Gå til innhold
Fiskersiden

Noob-spørsmål om garn


Sis
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Usikker på om spørsmålet er i rett kategori, bur strengt tatt ved fjorden og ikkje ved havet. 

Uansett, mannen har kjøpt båt, og til jul skal han få garn! Men kva for eit garn? Ser for meg å fiske lyr og sei f eks. Kva er forskjellen på lyregarn og fjordgarn, f eks? Må vere ok kvalitet, nokolunde lettvint (ikkje trollgarn), og sjølvsagt lovleg å fiske med. Kva ser eg etter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Du ser etter et garn med maskevidde ca 62-64 mm. Jeg vil ikke anbefale fjordgarn, de er ganske høye, noe som kompliserer settingen av de.

Jeg går ut fra at det er snakk om en fritidsbåt med påhenger, uten noen form for halingsutstyr. da er dybden begrenset til rundt 20 m. 

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskenett/fiskegarn-2000018110

Disse f.eks i maskevidde 60 eller 64 mm gjør jobben, og de er greie å håndtere.

Ellers så kan du kjøpe lokalt hvis det finnes fiskeutstyrsforretninger i nærheten, med samme maskevidde (på fagspråket 10 omfar)

Bedre å kjøpe evt to billige enn ett dyrt, de slites akkurat like fort. Og til håndtrekking er det ikke nødvendig med kraftige telner (tauet som "rammer" inn garnet). det gjør bare at garna trenger mere plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.