Gå til innhold
Fiskersiden

torkefiske


Andreas Solheim
 Share

Recommended Posts

Hei. er ny her og litt usikker på hvordan å gå frem. tenkte å høre litt  hvordan folk fisker torsk, metoder og utstyr. er det det gamle som funker best eller er det noen nye metoder som slår bedre ann? er like ivrig på kysttorsken hver vinter, og prøvd litt av hvert. 

Endret av Andreas Solheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra båt eller fra land?

Under begge forhold er det jo klin umulig å ikke få disse selvmordsfiskene som sluker agnet totalt. Men om det er til matauk fra båt holder jeg en knapp på den gode gamle svenskepilken, gjerne med stang for om mulig å få fisket av verdens kjedeligste fisk litt morsommere. Men selv da er det jo som å dra inn et gammelt laken. Du kan også prøve orange gummi-shads om du vil ha litt forandring. 

Fra land er det mest effektivt med en 40 grams eller deromkring stingsild type grønn eller rød. Det er plent umulig å ikke få en torsk eller tre på dem. Om man da liker taregjedd. Vil du gha litt større fisk fra land kan du prøve kystmeitemetoden og egne med reker eller hva som helst da torsken tar alt. Det eneste jeg har funnet effektivt når jeg ikke vil ha torsk er å egne med torsk eller sei. Bruk gjerne et glidende takkel med sikrelkrok, om du skal sette den ut igjen så den kan daue selv. Men du  må regne med å  omtrent filetere den !"¤%!"#¤§3 agntyven for å få ut kroken, selv med sirkelkrok. 

Skitt fiske!



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Andreas Solheim skrev:

Har prøvd en del med shads fra båt, men synes det er sjeldent at de sluker de store jiggene. har best erfaring med vanlig pilk. Er det noen farrger som funker bedre en andre på pilk og gummimakk? skal prøve litt med selvlysende gummimak.

Det enkle er ofte det beste. Jeg bruker en vanlig tradisjonell svenskepilk, med størrelse avhengig av strømforholdene, men en 250 grams pleier å holde lenge. Mer enn det blir det litt tungt for stanga jeg bruker. 

Over der har jeg gjerne 3 røde eller to røde og en hvit gummimakk med reltivt kort mellomrom siden jeg da fisker fra gummibåt. eller blir takkelet så langt at jegmå dra opp de siste meterne for hånd...
SÅ det blir ca 20-30 cm fra pilk til første gummimakk (rød), så en halvmeter til en hvit eller rød, og en ny halvmeter til den siste som er helt opp ved snueren jeg bruker mellom takkelet og braiden. Det blir til sammen bare litt over halvannen meter. Bryr meg ikke om strekkfortaum, stanga er tross alt en fjær....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Andreas Solheim skrev:

Har prøvd en del med shads fra båt, men synes det er sjeldent at de sluker de store jiggene. har best erfaring med vanlig pilk. Er det noen farrger som funker bedre en andre på pilk og gummimakk? skal prøve litt med selvlysende gummimak.

Shads funker fint på torsk, men bruker ikke de største selv om jeg har fått på det og. Har en knall orange en som ca 10-12 cm lang, som jeg fikk av en engelskmann jeg fiska med. Har hatt den i flere år og får torsk både fra land og i båt med den. Siste fik på den var i helgen, hvor det beit på en 1,7kg lyr bare et par meter fra land :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.