Gå til innhold
Fiskersiden

Røyefiske i midten av november med sluk i nordmarka


JonasA
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...

Du burde prøve Spålen (nord i marka), har fisket der noen ganger med en kompis og har fått flere fine ørret, og noen ganger abbor. Anbefales på det sterkeste. Hvorvidt det er røye er jeg ikke sikker på, vi har i hvert fall aldri fått dette. Spålen ligger omtrent 35 km fra Sørkedalen på ski, og det går skiløype over vannet om vinteren. Det skal sies at du skal være ganske god på ski hvis du skal gå denne turen frem og tilbake med oppakning på en dag. Du kan også gå fra Damtjern, dette er betydelig kortere og mye mindre stigning. En annen mulighet er fra Ringkollen, hit går det også buss (dette er kanskje det beste). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, COOP skrev:

Du burde prøve Spålen (nord i marka), har fisket der noen ganger med en kompis og har fått flere fine ørret, og noen ganger abbor. Anbefales på det sterkeste. Hvorvidt det er røye er jeg ikke sikker på, vi har i hvert fall aldri fått dette. Spålen ligger omtrent 35 km fra Sørkedalen på ski, og det går skiløype over vannet om vinteren. Det skal sies at du skal være ganske god på ski hvis du skal gå denne turen frem og tilbake med oppakning på en dag. Du kan også gå fra Damtjern, dette er betydelig kortere og mye mindre stigning. En annen mulighet er fra Ringkollen, hit går det også buss (dette er kanskje det beste). 

Spålen står ikke oppført som røyevann på OFAs oversikt: http://www.ofa.no/FiskeiMarka/Visfiskevann/tabid/95/id/1566/Default.aspx

Den ‎08‎.‎11‎.‎2018 at 19.32, JonasA skrev:

Er det mulig å fange røye med sluk på denne tiden? eller er det bortkastet tid?

Spørsmålet er selvsagt ikke relevant for øyeblikket, da alt er islagt, men det kommer jo nye sesonger ..

Jeg har aldri forsøkt høstfiske i etter røye ved åpent vann i marka, men de fleste som fisker etter røye på høsten bruker lang stang og røyeblink og fisker på røyevarp som kan nås fra land. Dette skal være effektivt, under de rette forholdene. Det skal også være mulig å få røye på sluk/spinner/wobbler, og da er særlig rød-oransje farger anbefalt. Hannrøyene blir røde når de skal gyte, og er aggressive overfor andre med samme farge.  Det skal også være mulig å kaste med noen typer røyeblinker ev. med skjesluker med slep og maggot, der man vil nå varp som ikke kan nås med langstang.

Jeg har for øvrig som et litt passivt langtidsmål å få røye i marka sommerstid. Mest fordi jeg synes jeg burde ha det på lista ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på dette, men forsøker hver høst å få røya på sluk. Jeg har lykkes noen ganger de siste årene. Kun én sist høst her i mitt distrikt. Jeg har lykkes fra slutten av september til november/desember. Det er moro når flere hanner følger etter sluken inn på helt grunt vann der jeg står, få cm under overflaten og napper i sluken. Jeg fisker i Nord-Rogaland og Sunnhordland.

Oktoberrøye!

Etter høstrøya

Endret av Bjarne Heyerdahl Sætrang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Røye på stang fra land er absolutt mulig i Nordmarka. Best sjanse er november og utover.. Kunnskap om hvor varp er som man når fra land er alfa omega. 

Tatt røye på både bunnmeite med maggot,  dupp med blink/maggot, sluk (gjerne med maggot slep).   Spålen som nevnt over er ilke røyevann.. Men litt øst derifra kan man treffe på No fine purker uten at jeg røper for mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.