Gå til innhold
Fiskersiden

Svinnende lite SØ i Ålesund & omegn, eller bare meg?


PzN
 Share

Recommended Posts

Hei, Sunnmøringer og alle andre SØ-fiskere på forumet!

Har dere på Sørlandet stukket av med all sjøørreten i havet eller?

Hver gang jeg finner en blogg, leser et innlegg her eller finner en YouTube-video om sjøørret, så virker det som 90% av alt som blir postet er fra Sør eller Østlandet, he-he. Men dette har ikke stoppet meg denne sesongen her i Ålesund! Neida, jeg har fisket i timesvis, om morningen, om kvelden, i stiv kuling, i pissregn - alt for å få min aller første sjøørret. Jeg har studert kart, lest om slukvalg, kjøpt meg enda en stang for lettere fiske, sjekket flo/fjære og tidevann, fult huggtabellen og brukt så mye tid som jeg har til rådighet for å knekke nøtta.

Alt dette har ført til nøyaktig 0 (null) sjøørret fanget. Ikke så mye som en følgefiske har jeg sett.  

Jeg håper noen kan se om jeg har gjort noe helt elementært feil som har gjort som hindrer suksessen. La meg gi dere litt informasjon om utstyr, fisketeknikk og fiskeplasser;

Fiskeutstyr:
Beastmaster 7-21g 300/330
Stradic 2500 CI4+
Har også kjøpt en Shimano Vengance 3-14g stang for å kaste mindre sluker og fiske på grunnere nå på høsten.
Fireline ultra 8 0.15
Mono 0.24

På enden av kroken:
Prøvd både sluk og bombarda med diverse fluer. Bruker Inno sine bombardaer, da jeg synes disse er latterlige mye raskere å rigge enn f.eks Abu Garcia sine. Har dog ikke helt fått til bombarda-fisket skikkelig, og fått lite uttelling. Fisker også med glidende opphengerflue foran sluken. Fisker med følgende i enden av snøret:

Toby 10, 15, 18g Orange/Copper Glitter / Toby GBL / Toby D
Møresilda 15, 18g Sølv/blå
Møresilda Holografisk 15, 18g Sølv/blå
Stingsilda 18, 22g sølv/blå
Lill Zigge 14g pap (grønn)
Lill Zigge 14g rt (ørret-mønster)

Pattegrisen Grizzly #6
March Brown Grey str 8
March Brown Silver str 10
Zulu Silver Palmer str 8 & 10

Har også prøvd flere sluker, men dette er de jeg kommer på nå. Har prøvd å fiske med mer naturlige eller provoserende farger i mindre størrelser nå på høsten og på mye grunnere vann. Alle slukene og fluene har produsert fisk, bare ikke SØ.

Fiskesteder:

Emblemsanden

På Emblemssanden har jeg fisket i begge buktene som dere ser, samt langs bergene på begge sider av disse buktene.

Spjelkavik

I Spjelkavik har jeg fisket i bukta, samt hele veien bortover til venstre for denne.

Jeg har også fisket andre plasser, men dette er de som på jungeltelegrafen skal være mest aktuelle i nærområdet. Ut i fra bunnen/grunnene og det faktum at det også er utløp av ferskvann tilsier jo at det burde være muligheter?

Er det noe dere tror jeg gjør feil ut i fra informasjonen jeg her kommer med? Er det bare dødt i havet her oppe for SØ?

Mvh
Frustrert fisker!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg flyttet til Ålesund for 4 år siden og fisket masse etter SØ de 2 første årene før jeg gav meg med 0 sjøørret på land. Har mange SØ fra Oslofjorden på samvittigheten, så nekter å tro at det bare er fiskeren det er noe galt med :) Bestanden er svært lav. Om det er oppdrett, overfiske, gyteforhold eller andre forklaringer det vet jeg ikke. I området du sikter til i spjelkavika så kan bære en del utslipp fra Sundolitt fabrikken har jeg hørt, men kan jo være SØ der forde. Tilsig av ferskvann er alltid bra. Jeg har også prøvd endel på emblemsanden, men uten resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Det er godt å høre at det ikke bare er hos meg at fangsten uteblir, men det er utrolig trist at situasjonen har blitt slik - uansett årsak. 

Noen dager før jeg valgte å lage denne posten så bestilte jeg meg et vadesett, rett og slett for at desperasjonen var så stor. Jeg var bekymret for at jeg ikke klarte å fiske effektivt nok med små sluker på grunnen nå på høsten kun fra land. Ja, ja.. Forhåpentligvis får jeg brukt disse likevel.

