Gå til innhold
Fiskersiden

Ny båt


TT
 Share

Recommended Posts

I prinsippet skulle man vel hatt en haug med propeller, og så byttet for hver tur avhengig av turformål, passasjerer og last og vær og føreforhold .... :o

Nå tar jo kun et par minutter å skifte propell på en påhenger (på land), men det er jo grenser for hva man gidder å drive med. Dessuten har det jo en kostnadsside. I tillegg vil de fleste av oss være fornøyd med «godt nok». Jeg hadde neppe bytta propellegenskaper, om jeg ikke hadde ødelagt den forrige ...
 

Men tipset om turteller tar jeg med meg. Jeg vurderer å installere dette på hyttebåten som har styrekonsoll og motoren hengende på hele sesongen. Jeg har en mistanke om at også den motoren skulle hatt litt mindre stigning (gammel, tung Rana halvplaner). Men det får bli et 2021 prosjekt, for hytta er i Sverige, båten på land og grensen stengt .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ellers var jeg alene i båten I går, for første gang etter propellskifte. Det avdekket at jeg nådde turtallssperra et godt stykke før full gass, og rett under 18 knop. Jeg tror en stigning på 10 er fint når hele familien er i båten, men det er definitivt for lite med meg alene (selv om jeg er en tjukkas). Vurderer å forsøke 11. En propell i backup er uansett greit å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Da er båten vinterarkivert under presenning og motoren har fått service i form av oljeskift mv. Siden jeg hadde stående en spray med vinter-guffe fra Biltema, så jeg etter tennpluggene for å spraye inn i sylinderne. Heldigvis kom jeg ganske kjapt på at denne motoren jo ikke har tennplugger .... :blink:
 

Det er spyleplugg på motoren, og jeg spyler stort sett alltid igjennom med vann etter at den er brukt i saltvann. Men i dag brukte jeg spylemuffe og lot motoren gå ganske lenge. 

689B99B0-E1F7-4FEB-8A21-B0938B7EF8D0.thumb.jpeg.ecdcc126c838c549a6b9f3dd8a087673.jpeg
 

Som jeg har skrevet over, så møter jeg turtall-sperra en god stund før full gass, med 10’ propell og kun meg i båten. Jeg kjøpte en nærmest ubrukt 11’ på Finn i sommer, men har ikke fått testa den. I dag ble den i alle fall montert. Håper på å få se 20 knop ... Propellen kosta 400 kr, så noen fordeler skal små-folket ha! 
 

Jeg fant et klistremerke da jeg rydda i esken til ekkoloddet, så nå er båten pimpa litt: 104951AC-2DAD-4970-85C5-DB2C77CAA380.thumb.jpeg.81f32b5d67c234fab0bcd27c8a1c9d6e.jpeg

Jeg fant for øvrig også et C-map kart over karibien. Tviler på at det vil bli benyttet ...

Ellers vurderer jeg å flytte ekkolodd-skjermen over til andre siden. Når jeg kjører «fort» sitter jeg vendt nesten 90 grader mot venstre og da har jeg ryggen mot skjermen der den står nå. Og det er litt upraktisk. 8266F654-6241-411B-B571-099851954D05.thumb.jpeg.4087c15256c605b945c541aaf8bd06da.jpeg
 

I prinsippet kunne jeg hatt to skjermer, for jeg har en TI2 7 tommer liggende, men jeg er usikker på om TI og TI2 «snakker sammen», dessuten er jo ikke dette akkurat et skip ... 

Nå håper jeg vinteren kommer snart, for hver dag med mildvær gir litt anger mht at båten er lagt bort for vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti og Ti2 snakker ikke sammen for å dele 2D-ekkolodd og kart dessverre - det krever to Ti2.

