg på at den har en stigning på 12. ( 9,25 x 12). Propell-dimensjoner er jo en vitenskap i seg selv, som jeg i liten grad kjenner. Men når jeg søker opp aktuelle propeller til den motoren, får jeg stort sett treff på 9,25 x 9/10. På Erling Sandes (importør av Suzuki) hjemmesider, står 10 tommer oppført som standardpropell. Stigning er ikke omtalt. 
 

Båten min er jo ganske lett. Men stort sett er vi minst to Voksne personer og ofte hele familien. Med denne lasten, er ca 17 knop den meste jeg har registrert. Jeg innbiller meg derfor at en stigning på 12 er litt mye, og vurderer å teste 10. Jeg har selvsagt ikke turtallsmåler, men har følelsen av at jeg ikke når maks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VELDIG vanskelig å treffe på propell uten å vite turtall innenfor nærmeste 100 omdr.

Nå vet jeg at jeg er litt petimeter av meg, men jeg hadde kjøpt en billig variant på feks Biltema, og koblet opp midlertidig for å teste ut propell. (Knopmåler har du i plotteren din allerede.) Last båten slik den vanligvis er lastet, deponer på et par propeller, og test (i ferskvann, butikken liker det bedre enn saltvann). Du vil typisk ha en propell som gjør at du ender 50-200 omdr under motorens sperre ved full fart. Hvis det gjør at båten går for fort til dorging, kan man enten bruke drivanker (et lite ett på hver side av båten) eller forsøke seg på propell med litt mindre stigning som kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 5.5.2020 at 12.13, erik skrev:

VELDIG vanskelig å treffe på propell uten å vite turtall innenfor nærmeste 100 omdr.

Nå vet jeg at jeg er litt petimeter av meg, men jeg hadde kjøpt en billig variant på feks Biltema, og koblet opp midlertidig for å teste ut propell. (Knopmåler har du i plotteren din allerede.) Last båten slik den vanligvis er lastet, deponer på et par propeller, og test (i ferskvann, butikken liker det bedre enn saltvann). Du vil typisk ha en propell som gjør at du ender 50-200 omdr under motorens sperre ved full fart. Hvis det gjør at båten går for fort til dorging, kan man enten bruke drivanker (et lite ett på hver side av båten) eller forsøke seg på propell med litt mindre stigning som kompromiss.

En liten oppdatering: 

Erik ga (som forventet) det «riktige» svaret. Problemet er at den tilnærmingen inneholder noe jeg stort sett mangler - tid ...

Ergo falt jeg ned på en mye mindre vitenskapelig løsning. Jeg kom i kontakt med en fyr som hadde samme motor, men i 20 hk, montert på en gummibåt (Suzumar 350). Han hadde nådd turtallssperra med en stigning på 10. Hadde deretter forsøkt 12, men falt ned på at 11 var riktig. I mitt hode går en 3,5 meter gummibåt med 20 hk en god del fortere enn min 4 meter alu med 15 hk og en del last. Så da sjangset jeg på en stigning på 10. Vitenskapelig - nei, men forhåpentligvis en quick fix. 
 

468A03D8-10AB-43F0-A640-CD03CB9A5003.thumb.jpeg.f719b263546089de219b437436d111a4.jpeg9F04A7A9-224C-4346-A4CF-7AB51FD80713.thumb.jpeg.5c8d7947f0a9206ddcc37afe70c6ac2b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke hukommelsen min lurer meg så har jeg vært innom den modellen en eller annen gang et par-tre båter bakover i historikken. Minimal cuppet så godt egnet på båter med litt lite HK og sikkert et bra valg for ekvipasjen din.

 

Kan legge til at akkurat dette med propell er noe av det jeg selv synes er vanskeligst med ny båt. Det må ofte mye prøving (og feiling) til før jeg finner den propellen som er optimal for meg/ min båt/ min motor og jeg ender opp med klippekort hos forhandler en periode for å teste meg frem. Så gjør jeg en eller annen større endring i båten som forskyver vektbalansen, og dermed er det "påan" igjen.... Jeg var feks godt fornøyd med dagens propell på Starwelden min, men etter å ha skiftet ut batteribanken til elmotoren og dermed fått en båt som er 40 kg eller så lettere i nesa så "slipper" propellen min litt for tidlig så jeg taper noen knop i toppfart. Jeg kan selvfølgelig plassere matrosen foran når det skal kjøres race, men i +/- 40 knop er det litt guffent å sitte helt foran. :D

Jeg er i tenkeboksen for å flytte forbruksbatteriet mitt som nå er bakerst frem til der elmotorens batteri er for å få litt vekt fremover. Men siden det også er LiFePo4 utgjør det bare 7,5 kg fra eller til og det er en helve.. jobb å dra kablene gjennom båten på nytt. Ilandsproblem deluxe.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.