Noen lokale som har fisket noe særlig f.eks på Blimsanden på Vigra med Tobis eller børstemark med noe hell? Vet ikke hvordan SØ-bestanden er lengre ut mot kysten, men Storfjorden virker i hvert fall død. 

Har et par steder på Skodje (hvor jeg vokste opp) jeg har lyst å prøve med vadere, men etter å ha lest svarene i tråden her er jeg ikke særlig optimistisk på SØ-fiske i det hele tatt.

Har også vurdert å investere i fluestang, som selvfølgelig kan brukes til vanlig ørret også, men tror jeg må avveie dette nå. Kanskje jeg bare holder meg til haspel en stund til. Ganske stor investering å begynne med fluefiske (i hvert fall tidsmessig), så motivasjonen må være der.

Endret av PzN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vadere er uansett ikke dumt, har et par plasser som krever vadere for å komme til. Fluefiske sin fordel er at man kan fiske på svært grunt vann, samt meget bra til nattfiske med store sorte fluer. Er artig når stor lyr hugger kloss på land på kvelden (selv om SØ er mest stas). Dersom du vurderer fluestang, så vil jeg anbefale et kastekurs. Ved innflygningen til vigra så kjører man over mange plasser som ser giftige ut, men har ikke testet der ute selv. Har ellers hørt at bestanden skal være noe bedre i Åndalsnes området 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sesam skrev:

Vadere er uansett ikke dumt, har et par plasser som krever vadere for å komme til. Fluefiske sin fordel er at man kan fiske på svært grunt vann, samt meget bra til nattfiske med store sorte fluer. Er artig når stor lyr hugger kloss på land på kvelden (selv om SØ er mest stas). Dersom du vurderer fluestang, så vil jeg anbefale et kastekurs. Ved innflygningen til vigra så kjører man over mange plasser som ser giftige ut, men har ikke testet der ute selv. Har ellers hørt at bestanden skal være noe bedre i Åndalsnes området 

Ei ultralett haspelstang kan like gjerne brukes på samme måten...dvs på svært grunt vann, hvor man må vade for å nå fram. Spinnere, jigger, micro woblere, nær sagt alt du kan kaste med stang kan du kaste med disse. Kjempegøy. :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk, @Sesam for godt tips angående Vigra og omegn. Den tanken hadde faktisk ikke slått meg at det er spennende bunnforhold der ute (selv om jeg har sett det ofte fra luften). 

Jeg tok faktisk opp rådet ditt og dro ut på Vigra for å teste nå på søndag. Endte opp med å prøve meg ved Røysa på Vigra og fisket meg bortover mot rullebanen. Veldig greit å få prøve seg, men det var noen utfordringer;

  • Fisket på feil side av øya den dagen, da motvinden plutselig tok seg opp og og sjøen ble røffere
  • Ganske betydelig tang-belte hele veien som ikke kom frem på flyfoto/google maps. Dette lå aaakkurat litt utenfor vade-dybde og gjorde det vanskelig nå frem med kastene til marabakken.
  • Plutselig dukket det opp to hoder av vannet knappe 10 meter foran meg. Og selv om det er artig å se sel på så kort avstand så var det klart at all eventuell SØ hadde flyktet for livet når disse glupske pelsdyrene dukket opp.

Erfaringen min fra første tur på Vigra oppsummert; Mye tilvekst av tang og tare. Grunnene er dypere enn man skulle tro. Svært vindutsatt, men jeg tror potensialet er stort der.

Endret av PzN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Det så absolutt ut som et spennende sted @sauseause. Er det lenge siden du har sett aktivitet fra ørret der? Fiske fra land eller båt?

Blir forøvrig innkjøp av fluestang på meg nå i januar. Ikke at jeg tror dette kommer til å generere SØ, men forhåpentligvis litt mer givende og utfordrende enn å stå å delje en sluk i flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket masse sjøørret her i Ålesundsområdet før i tiden, gjerne vinter/vår, men ga meg for rundt 10 år siden. På både sluk og flue.

Rekorden ble en fisk på 5,5kg tatt ytterst ute på neset av Borgundgavelen, mot staken og Hundsværholmen. Men fikk også mange på 1-3kg og MASSE på 0-1kg.
Veldig mange av disse inne i bukta ved Porolon og osen der.

Så ble det dårligere og dårligere og til slutt ga jeg opp. Annet fiske ble mer spennende.

De er nok ikke utryddet, men at bestanden er kraftig redusert er det lite tvil om. Jeg fikk 2 stykker på dorg i sommer når jeg jakta laks. Men ikke stor fisk, og veldig tynne.
Steder jeg ville prøvd er Volsdalsberga og inn mot Sørneset på vinterstid. Bogneset og hele området derfra og ut til spissen av Borgundgavelen. Ser de hopper der enda.

