Gå til innhold
Fiskersiden

Havabbor og treblerkroker på wobbler..


sarepta
 Share

Recommended Posts

Mange vil sette tilbake havabbor for å få opp bestanden men samtidig fisker mange med wobblere påmontert to treblerkroker. Hvor lurt er det når man vil praktisere c&r? Der jeg fisker er det lite eller ingen havabbor . Men med en treblerkrok på wobbleren opplevde jeg at små sjøørret gapte over alle krokene og satt bom fast. Ikke lett å få ut alle krokene selv med inneklemt mothake. Jeg har klippet bort en av krokene men selv med bare to kan de sitte svært godt. Har faktisk begynt å bruke en enkeltkrok og mister ikke mere fisk. Hvis man stort sett skal sette fisken tilbake er det, etter min mening,  i ordets rette forstand overkill å fiske med to treblerkroker. Det finnes lakseelver hvor det kun er tillatt med en treblerkrok og det finnes steder hvor det bare er lov å bruke  enkelkrok på for eks wobbler og sluk. Noen som mener noe om dette? 

Friluftsfjorden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske lenge brukt enkelkrok på sluk og wobbler og får ikke noe mindre fisk enn før. De siste månedene har jeg stort sett fisket med gjennomløpssluker og her har jeg brukt en release connector og små treblekroker. Dette fungerer strålende og man kroker utvilsomt mer fisk, samtidig som det blir mindre skade på fisken. Video her: 

Ellers er det mange gode eksempler og finne på alternativ rigging av wobblere, feks fra Erik her: http://teamcolibri.blogspot.com/2015/04/test-av-tre-mater-rigge-ima-komomo-ii-pa.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved trolling/ dorging fjerner jeg konsekvent overflødige treblekroker. Hva jeg legger i overflødig kommer litt an på hva jeg fisker etter, og ikke minst størrelsen på wobleren/ agnet. Men fordelen ved trolling er at du ikke kaster ut, så du står ganske fritt til modifisering. Hvis det å fjerne en krok påvirker gangen til redskapen negativt, så kan man alltids modifisere gangen på annet vis med lenke, annen krokstørrelse etc etc. 

Ved spinnfiske (som er det jeg primært bedriver mot HA) er det litt mer ymse for jeg har ikke funnet den helt optimale måten å gjøre dette på for mine favoritter. Fjerner jeg trebler på favorittmodellene mine så endres gangen i vannet eller de hekter seg lettere under kast, avhengig om jeg fjerner den bakre eller fremre treblen. Så her er jeg åpen for forslag.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fiskemannen skrev:

Jeg har ganske lenge brukt enkelkrok på sluk og wobbler og får ikke noe mindre fisk enn før. De siste månedene har jeg stort sett fisket med gjennomløpssluker og her har jeg brukt en release connector og små treblekroker. Dette fungerer strålende og man kroker utvilsomt mer fisk, samtidig som det blir mindre skade på fisken. Video her: 

Ellers er det mange gode eksempler og finne på alternativ rigging av wobblere, feks fra Erik her: http://teamcolibri.blogspot.com/2015/04/test-av-tre-mater-rigge-ima-komomo-ii-pa.html

 

Fiffig plast-dings! Vet du om den selges i Norge? Jeg fikk ingen treff på nettet, men gikk ikke så grundig til verks ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, TT said:

Fiffig plast-dings! Vet du om den selges i Norge? Jeg fikk ingen treff på nettet, men gikk ikke så grundig til verks ...


Spurte Jens Bursell og han sa at Norwegian Outdoor Company har inne. Ellers tror jeg Salar Sport skal ta inn etter at jeg snakket med de. Selv bestilte jeg fra go-fishing.dk, det gikk forsåvidt smertefritt og porto på 69,- var ikke så ille når man kjøpte litt passende sluker i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man bruker den krokløsningen som er i videoen sitter man igjen med en treblerkrok som fisken biter over. Sikkert lettere å få få løs når man har den fri kontra at den er festet til wobbleren så jeg går ut ifra at det er fordelen. Jeg har montert enkeltkrok på gjennomgående snøre men gjort det på samme måte som han monterer treblerkroken dvs gått rett inn på kroken, ikke via div ringer. Bør nok sette en demper mellom krok og wobbler men skjønner ikke vitsen med ringene. Er jeg helt på jordet?

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper ringene som vanligvis brukes er for å få kroken til å henge noenlunde fritt bak sluken, med kun gummiperle vil den ligge relativt låst i en posisjon når snøret er stramt. I tillegg vil man kunne bytte krok via splittringen uten å demontere alt sammen.
Jeg har de siste månedene kun bruk den plastdingsen han promoterer.  Siden den er flyttet ut fra sluken kan du bruke en trippelkrok i størrelse 12 og med en så liten krok vil skadene bli mye mindre enn ved bruk av en krok i vanlig størrelse (tror det er størrelse 3 på en 15 grams Møresild)
Jeg har fått mellom 20 og 30 sjøørret opp til 1,1 og havabbor på 1,7 på denne løsningen uten at det har vært noe problem at kroken har vært for liten. Har også fått mengder av lyr opp til ca 4 kilo som bifangst og de vanlige makrellene.
Ingen av fiskene har vært så hardt skadd at det ville være uforsvarlig å sette de ut igjen. og det har stort sett alltid gått greit med avkroking. Eneste problemet er at de små krokene er så spisse at man lett setter de fast i klær, håv og fingre. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.