Gå til innhold
Fiskersiden

Rødenessjøen 03.11.18


erik
 Share

Recommended Posts

2018-sesongen har bestått av mye prøving for min del, dagen i dag var intet unntak.

En av tingene som skulle testes denne gangen var ny plassering av Airmar TM185HW, denne gangen enda litt høyere, lengre fra motoren og tilnærmet vannrett i forhold til vannlinjen.

IMG_6333.jpg
Ble det bra nå da?

Igjen ble det fisketur med barn, og med det blir det nødvendigvis mer trykk på "tur" enn på "fiske". Da passer det fint å utforske nye steder, og i dag ble det Rødenessjøen i Haldenvassdraget. Det første som møter oss er en båtrampe som fortjener hederlig omtale. Dette er rett og slett perfeksjon, her er KARTLINK:

IMG_6506.jpg
Eksemplarisk båtrampe ved Rødenessjøen.

Som sportsfisker med båt på henger møter man mange dårlige båtramper. Selv splitter nye ramper kan være helt elendige da det tydeligvis ikke er en forutsetning at man noen gang har brukt en båtrampe for å få i oppdrag å lage nye ramper. Men denne rampen var et skoleeksempel på hvordan det bør gjøres.

IMG_6507.jpg
Passe lang og med perfekt vinkel.

Starwelden gikk pent av hengeren og siden det ikke var andre der som skulle bruke rampen kunne vi fortøye midlertidig i brygga mens vi gjorde oss klare for avreise.

IMG_6508.jpg
Hjelpebrygga ved siden av kunne hatt gummiert kant men er ellers helt topp.

Også når båten skal opp igjen gjør perfekt vinkel at det holder at man så vidt har vann på dekkene.

IMG_6513.jpg
Med perfekt vinkel på rampa går båten av og på som en lek.

Siden jeg aldri har vært i Rødenessjøen før sender jeg en takknemlig tanke til de som har logget som helter for å lage kartet hos Dybdekart.no også- Kartet er allerede er oppdatert med mine logger og PNG-versjonen av kartet ligger åpent for alle. Spesielt en vik fikk seg et skikkelig løft etter vår visitt.
 

RM%2Bfor%2Boppdatering.PNG
Før logging.
RM%2Better%2Boppdatering.PNG
Etter logging.

Til dette bruker jeg ekkoloddopptak (sonarlog) som vanlig, men det er veldig greit med Genesis Live som rusler og går på kartplotteren mens jeg logger. Da ser jeg fort om det er noe ekstra spennende som kanskje bør logges en gang ekstra.

IMG_6509.PNG
Lite agnfisk ute på dypt vann.

 

 
Screenshot_2018-11-03_23.42.05.png
Desidert mest fisk langs kanten.

I bildet under ser du at jeg kan styre Trolling mode på min Mercury 115 Pro XS via Vesselview Link som igjen deles med HDSen via NMEA2000-nettverket. Trolling mode er en mulighet for å justere turtallet helt ned til 550 omdreininger, og jeg kan også styre dette via Mercurys multiinstrument i dashen. Men det er enklere og raskere å slå det av og på via HDSen, med hurtigmenyen til venstre.
 

Screenshot_2018-11-03_23.35.34.png
Lite fisk inne på grunnflaket.

Vesselview Link gjør også at jeg får opp det meste av motordata på HDSen. Dette kan du uansett få via de noe rimeligere motor-interfacene, mens styringen av feks Trolling Mode og trim krever Link-modulen. Ser du nederst i høyre hjørne på skjermbildet under ser du forresten en ting jeg ikke har fått gjort enda, nemlig å koble tankmåleren inn på nettverket i båten.

 

 

Screenshot_2018-11-03_23.51.22.png
Mercury motordata på Lowrance HDS.

Bortsett fra oppdagelsesferd hadde jeg med meg en splitter ny HDS 7 Live ut i båten i dag, Dette er siste reinkarnasjon i Lowrance sin HDS-serie, og du kan lese artikkelen vår om den HER, og en sammenlikning mellom nykommeren HDS Live og forgjengeren HDS Carbon HER. Dessverre har jeg ikke fått tak i noen av de nye ekkoloddgiverne til den enda, og da fungerer den i praksis som en HDS Carbon. Jeg skal uansett få dratt gjennom det jeg får testet ut uten de nye giverne i tiden fremover.

