Gå til innhold
Fiskersiden

Vinter konservering av båt som står "ute"


cosworthkim
 Share

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg tenkte og høre litt hvordan dere velger og vinterkonservere deres båter / motorer ?

Dette har for meg tidligere vært uproblematisk da jeg har hatt forholdsvis små båter og bærbare motorer, men av helsemessige årsaker så velger jeg rett og slett og ikke prøve og løfte min suzuki df50 :) 

 

Jeg har tidligere oppbevart båtene i carport som kan lukkes så det ikke kommer inn snø, etc. 

Mitt spørsmål er frost, hva gjør dere for og være sikre på at ikke motorene deres fryser ?

Hvordan blir man sikker på at den er helt tom for vann ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bruksanvisningen til min motor, står det at man skal avslutte ferskvannskjøringen ved å kjøre igjennom vann med høy konsentrasjon av frostvæske. I så fall gjør det ikke noe om det skulle være litt væske igjen.

Hvordan dette praktisk skal gjennomføres, vites ikke, da jeg så langt har oppbevart motoren innendørs (20 hk ca 55 kg).

Suzukien din veier vel godt over 100 kg, og hadde nok gitt utfordringer for de fleste av oss ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør:

Ferskvannskjør motoren om den har gått i saltvann, tilt så opp og ned flere ganger så alt vannet i kjølesystemet renner ut. (Og en motor lagres alltid tiltet ned.) Det med frostvæske skal egentlig ikke være nødvendig på en nyere motor, men kan være lurt hvis du mistenker at du ikke får ut alt kjølevann. Feks på en litt eldre påhenger der du må regne med avleiringer av sot, kalk og annen morro i motoren som blokkerer vannet helt eller delvis. Jeg har aldri brukt frostvæske i mine påhengere.

Skift begge oljer (om 4T), både motorolje og girolje pluss oljefilter. Da får du både ut den lille kondensen som alltid dannes, og får sjekket at motoren ikke lekker inn vann. Feks vil vann i girhuset kombinert med frost fort medføre at du trenger nytt girhus neste sesong og det er en dyr lærepenge.

Ta av propellen, rengjør akslingen, legg på nytt marint fett og monter på propellen igjen.

Bruk en fettpresse og press nytt fett inn i ALLE nipler. Og mens du er i gang, gjenta med niplene på hengeren din også. Du skal presse på til du ser det tyter ut fett i den andre enden. IKKE kjøp de aller billigste fettpressene, da må du belage deg på å forvarme fettet før du får det ut. Den dyreste pressa på Biltema har fungert bra for min del.

Skift bensinfiltre, eller i det minste sjekk om det står vann i de. Har du uttagbar tank så bruk opp bensinen i den (feks ved å fylle den på bilen) for bensin mister tenningsevne på sikt. Om du ikke får til dette er det ikke krise, men topp da på med BF98 før første start neste sesong. Unngå å lagre bensin på steder med frost om du kan unngå det. Har båten fast tank og den tanken er av metall, bør tanken fylles så full du får den for å unngå kondens.

Inspiser offeranoder og tennplugger, de behøver sjelden å skiftes men sørg for at du har kontroll. (Jeg har faktisk aldri skiftet en tennplugg på en 4T-påhenger, men offeranoder har jeg skiftet.) Inspiser motoren ellers, gjør ren med klut og spray på et TYNT lag med korrosjonsbeskyttelse.

Står båten på henger, så jekk opp hengeren og legg noe (feks lecablokker) under ramma på hengeren så ikke hjul og fjører bærer vekt.

Siden jeg sklei ut her med info om henger... Hva du enn gjør så sørg for at at det IKKE står vann noe sted i båten din. Frostspreng er potente greier og kan lett lage sprekker alle steder der det står vann. (Lært av egen erfaring etter en lekk presenning.) Bruk feks tomme spylevæskekanner som du fyller halvfulle med enten skikkelig salt saltvann eller en miks av vann og frostvæske for å holde presenningen på plass. Tomme kanner får du på de fleste bensinstasjoner. Kombiner med en taustump og en karabinkrok så kan de lett hektes av og på, noe som ikke minst er fint om lysten til enda en «årets siste båttur» kommer. ;)

F4CF468F-F19D-48DD-BE8B-AB74D41175AC.thumb.jpeg.cb3009e7c609f95c070140fd3822faf6.jpeg

 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.