Da jeg rigget Blikkboksen hadde jeg fast montering av skjermen, og oppdaget de samme ulempene som du ser. I Jonyachten har jeg derfor skjermen(e) på en boks og flytter boksen etter hvor jeg sitter. Som en bonus trengte jeg da også færre RAM-deler mellom mine farkoster og det som i praksis er en portabel løsning for andre farkoster og isfiske også. "Keep it simple stupid" er en tilnærming jeg har blitt stadig mer tilhenger av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TT skrev:

Jeg har forøvrig tenkt jeg skulle skifte hjullagere på hengeren til våren. Er det noen som har tips om hvordan jeg finner ut hva slags lager jeg skal kjøpe? Det er jo en skog der ute, og jeg har ikke funnet en måte å søke på. 

Jeg kom på at jeg har sett en blogg om dette tidligere: https://www.teamkrokodille.no/post/gjør-det-selv-bytte-av-hjullager-på-båthenger 

Kanskje noen tips der? (Jeg er helt blank på dette, så vet ikke om det er noe å hente i den artikkelen for din del)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, kilhak skrev:

Jeg kom på at jeg har sett en blogg om dette tidligere: https://www.teamkrokodille.no/post/gjør-det-selv-bytte-av-hjullager-på-båthenger 

Kanskje noen tips der? (Jeg er helt blank på dette, så vet ikke om det er noe å hente i den artikkelen for din del)

Tnx, men jeg har lest denne. Jeg tror ikke selve skiftningen skulle by på all verdens problemer, men jeg hadde håpet jeg kunne kjøpe nye lagre før jeg går løs på jobben. Dvs at jeg slipper å demontere først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsenten/ importøren av hengeren bør kunne komme med noe fornuftig her?

Bare ta det du får av svar med en klype salt. Min erfaring er at hengere gjerne er mer eller mindre helt produsert i Kina og at de ikke nødvendigvis har stålkontroll i Norge eller Sverige på om det de selger faktisk stemmer med delenummer og sprengskisser de sitter med. (Klok av skade etter å ha gjort om elektrisk anlegg på min henger, det jeg så foran meg da liknet ikke engang på koblingsskjemaet jeg fikk fra forhandler.)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg og noen barn har vært på Nesodden noen dager. Båten er selvsagt med, men jeg oppdaget at kommunen hadde stengt min vanlige «båtrampe», som er en lokal strand der jeg får trillet hengeren ut og enkelt sjøsatt alene. Det finnes selvsagt ordentlige båtramper på Nesodden, blant annet på Oksvald, men alene med barn er det litt kinkig å benytte dem. Så etter to dager med båten på land, gikk vi drastisk til verks og improviserte båtrampe ved den lokale brygga. 
 

ca 1,5 meter fall rett ned, men jeg tok av motoren og tok i mot båten, mens barna sveivet. Det gikk knirkefritt! 76F93F29-1795-4668-A110-CB5367B73F65.thumb.jpeg.d8eb632ca9368dcb59f8cec72756c435.jpegC7942E92-F5E6-42D5-88DD-B081753CD698.thumb.jpeg.49cdbef5cae670f0170d1d7d672430af.jpeg

Ikke en rampe jeg vil anbefale for større farkoster, men er nøden stor nok, blir man kreativ. 
 

Noen minutter senere kunne vi konstatere at piren er på plass. 74A4F26F-04FF-4049-A385-19390702C41E.thumb.jpeg.dcd91ece05f842051320a8b97c8432ac.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 23.6.2020 at 10.35, TT skrev:

Ellers var jeg alene i båten I går, for første gang etter propellskifte. Det avdekket at jeg nådde turtallssperra et godt stykke før full gass, og rett under 18 knop. Jeg tror en stigning på 10 er fint når hele familien er i båten, men det er definitivt for lite med meg alene (selv om jeg er en tjukkas). Vurderer å forsøke 11. En propell i backup er uansett greit å ha. 

Som det fremgår av denne tråden, har jeg testa litt propeller. I det siste har det sittet en med stigning 11 på motoren. På sist tur testa jeg litt, og turtallsperra slår inn på ca 2/3 gasspådrag og rundt 16 knop. 
Så nå prøver jeg med en stigning på 12 igjen. Skal utpå i dag, faktisk. Men det bli en annen tråd. 
 

