Gå til innhold
Fiskersiden

Boblehavn i Sætre/Oslofjorden og isforhold vinterstid


Atle Høidalen
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg vurderer for tiden om jeg skal legge båten i boblehavn for å kunne fiske litt gjennom vinteren. Bor i Drammen og ser det er ledige plasser i Sætre. Jeg vet at det hender at fjorden fryser helt igjen utenfor Sætre, bl.a. skjedde dette i fjor. Det jeg lurer på er om noen her har bedre kjenskap om området og kan si hvor ofte det fryser helt igjen og evt. hvor stor del av vinteren dette er tilfelle.

Er naturlig nok interessert i denne informasjonen da boblehavn er fullstendig bortkastet dersom jeg ikke får brukt båten gjennom mesteparten vinteren. :)

 

Endret av Atle Høidalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik at Sætre fryser igjen ganske raskt, og hele området der må fryse igjen før isen legger seg i sundet opp mot Åros. Jeg har fulgt med ganske mye på dette siste ti årene iom at jeg fisker en del på Åros på isen.
Det er ikke mange dagene som skal til før isen legger seg mot Sætre, da ferskvannet ut fra Åroselva blir pressa ned dit og gjør at vannet blir ganske brakt der. Om det blir en isvinter i år, kommer hele området der til å bli frosset igjen.

https://kart.gulesider.no/m/mnK1I - Dette er det området som fryser først, noe som er naturlig iom at det er ganske grunt der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rage skrev:

Det er jo slik at Sætre fryser igjen ganske raskt, og hele området der må fryse igjen før isen legger seg i sundet opp mot Åros. Jeg har fulgt med ganske mye på dette siste ti årene iom at jeg fisker en del på Åros på isen.
Det er ikke mange dagene som skal til før isen legger seg mot Sætre, da ferskvannet ut fra Åroselva blir pressa ned dit og gjør at vannet blir ganske brakt der. Om det blir en isvinter i år, kommer hele området der til å bli frosset igjen.

https://kart.gulesider.no/m/mnK1I - Dette er det området som fryser først, noe som er naturlig iom at det er ganske grunt der. 

Takk for info! Det høres ut som det kanskje blir ren gambling hvis jeg skal gå for boblehavn i Sætre da? Det er ikke noen rutebåter eller slikt som holder leia åpen inn til Sætre altså? Kanskje tryggere å se mot løsninger i Vestfold om de finnes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er Killingen kanskje den havna i Oslofjordens indre deler som er åpen både lengst og først. Det er her jeg har hatt båt de gangene jeg har hatt båten liggende ute, og jeg har aldri opplevd å ikke komme ut. Vi har måttet hakke litt for å komme ut, men ut har vi kommet. Mange plasser med tilgang på strøm, og sjelden fult. Minus for betalingsparkering.

http://www.killingen.com/Calendar/default.html

Ser dog at det er betydelig mye lengre å kjøre for deg. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, erik skrev:

Ellers er Killingen kanskje den havna i Oslofjordens indre deler som er åpen både lengst og først. Det er her jeg har hatt båt de gangene jeg har hatt båten liggende ute, og jeg har aldri opplevd å ikke komme ut. Vi har måttet hakke litt for å komme ut, men ut har vi kommet. Mange plasser med tilgang på strøm, og sjelden fult. Minus for betalingsparkering.

http://www.killingen.com/Calendar/default.html

Ser dog at det er betydelig mye lengre å kjøre for deg. 

Takk! Kjøring er ikke noen showstopper sålenge båten ligger klar på vannet. Er vel mer spent på hva det koster på Killingen og om det i det hele tatt er mulig å få plass der i vinter? Skal høre med dem. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rage skrev:

Kanskje greit å bare spørre de om folk vanligvis får brukt båten ut fra båthavna der om vinteren?

Hva med evt Sandspollen? Havna på grustaket på Storsand? Nærsnes? 

Jepp, helt klart. Ansvarlig i Sætre sa som sagt det varierte litt. Så er det jo greit å høre med andre som faktisk er ute å fisker vinterstid hvordan de opplever forholdene. Sandspollen og Nærsnes har jeg ikke tenkt på, Storsand er aktuelt men er vel enda lenger å kjøre enn til Killingen, men skal høre der også. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg betalte 200 per fot på Killingen sist, og så noen hundre på toppen for tilgang til strøm, totalt for vintersesongen som da varer til medio april. Dette er sikkert oppjustert litt siden den gangen, men prisen var absolutt ikke avskrekkende. 

Å få plass der om sommeren er en "bare glem det"-affære, men vinterstid er det overkapasitet. En fin ting her er dessuten at det pleier å være folk her som bor i båten, og hvis man da er litt frempå kan man fort ende med en som holder et øye med båten din også mot en flaske med noe godt. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo vært i alle båthavner i Oslofjorden ut til Larvik omtrent og fisket ymse greier og røra med en hel del forskjellig, og på de aller fleste plassene er det alltid folk i båtene. 

Var bare et  par plasser vi ble bedt om å reise til helvete forøvrig, i Østfold og i Leangbukta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ringte en hyggelig kar fra Sjøsenteret på Killingen nå. 226kr pr.fot. Var bare å sende inn søknad så skulle han godkjenne. Vinterhavn for under 5000kr der inne er vel ikke noe å lure på så tror kanskje jeg hopper på den. Han husket godt deg forøvrig Erik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 2. generasjon kunde der så vi har en viss historikk. :) 

Pass på at du har ting skriftlig, vi har aldri hatt noe trøbbel der men han har et visst rykte som en "luring". Nå har de fleste i den bransjen en tendens til å få seg slike rykter, så det behøver ikke å være noe i det. For min del har han alltid vært veldig grei å ha med å gjøre, og jeg har fått velge fritt den plassen jeg ville ha. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukket opp en joker her nå, vinterhavn i Horten Gjestehavn. For meg vil det visstnok ikke koste mer enn 720kr pr. måned vinterstid. Et lite stykke å kjøre, men åpent vann vinteren gjennom og kort vei rett over til Jeløya f.eks. Har sendt forespørsel om det er ledig plass der. Så da blir den en ren vurdering mellom Killingen og indre Oslofjord eller Horten og ytre Oslofjord hvis jeg ikke ender opp med båten på henger i innkjørselen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Atle Høidalen changed the title to Boblehavn i Sætre/Oslofjorden og isforhold vinterstid

Da er det sendt inn søknad om plass i gjestehavna i Horten. Fordelaktig pris, tilgang til toalett/dusj og strøm samt webkamera med luft og sjøtemperatur samt vindmåler. Genialt. :)

http://www.hortenhavn.no/webkamera/horten/#gjestehavn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Atle Høidalen skrev:

Da er det sendt inn søknad om plass i gjestehavna i Horten. Fordelaktig pris, tilgang til toalett/dusj og strøm samt webkamera med luft og sjøtemperatur samt vindmåler. Genialt. :)

http://www.hortenhavn.no/webkamera/horten/#gjestehavn

 

Horten er et fint utgangspunkt for mye artig :) Får satse på at du får plass der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.