TT Skrevet May 18, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet May 18, 2020 I prinsippet skulle man vel hatt en haug med propeller, og så byttet for hver tur avhengig av turformål, passasjerer og last og vær og føreforhold .... Nå tar jo kun et par minutter å skifte propell på en påhenger (på land), men det er jo grenser for hva man gidder å drive med. Dessuten har det jo en kostnadsside. I tillegg vil de fleste av oss være fornøyd med «godt nok». Jeg hadde neppe bytta propellegenskaper, om jeg ikke hadde ødelagt den forrige ... Men tipset om turteller tar jeg med meg. Jeg vurderer å installere dette på hyttebåten som har styrekonsoll og motoren hengende på hele sesongen. Jeg har en mistanke om at også den motoren skulle hatt litt mindre stigning (gammel, tung Rana halvplaner). Men det får bli et 2021 prosjekt, for hytta er i Sverige, båten på land og grensen stengt .... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet May 19, 2020 Rapporter Share Skrevet May 19, 2020 ProPulse har justerbar pitch. https://www.propellerpages.com/?c=manufacturers&f=propulse Jeg hadde en slik på en 475cm lang skjærgårdsjeep med F50 for 15-20 år siden, fungere bra. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet May 19, 2020 Rapporter Share Skrevet May 19, 2020 (endret) Ser ut til at denne linken er bedre https://www.australpropeller.com.au/outboard-and-sterndrive-propellers/propulse-propellers/ Tilgjengelig hos Watski https://www.watski.no/Propulse-propellblader-115QM Endret May 19, 2020 av abbor Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TT Skrevet June 21, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 21, 2020 Hvem sier man ikke kan ha kjøleskap i båten, selv om den er liten?! Bare kom med (lett-)øl! 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet June 21, 2020 Rapporter Share Skrevet June 21, 2020 Kan hende du må oppgradere batteribanken om bord noe... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet June 22, 2020 Rapporter Share Skrevet June 22, 2020 On 6/21/2020 at 1:06 PM, TT said: Hvem sier man ikke kan ha kjøleskap i båten, selv om den er liten?! Bare kom med (lett-)øl! Og når du har drukket tomt kjøleskapet for øl, så trenger du kanskje også noe sånt, så du kan gå på do Quote 1 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TT Skrevet June 22, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 22, 2020 Barskap til venstre og toalett til høyre. For øyeblikket på en blikk stille Bunnefjord, så begge oppfører seg eksemplarisk 1 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TT Skrevet June 23, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 23, 2020 Ellers var jeg alene i båten I går, for første gang etter propellskifte. Det avdekket at jeg nådde turtallssperra et godt stykke før full gass, og rett under 18 knop. Jeg tror en stigning på 10 er fint når hele familien er i båten, men det er definitivt for lite med meg alene (selv om jeg er en tjukkas). Vurderer å forsøke 11. En propell i backup er uansett greit å ha. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet June 23, 2020 Rapporter Share Skrevet June 23, 2020 Og så sier folk at JEG over-utstyrer båtene mine... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TT Skrevet November 16, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2020 Da er båten vinterarkivert under presenning og motoren har fått service i form av oljeskift mv. Siden jeg hadde stående en spray med vinter-guffe fra Biltema, så jeg etter tennpluggene for å spraye inn i sylinderne. Heldigvis kom jeg ganske kjapt på at denne motoren jo ikke har tennplugger .... Det er spyleplugg på motoren, og jeg spyler stort sett alltid igjennom med vann etter at den er brukt i saltvann. Men i dag brukte jeg spylemuffe og lot motoren gå ganske lenge. Som jeg har skrevet over, så møter jeg turtall-sperra en god stund før full gass, med 10’ propell og kun meg i båten. Jeg kjøpte en nærmest ubrukt 11’ på Finn i sommer, men har ikke fått testa den. I dag ble den i alle fall montert. Håper på å få se 20 knop ... Propellen kosta 400 kr, så noen fordeler skal små-folket ha! Jeg fant et klistremerke da jeg rydda i esken til ekkoloddet, så nå er båten pimpa litt: Jeg fant for øvrig også et C-map kart over karibien. Tviler på at det vil bli benyttet ... Ellers vurderer jeg å flytte ekkolodd-skjermen over til andre siden. Når jeg kjører «fort» sitter jeg vendt nesten 90 grader mot venstre og da har jeg ryggen mot skjermen der den står nå. Og det er litt upraktisk. I prinsippet kunne jeg hatt to skjermer, for jeg har en TI2 7 tommer liggende, men jeg er usikker på om TI og TI2 «snakker sammen», dessuten er jo ikke dette akkurat et skip ... Nå håper jeg vinteren kommer snart, for hver dag med mildvær gir litt anger mht at båten er lagt bort for vinteren. