Gå til innhold
Fiskersiden

Når barna får velge sluker ...


TT
 Share

Recommended Posts

I kjølvannet av denne turen spurte jr. på 6 år "pappa, kan vi ikke fiske gjedde?".

Gjedde har jeg ikke fisket aktiv etter siden slutten av tennårene, da tio-klubben skulle entres (noe jeg ikke klarte - endte på 8,5 ...), men et slikt ønske må jo imøtekommes. Så nå er prosjekt barnevennlig gjeddefiske i mai herved satt på blokka. Det beste er jo om det kan kombineres med båttur og teltliv. Mulige mål er foreløpig Steinsfjorden, Lysern og Vansjø. Jeg har besøkt alle før, men Lysern bare på vinteren (og jeg har notert meg 5 hk/5 knop begrensningen).

En gjedde på 1,5 kg er jo et monster for en 6 åring, så tioklubben er ikke relevant i denne sammenheng ...

Er det noen som har tips om turvennlige steder man kan få en gjeddepinne eller tre, så gi gjerne et tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, erik skrev:

Av de hadde Vansjø og Lyseren vært mine valg, og jeg hadde valgt den av de hvor jeg er mest kjent og dermed har størst sjangs til å sikre at poden får fisk. (For min del Vansjø.)

Lysern har jeg hatt lyst til å besøke sommerstid helt siden jeg som junior løp rundt på isen på de årlige Lysern-cupene. Jeg føler at den sjøen skylder meg en stor abbor ....

Vansjø har jeg besøkt både sommer og vinter. Og i kano og båt. Utvilsomt en spennende sjø, der man også kan få gjørs - en art jeg tror jeg har på lista mi, men ikke er helt sikker (jeg veit jeg har hatt den i båten, men husker ikke hvem som har sveiva dem inn ....). Abborpersen min er fra Vansjø (1250).

Steinsfjorden har jeg dorga timevis på som barn/ungdom, og hatt "tonnevis" med gjedde i båten. Fine teltplasser på flere av øyene, men jeg føler egentlig at jeg er litt ferdig med den fjorden .... Tror for øvrig jeg har bikka kiloen på abbor der og, men vi var ikke så nøye med veiinga i gamle dager.

Ellers går det selvfølgelig an å fiske gjedde fra kano i Bogstadvann. Men det blir ikke like ekspedisjonspreget. Men som en ettermiddagstur er det jo et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest barnevennlige gjeddevannet du kan besøke er etter min mening Krøderen. Dorging i nederste del av vannet bør være bankers, har vel enda til gode å reise derfra uten fisk. Det er langt mellom de store der men plenty med fisk mellom 1-4 kg. :)

 

 

Endret av Atle Høidalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, TT skrev:

Takk for tipset og takk for fine bilder! Team Krokodille er satt opp på leselista mi.

Et spm: praktiserer du C/R når du fisker gjedde med barn? Jeg innbiller meg at det kanskje kan bli litt tøft. I alle fall på den første ...

På gjedde kjører vi C&R ja, det er ingen problem med ungene. De er faktisk veldig opptatt av gjeddas ve og vel. På den ene turen klarte vi ikke gjenutsette en av gjeddene og det var stor nedtur for ungene. Ellers dersom det er snakk om andre arter så tar vi matfisk rett som det er. Hovedgrunnen til at vi aldri tar med gjedde i matfiskstørrelse er rett og slett fordi vi ikke spiser akkurat den arten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Atle Høidalen skrev:

Hovedgrunnen til at vi aldri tar med gjedde i matfiskstørrelse er rett og slett fordi vi ikke spiser akkurat den arten. :)

Dette er jo et godt argument! Jeg tenker at om jeg må kverke en gjedde fordi et av barna må ha den med hjem som trofe, så får de vær så god spise gjeddekaker også!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.