Propellbytte på båten tar ca 5 minutter, og alu.propeller av denne størrelsen koster heller ikke skjorta. Vurderte faktisk en ståpropell, som jeg fant til ca 2 båtlapper. Men all googling tilsa at stål på en 15 hester er tullball, så da kan jeg bruke de pengene på noe annet jeg ikke trenger ^_^

IMG_8759.thumb.jpeg.31f35fa09e25120100f76d592e2dd12e.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fasit med ny propell. Ga full gass utover i dag, og fikk 19,9 knop. Men hadde litt motvind så drømte om 20 tallet på returen. 
 

Retur på blikk sjø ga 20,2! Målet er nådd! (Bomma med bildet, da. Men kan ikke slippe styrekulten i full fart, så fotografering er ikke så lett.). IMG_8764.thumb.jpeg.1b09dc3868ae199791f68371430e0788.jpeg

For øvrig stusser jeg på historikken her. Jeg fikk rundt 18 knop med 10’ stigning, men ramla til 16 med 11’, for så å bikke 20 med 12’. Det henger ikke sammen. Jeg tror forklaringen må være at 11’ propellen er et annet merke, dvs ikke Solas. Den må rett og slett ha andre egenskaper som gjør den mindre egna for min båt. 
 

Fisk fikk jeg i dag også. Men det får komme i en annen tråd. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kimple 12 foter med tohatsu 9,9/15hk, største orginal propell stigning tror jeg var 11,5 eller noe. Prøvde en kina propell som det stod 12 på men den bare spant og turtallssperren slo inn.

Etter at jeg hadde utforsket toppfart eventyret fant jeg ut at motoren brukte omtrent halvparten så mye lake hvis jeg bare akkurat holdt båten i plan og ikke ikke mere, så sånn kjører jeg nå.

Hastverk er lastverk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sjøsprøyt skrev:

Jeg hadde en kimple 12 foter med tohatsu 9,9/15hk, største orginal propell stigning tror jeg var 11,5 eller noe. Prøvde en kina propell som det stod 12 på men den bare spant og turtallssperren slo inn.

Etter at jeg hadde utforsket toppfart eventyret fant jeg ut at motoren brukte omtrent halvparten så mye lake hvis jeg bare akkurat holdt båten i plan og ikke ikke mere, så sånn kjører jeg nå.

Hastverk er lastverk...

Jeg kjører heller ikke mye på full fart, men når jeg gjør det vil jeg ha maks ut av motor og propell. En firetakter 15 hester bruker uansett lite guffe. Der forrige propell ga maks turtall på rundt 16 knop, kan jeg nå ligge i 16 knop med om lag halvt gasspådrag og mye lavere turtall. Det betyr lavere forbruk med samme fart. 
 

Hadde klokka på 0530 i dag, og har hatt en morgentur. Rapport kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan trøste med at amerikaneren min suger ned 63 L/t på maks turtall, så jeg har ikke all verdens tid med den farten jeg heller…. I plan har jeg min mest økonomisk fart rett over 20knop og ca 3200omdr.
 

Støtter teorien din TT. Ulike merker (og modeller) har ulik cupping og ulik stivhet i materialet, begge deler har en effekt. 

Men det turtallet som er desidert mest økonomisk (altså liter per sjømil) er dorgefart. Slik var det defintivt ikke i gamle dager, men moderne 4T er svært gjerrige i dorgefart sammenliknet med hva vi brukte for 20 år siden.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 50hk 4-sylinder yama (splittrer ny), akkurat i plan er urovekkende / akseptabelt, men full guffe er bare for fiskeoppdretts rikinger.

Nå er jo arbeiderpartiet bestående av nyrikinger som egentlig er høyre politikere "in disquize", men det gjør jo ikke samme nytten...

<Trist men sånn er det bare...

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.