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet November 16, 2020 Rapporter Share Skrevet November 16, 2020 Ti og Ti2 snakker ikke sammen for å dele 2D-ekkolodd og kart dessverre - det krever to Ti2. Da jeg rigget Blikkboksen hadde jeg fast montering av skjermen, og oppdaget de samme ulempene som du ser. I Jonyachten har jeg derfor skjermen(e) på en boks og flytter boksen etter hvor jeg sitter. Som en bonus trengte jeg da også færre RAM-deler mellom mine farkoster og det som i praksis er en portabel løsning for andre farkoster og isfiske også. "Keep it simple stupid" er en tilnærming jeg har blitt stadig mer tilhenger av. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TT Skrevet November 17, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2020 Jeg har forøvrig tenkt jeg skulle skifte hjullagere på hengeren til våren. Er det noen som har tips om hvordan jeg finner ut hva slags lager jeg skal kjøpe? Det er jo en skog der ute, og jeg har ikke funnet en måte å søke på. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet November 17, 2020 Rapporter Share Skrevet November 17, 2020 Det har jeg aldri gjort selv, så der er jeg blank. Jeg har forstått det som at det står et nummer på lageret som er det du søker etter, men her må andre kime inn. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilhak Skrevet November 17, 2020 Rapporter Share Skrevet November 17, 2020 2 timer siden, TT skrev: Jeg har forøvrig tenkt jeg skulle skifte hjullagere på hengeren til våren. Er det noen som har tips om hvordan jeg finner ut hva slags lager jeg skal kjøpe? Det er jo en skog der ute, og jeg har ikke funnet en måte å søke på. Jeg kom på at jeg har sett en blogg om dette tidligere: https://www.teamkrokodille.no/post/gjør-det-selv-bytte-av-hjullager-på-båthenger Kanskje noen tips der? (Jeg er helt blank på dette, så vet ikke om det er noe å hente i den artikkelen for din del) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TT Skrevet November 17, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2020 46 minutter siden, kilhak skrev: Jeg kom på at jeg har sett en blogg om dette tidligere: https://www.teamkrokodille.no/post/gjør-det-selv-bytte-av-hjullager-på-båthenger Kanskje noen tips der? (Jeg er helt blank på dette, så vet ikke om det er noe å hente i den artikkelen for din del) Tnx, men jeg har lest denne. Jeg tror ikke selve skiftningen skulle by på all verdens problemer, men jeg hadde håpet jeg kunne kjøpe nye lagre før jeg går løs på jobben. Dvs at jeg slipper å demontere først. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet November 17, 2020 Rapporter Share Skrevet November 17, 2020 (endret) Produsenten/ importøren av hengeren bør kunne komme med noe fornuftig her? Bare ta det du får av svar med en klype salt. Min erfaring er at hengere gjerne er mer eller mindre helt produsert i Kina og at de ikke nødvendigvis har stålkontroll i Norge eller Sverige på om det de selger faktisk stemmer med delenummer og sprengskisser de sitter med. (Klok av skade etter å ha gjort om elektrisk anlegg på min henger, det jeg så foran meg da liknet ikke engang på koblingsskjemaet jeg fikk fra forhandler.) Endret November 17, 2020 av erik Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TT Skrevet June 26, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 26, 2021 Jeg og noen barn har vært på Nesodden noen dager. Båten er selvsagt med, men jeg oppdaget at kommunen hadde stengt min vanlige «båtrampe», som er en lokal strand der jeg får trillet hengeren ut og enkelt sjøsatt alene. Det finnes selvsagt ordentlige båtramper på Nesodden, blant annet på Oksvald, men alene med barn er det litt kinkig å benytte dem. Så etter to dager med båten på land, gikk vi drastisk til verks og improviserte båtrampe ved den lokale brygga. ca 1,5 meter fall rett ned, men jeg tok av motoren og tok i mot båten, mens barna sveivet. Det gikk knirkefritt! Ikke en rampe jeg vil anbefale for større farkoster, men er nøden stor nok, blir man kreativ. Noen minutter senere kunne vi konstatere at piren er på plass. 