HDS%2BLive%2BRodenes%2B03.11%2B%25281%2529.png
Struktur via StructureScan 3D på HDS Live

 

HDS%2BLive%2BRodenes%2B03.11%2B%25282%2529.png
Fisk via StrucureScan 3D på HDS Live

 I bildet under har jeg blåst opp stimen til venstre i bildet over:

HDS%2BLive%2BRodenes%2B03.11%2Bzooom.PNG
Værsågod å telle enkeltfisk

Kommende helg er satt av til vrakleting i Oslofjorden med nettopp HDS Live i hovedrollen. Så får vi håpe det blir lite vind for vind og ekkoloddtesting passer ikke sammen.

Etter et par timer var tålmodigheten slutt hos poden og podinnen, og vi måtte ha en runde på land for å brenne av litt krutt. Bortsett fra at jeg mistet min favoritt-abborjigg ved fiske fra land fikk jeg knipset et par bilder av båten. Neste gang skal jeg prøve å huske på å legge podinnens rosa pakksekk ned i en luke.....

IMG_6511.jpg
Starweld Fusion 16DC 2018-modell i Rødenessjøen.

 

IMG_6512.jpg
Flott er den.

Dessverre får jeg fortsatt ikke gode resultater med TM185HW i plan, den skal nok enda litt høyere opp. En annen ting som irriterer meg litt er at dette ble en ganske kostbar tur i praksis. Bompengekalkulatoren viser 92 kroner en vei:

Bompenger.PNG
Dyr kjøretur

Legg til 100 kroner i fiskekort, Inaturs gebyr på 20 kroner, bensin for bil og turen kostet meg lett 500 korner for to timer på vannet, uten å regne kostnadene ute på vannet med båtens bensinforbruk og mat/ drikke. Jeg er en tilhenger av veiprising, men nesten en krone per kilometer er i overkant. For 2019 er planen å kjøpe sesongkortet for Haldenvassdraget, det er rimelig til bare 400,- Men bompengene er sure penger og drar opp totalkostnaden betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slettet blogglisten, sorry. Primært for å forenkle startsiden på bloggen når man går inn via PC. (Listen er ikke synlig i mobilutgaven). Sekundært fordi jeg ikke har vedlikeholdt listen på lenge, noe den begynte å bære litt preg av.

Nordisk Fiskeutstyr på Lysaker er best i Oslo på IMA,  Torshov har ført IMA men jeg er usikker på status der for jeg har ikke vært der på et års tid. Nordisk har også i websjappa, feks her:

https://nfisk.no/spinnfiske/wobbler/ima-japan/ima-komomo-85-counter#&variation=804725

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Jeg slettet blogglisten, sorry. Primært for å forenkle startsiden på bloggen når man går inn via PC. (Listen er ikke synlig i mobilutgaven). Sekundært fordi jeg ikke har vedlikeholdt listen på lenge, noe den begynte å bære litt preg av.

Nordisk Fiskeutstyr på Lysaker er best i Oslo på IMA,  Torshov har ført IMA men jeg er usikker på status der for jeg har ikke vært der på et års tid. Nordisk har også i websjappa, feks her:

https://nfisk.no/spinnfiske/wobbler/ima-japan/ima-komomo-85-counter#&variation=804725

 

Ok, jeg får heller søke opp de mest interessante bloggene.

Jeg tror det nærmeste Torshov er IMA for øyeblikket, er et klistremerke på døra, men jeg passerer den butikken daglig, så det kan sjekkes ut. Nordisk Fiskeutstyr har jeg faktisk aldri besøkt, tross aner like i nærheten, så da kan jeg jo bruke IMA som påskudd for en tur.  Ellers har de jo nettsalg, ser jeg. Takk for linken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kult om Nordisk får litt avsetning på IMA for det hadde vært artig om de ville tatt inn litt flere varianter. IMA er Japans svar på Rapala, men på steroider hva gjelder utvalg. Ikke minst har de mye kult rettet inn mot USA, diverse poppere og småwoblere som helt opplagt vil fungere som fjell her hjemme også. Jeg bestiller litt fra ebay etc innimellom men med porto blir det en dyr fornøyelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til akkurat det her synes jeg de er helt topp. Dvs kasting fra båt inn mot land med havabbor og sjøørret som mål. 

Så kan man selvfølgelig dorge med de også men der er det mye annet som fungerer bra også.

Her er forresten de som leverte sist søndag. Øverst ga sjøørret mens de to under ga lyr og torsk. Dog var ikke søndagens tur i Rødenes men i mer hjemlige Indre Oslofjord. :) 6EAEDD87-7720-4D0B-B485-E0AD2E14DA57.thumb.jpeg.9f8d3da642483712b152d54bc3734339.jpeg

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.