Gå til innhold
Fiskersiden

Fleip eller fakta? Man isfisker aldri før jul?


Gjeddekake
 Share

Recommended Posts

Dette sier flere jeg har snakket med. Av en eller annen for meg tilsynelatende absurd grunn så skal man ikke fiske på isen før jul uavhengig av om isen er tykk og fin. 

Er det dårlig bett fram til januar av grunner jeg ikke vet og forstår eller er dette bare tull og tøys? 

Jeg skal muligens på fjellet i november og da er jeg litt keen på å ha med meg utstyr ettersom det sannsynligvis (ettersom været selvsagt ) ligger farbar is på vannene der da. 

Så spørsmålet mitt er som følger: biter det dårlig i november og desember eller er dette bare tull og tøys? 

Som dere sikkert forstår er det snakk om ørret og røye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh, hæ?

Det aller beste isfisket er nettopp det som er på tynn og klar is tidlig i vintersesongen. Når så den første snøen kommer og slukker lyset for fisken kan man legge fiskesakene på hylla en stund og returnere med sola en gang mot slutten av februar.....

 

Ørretpersen min på isfiske har jeg nettopp på tidlig blankis. Det var riktignok etter jul, men igjen så var det pga mild start på vinteren og ikke basert på kalenderen.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, erik skrev:

Øhhh, hæ?

Det aller beste isfisket er nettopp det som er på tynn og klar is tidlig i vintersesongen. Når så den første snøen kommer og slukker lyset for fisken kan man legge fiskesakene på hylla en stund og returnere med sola en gang mot slutten av februar.....

 

Ørretpersen min på isfiske har jeg nettopp på tidlig blankis. Det var riktignok etter jul, men igjen så var det pga mild start på vinteren og ikke basert på kalenderen.

Hjelper ikke røyeblink etter din erfaring?

Takk for øvrig svar forresten  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyeblink bruker jeg bare på røye. Jeg tilpasser meg etter lysforhold da også, med andre ord lite lys = stort blink. Så på tidlig is er mitt "røyeblink" som regel en Sølvkroken Spesial 10g i kobber/rød eller sølv/rød.

Til ørret bruker jeg helt andre ting, primært agnfisk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjeddekake skrev:

Hjelper ikke røyeblink etter din erfaring?

Takk for øvrig svar forresten  :)

Mener du slike blinkende lys som kan kobles til noen røyeblinker eller knytes på sena? I så fall kommer de vel i samme kategori som det Erik skriver om røyeblinker, dvs at nytten avgjøres av lysforholdene. 

Jeg har aldri brukt slike, selv ikke midtvinters på 10 meters dyp, med dyp snø på isen. Men jeg kan jo ha gått glipp av noe, dah ....

Røya er for øvrig generelt en sær j...., som det er vanskelig å bli klok på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, erik skrev:

Øhhh, hæ?

Det aller beste isfisket er nettopp det som er på tynn og klar is tidlig i vintersesongen. Når så den første snøen kommer og slukker lyset for fisken kan man legge fiskesakene på hylla en stund og returnere med sola en gang mot slutten av februar.....

 

Men hvis det ligger tykke lag med snø på isen er svært lite lys som slipper igjennom uansett om dagene er litt lengere eller ikke. Eller tar jeg feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye begrepstull helt sikkert. Jeg er ikke isfisker, men tenker å bli det for å si det sånn  :)

 

Har kjøpt alt jeg trenger og mangler kun maggot og farbar is :) men for klarhet skyld... er det meningsløst med isfiske på snødekt is eller er det bare noe dårligere bett? 

 

Takk til dere alle forresten, dere hjelper en helt fersk isfisker mye med informasjonen dere deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Gjeddekake skrev:

Det er mye begrepstull helt sikkert. Jeg er ikke isfisker, men tenker å bli det for å si det sånn  :)

 

Har kjøpt alt jeg trenger og mangler kun maggot og farbar is :) men for klarhet skyld... er det meningsløst med isfiske på snødekt is eller er det bare noe dårligere bett? 

 

Takk til dere alle forresten, dere hjelper en helt fersk isfisker mye med informasjonen dere deler.

Det er definitivt ikke meningsløst! Det meste av isfiske foregår jo på snødekt is, da det jo slike forhold som er vanligst.

Men når det er sagt, så er det ganske artig å bevege seg på klar, nylagt is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt, spesielt innen sportsfiske. :)

Håpløst er det ikke, det er bare tregere enn senere på vinteren og gjerne ganske utrivelig rent værmessig, noe som gjør at jeg i sum heller finner på noe annet. Snødekket is får du bare leve med, men det har lett for å bli merkbart dårligere bett når snøen har kommet. (Akkurat i snøfall kan det derimot være helt konge.) Så blir som regel bettet noe bedre igjen noen dager senere, men når aldri nivået det var på før snøen kom. 

 

Kan kanskje oppsummeres til at du for all del bør komme deg på isen før snøen kommer, det er ofte sesongens høydepunkt, men fisk for all del senere også bare med lavere forventninger. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, erik skrev:

Aha, kanskje det er litt begrepsforvirring her 

Sånne blinkende diodedings....:

A1JhFfHhwML._SX679_.jpg

 

Sistnevnte har jeg bare prøvd ved trolling etter røye med dyprigg. Høyst usikker på effekten.