I sommer så jeg en fin ørret midt i Brosundet når jeg var der slik at minstemann fikk fisket Bergyltre og småsei med reker. Ørreten gikk etter reka men tok ikke. Gøy.

Håper du får deg noen fisker, det fortjener du !

PS: Vestsiden av Vatnefjorden fra grensa og utover skal også være en god plass.
PSII: Dette er jo ikke en god tid. Fisk heller torsk til det er over litt uti mars så setter du heller inn støtet da.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for mange gode tips, @Daggad! Dette vil helst sikkert andre også sette pris på. Mange spennende plasser som skal testes ut så snart temperaturen kryper oppover.

Er det noen som leser denne posten som har erfaring med fluekasting og kunne tenke seg å tjene noen kroner på privatundervisning? NJFF starter ikke opp sine kastekurs før ut i mai, og jeg vil gjerne starte sesongen tidligere enn dette. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å lese dette... Jeg skal flytte fra Kristiansand til Ålesund nå i Mars. Her nede har jeg fått 2 SØ hittil i år på flue(En brun en på kiloen)etter bare et par turer, og har gledet meg til å fiske SØ på møre i vår. Men etter å ha lest dette har jeg blitt litt mindre gira. Men kan gjerne ta noen fisketurer med deg @PzN. Er forholdsvis ny i flue-gamet selv, men kan gledelig lære vekk noen kasteteknikker jeg har innøvd av selveste Stein Grønberg her på Sørlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

@PzN Da har jeg kommet meg opp til Ålesund. Har allerede hatt meg et par turer med fluestanga. Det har gått som forventet. Null fisk. Fisket i området ved Emblemstranda. Tror det er håpløst der. En del flyndre å se men ikke noe tegn til verken SØ eller byttedyr. Hadde meg en tur i dag til Ellingsøya i dag. Fisket av en stor sørvendt bukt der, men ikke noe liv der heller. Skal ut en tur i morgen også for å jakte min første sunnmørske sjøørret. Tror jeg skal prøve å finne en plass med litt kortere grunne og med en dyp marbakke. Får planlegge litt på GuleSider i kveld. Si ifra hvis du vil slenge deg på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En liten oppdatering; Endelig satt den! Eller, det vil si, dette var nummer to den dagen, men definitivt den som var mest Instagram-verdig av de to. Anslår vekten til mellom 500-600g. 

Det morsomme var at dette var den første turen med fluestang noen sinne, og etter å ha deljet sluker i to sesonger med 0 resultat så fikk jeg to SØ på én dag :D 

57453808_152529389118788_7186782076138170016_n.jpg

Endret av PzN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Eg har budd både i Kristiansand og Sunnmøre og eg er ikkje i tvil. Sunnmøre er klart best på sø. Det vrimlar av sjøørret her. I Kristiansand fiska eg mykje, men klarte kun å bryte kilos grensa fattige  2 gongar på eit år. Du må kanskje vere villig til å køyre litt. Eg får i alle fall mengder her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 16.4.2019 at 12.55, PzN skrev:

En liten oppdatering; Endelig satt den! Eller, det vil si, dette var nummer to den dagen, men definitivt den som var mest Instagram-verdig av de to. Anslår vekten til mellom 500-600g. 

Det morsomme var at dette var den første turen med fluestang noen sinne, og etter å ha deljet sluker i to sesonger med 0 resultat så fikk jeg to SØ på én dag :D 

57453808_152529389118788_7186782076138170016_n.jpg

Gratulerer! Får jeg spørre hvor dette er hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lorre skrev:

Gratulerer! Får jeg spørre hvor dette er hen?

Det kan du absolutt. Dette er i Straumgjerde i Sykkylven kommune. Flott sted å fiske med både sluk og flue. Pass på dog på fredningssonen ved elveutløpet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For rundt 25 år siden fisket jeg mye med flue etter laks i Straumgjerdeelva. Siste ferge over gikk ca kl 12:00 og fisket begynte kl 03:00 så det ble noen timer i mellom. Disse brukte jeg til SØ fiske nedenfor elva.

Noen ganger var det helt vilt. Kunne få 10-15 fisker og kanskje noen fine på oppimot kiloet som ble slaktet. Ofte var "forfiskinga" artigere enn fisket i elva.

Elva er forøvrig artig med enhånds flue. Ikke dumt å ta seg et kort der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet i Sykkylven et par år frem til 2019, og jeg hørte noen helt ville historier om SØ-fiske for 20-30 år siden av kollegaene mine. De snakket om enorme mengder som ble tatt der. Bestanden er nok langt i fra det den var, men det er nok det beste SØ-stedet jeg har funnet i nærheten av Ålesund :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.