3 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TT Skrevet April 21, 2023 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2023 Den 23.6.2020 at 10.35, TT skrev: Ellers var jeg alene i båten I går, for første gang etter propellskifte. Det avdekket at jeg nådde turtallssperra et godt stykke før full gass, og rett under 18 knop. Jeg tror en stigning på 10 er fint når hele familien er i båten, men det er definitivt for lite med meg alene (selv om jeg er en tjukkas). Vurderer å forsøke 11. En propell i backup er uansett greit å ha. Som det fremgår av denne tråden, har jeg testa litt propeller. I det siste har det sittet en med stigning 11 på motoren. På sist tur testa jeg litt, og turtallsperra slår inn på ca 2/3 gasspådrag og rundt 16 knop. Så nå prøver jeg med en stigning på 12 igjen. Skal utpå i dag, faktisk. Men det bli en annen tråd. Propellbytte på båten tar ca 5 minutter, og alu.propeller av denne størrelsen koster heller ikke skjorta. Vurderte faktisk en ståpropell, som jeg fant til ca 2 båtlapper. Men all googling tilsa at stål på en 15 hester er tullball, så da kan jeg bruke de pengene på noe annet jeg ikke trenger Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TT Skrevet April 21, 2023 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2023 (endret) Da har jeg fasit med ny propell. Ga full gass utover i dag, og fikk 19,9 knop. Men hadde litt motvind så drømte om 20 tallet på returen. Retur på blikk sjø ga 20,2! Målet er nådd! (Bomma med bildet, da. Men kan ikke slippe styrekulten i full fart, så fotografering er ikke så lett.). For øvrig stusser jeg på historikken her. Jeg fikk rundt 18 knop med 10’ stigning, men ramla til 16 med 11’, for så å bikke 20 med 12’. Det henger ikke sammen. Jeg tror forklaringen må være at 11’ propellen er et annet merke, dvs ikke Solas. Den må rett og slett ha andre egenskaper som gjør den mindre egna for min båt. Fisk fikk jeg i dag også. Men det får komme i en annen tråd. Endret April 21, 2023 av TT Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sjøsprøyt Skrevet April 22, 2023 Rapporter Share Skrevet April 22, 2023 Jeg hadde en kimple 12 foter med tohatsu 9,9/15hk, største orginal propell stigning tror jeg var 11,5 eller noe. Prøvde en kina propell som det stod 12 på men den bare spant og turtallssperren slo inn. Etter at jeg hadde utforsket toppfart eventyret fant jeg ut at motoren brukte omtrent halvparten så mye lake hvis jeg bare akkurat holdt båten i plan og ikke ikke mere, så sånn kjører jeg nå. Hastverk er lastverk... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TT Skrevet April 22, 2023 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2023 5 timer siden, sjøsprøyt skrev: Jeg hadde en kimple 12 foter med tohatsu 9,9/15hk, største orginal propell stigning tror jeg var 11,5 eller noe. Prøvde en kina propell som det stod 12 på men den bare spant og turtallssperren slo inn. Etter at jeg hadde utforsket toppfart eventyret fant jeg ut at motoren brukte omtrent halvparten så mye lake hvis jeg bare akkurat holdt båten i plan og ikke ikke mere, så sånn kjører jeg nå. Hastverk er lastverk... Jeg kjører heller ikke mye på full fart, men når jeg gjør det vil jeg ha maks ut av motor og propell. En firetakter 15 hester bruker uansett lite guffe. Der forrige propell ga maks turtall på rundt 16 knop, kan jeg nå ligge i 16 knop med om lag halvt gasspådrag og mye lavere turtall. Det betyr lavere forbruk med samme fart. Hadde klokka på 0530 i dag, og har hatt en morgentur. Rapport kommer. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet April 23, 2023 Rapporter Share Skrevet April 23, 2023 (endret) Kan trøste med at amerikaneren min suger ned 63 L/t på maks turtall, så jeg har ikke all verdens tid med den farten jeg heller…. I plan har jeg min mest økonomisk fart rett over 20knop og ca 3200omdr. Støtter teorien din TT. Ulike merker (og modeller) har ulik cupping og ulik stivhet i materialet, begge deler har en effekt. Men det turtallet som er desidert mest økonomisk (altså liter per sjømil) er dorgefart. Slik var det defintivt ikke i gamle dager, men moderne 4T er svært gjerrige i dorgefart sammenliknet med hva vi brukte for 20 år siden. Endret April 23, 2023 av erik 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sjøsprøyt Skrevet April 23, 2023 Rapporter Share Skrevet April 23, 2023 (endret) Laveste forbruk i plan er det som betyr noe i alt det der. Endret April 23, 2023 av sjøsprøyt Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sjøsprøyt Skrevet April 23, 2023 Rapporter Share Skrevet April 23, 2023 Sånn at akkurat båten slipper krusedullene i hekken. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sjøsprøyt Skrevet April 23, 2023 Rapporter Share Skrevet April 23, 2023 (endret) Har en 50hk 4-sylinder yama (splittrer ny), akkurat i plan er urovekkende / akseptabelt, men full guffe er bare for fiskeoppdretts rikinger. Nå er jo arbeiderpartiet bestående av nyrikinger som egentlig er høyre politikere "in disquize", men det gjør jo ikke samme nytten... <Trist men sånn er det bare... Endret April 23, 2023 av sjøsprøyt Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.