Om du har brukt ESCA under trolling så har den ingen effekt. Funker bare i saltvann;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rage skrev:

Om du har brukt ESCA under trolling så har den ingen effekt. Funker bare i saltvann;-)

Å joda, du må bare lage en leder mellom + og -. Greia er at saliniteten i saltvann leder strøm, og det gjør at ESCA lyser. Så skal den lyse uten å ligge i saltvann må du bare bruke en annen leder enn saltvannet.

Dog var det en annen variant enn den på bildet jeg brukte, den jeg brukte har to synlige "pinner" som er ledere og da er det enkelt å koble mellom de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, erik skrev:

Å joda, du må bare lage en leder mellom + og -. Greia er at saliniteten i saltvann leder strøm, og det gjør at ESCA lyser. Så skal den lyse uten å ligge i saltvann må du bare bruke en annen leder enn saltvannet.

Dog var det en annen variant enn den på bildet jeg brukte, den jeg brukte har to synlige "pinner" som er ledere og da er det enkelt å koble mellom de to.

Fake-Esca funker i ferskvann ja, men ekte ESCA har en zinkanode og ikke pinner som gjør at den lyser/blinker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er ikke noen ihuga isfisker, men har prøvd nå og da.

Ørreten er litt treg på førjulsisen, den er helst i bettet seint på vinteren, men røya er absolutt tilstede også før jul. Jeg har kun brukt vanlig blink, stort sett lysdraken ( jeg tror det er den som er avbildet) men det er ikke så viktig, da blinken er for å lokke røyene til agnet.

Det eneste du risikerer ved å prøve, er en fin tur ut i frisk luft. Gode klær gjør nytten .

Det er også lov å tenne bål nå, og tørr brennbar ved er lett å finne på vinteren.

Isfiske, middag i det fri, og litt sol midt på dagen. Høres det dumt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

Jeg er ikke noen ihuga isfisker, men har prøvd nå og da.

Ørreten er litt treg på førjulsisen, den er helst i bettet seint på vinteren, men røya er absolutt tilstede også før jul. Jeg har kun brukt vanlig blink, stort sett lysdraken ( jeg tror det er den som er avbildet) men det er ikke så viktig, da blinken er for å lokke røyene til agnet.

Det eneste du risikerer ved å prøve, er en fin tur ut i frisk luft. Gode klær gjør nytten .

Det er også lov å tenne bål nå, og tørr brennbar ved er lett å finne på vinteren.

Isfiske, middag i det fri, og litt sol midt på dagen. Høres det dumt ut?

 

Det høres slett ikke dumt ut :)

hvis man vil kose seg uansett så har man med litt brennevin, litt kaffe, redskaper til bål og litt suppe i bakhånd om fisken ikke stiller opp ;)

 

jeg synes du beskrev noe dødshyggelig for å si det sånn :D

Jeg har kjøpt sånn skikkelig flyte- og varmedress så med godt ullundertøy og gode sokker og sko så blir dette knall uansett ;)

takk for positiviteten din, det stimulerer til bruk av vår nydelige vinternatur :)

Endret av Gjeddekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hyggelig tilbakemelding

litt om isfiske

Det er ikke såmnn at det blir helt mørkt under isen selv om det er en meter snø på den. Snøen leder også lys, og det blir litt mørkere, men ikke pålangt nær mørkt.

Ørreten finner lite mat på denne tida, derfor går den i noe tilnærmet dvale i stedet for å bruke masse energi på å lete etter mat, så den kan du for det meste glemme.

Men røya har et litt annet kosthold, og den finner mat også på vinteren. Den er også mest aktiv i grålysninga og i skumringa til vanlig, så den kan du få hele dagen når det er snødekt is.

Trikset er å bore mange hull med god spredning, og fore dem littegrann. Da holder den seg i området når den finner maten, og du kan gå runder og fiske av hull etter hull. Er den der, så får du den ila noen få minutter.

Til for kan du bruke litt kokt ris med en liten dash pultost i, det lokker den inn. (ikke bruk mais, den kan ta livet av de, fisk kan ikke fordøye den, og de dør av forstoppelse)

Jeg har som regel laget en baseleir på et nes eller lignende, med en bit presenning som vindskjerm, og gått runder ut derfra. Der har jeg hatt bål og kaffe og det jeg trenger.

Men det er nok ei lita stund til det blir is enda, det er stort sett åpent vann overalt. Jeg så antydning til issnerk på de mindre grunne tjerna oppe på gautefallheia på fredag, men ellers åpent vann. Og nå er det meldt mildere vær til helga.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite som slår å se soloppgangen ute på blankisen i desember! Det gir et helt eventyrlig lys :) Røya er som regel i farta også. For ikke å snakke om at du ofte kan befinne deg ganske så alene der ute i villmarka da de fleste har et noe mer avslappet forhold til isfiske... :D 

Røyefisket mitt dør noe ut etter jul, og da blir det meite etter ørret eller gjedde pluss mormyshka etter andre rariteter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.