Gå til innhold
Fiskersiden

Isstav eller frekvent prøveboring?


Gjeddekake
 Share

Recommended Posts

Har isstav noe for seg for oss som fisker på isen eller er den overflødig fordi vi bør prøveborre for å sjekke dybde? 

Jeg vet at skøyteløpere bruker isstav, men de trenger kanskje ikke samme bæreevne som vi gjør når vi sitter stasjonært på isen? 

Mange isstaver slår 5 -7 cm ned i isen og vi trenger jo minimum 10 cm stålis. Jeg tenker vel først og fremst på isstav som en slags indikator for å slippe å bore 5 prøvehull på vei utover :p 

Takk for eventuelle tilbakemeldinger, dere gutta på forumet er til stor hjelp for en fersking uten andre fiskeinteresserte venner. Tommel opp :)

Endret av Gjeddekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Gjeddekake skrev:

Har isstav noe for seg for oss som fisker på isen eller er den overflødig fordi vi bør prøveborre for å sjekke dybde? 

Jeg vet at skøyteløpere bruker isstav, men de trenger kanskje ikke samme bæreevne som vi gjør når vi sitter stasjonært på isen? 

Mange isstaver slår 5 -7 cm ned i isen og vi trenger jo minimum 10 cm stålis. Jeg tenker vel først og fremst på isstav som en slags indikator for å slippe å bore 5 prøvehull på vei utover :p 

Takk for eventuelle tilbakemeldinger, dere gutta på forumet er til stor hjelp for en fersking uten andre fiskeinteresserte venner. Tommel opp :)

Vi trenger ikke 10 cm stålis .... Men med 10 cm har du god margin.

Jeg har vært ute på is som neppe var mer enn 5 cm. Men da bores det ofte, og man bør være på vakt.

En god regel er å alltid telle antall omdreininger man borer, samt å ha en ide om hvor den kritiske grensa går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp googling tyder på at isstav gir den samme effekten som jeg oppnår med bile, men med mindre kraftbruk. 

Dersom det stemmer så er det et knallfint verktøy på tidlig og sen is. Du kan selvfølgelig borre også, men bilen slår du kjapt ned for annethvert steg uten problemer, mens å prøveborre for annethvert steg er for de med spesielt godt utviklet tålmodighet.

 

Og i likhet med TT vil jeg påstå at på 10cm is så gidder ikke jeg å prøveborre, da kan du kjøre bil utpå.... Prøveborring/ bile/ isstav er noe jeg driver med på mye tynnere is.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isstav er genialt,som de før sier så er den kjapp og sikker. 

Lite innspill i teorien til trådsrarter. Skøytere trenger like tykk is som en pilker , for deres store fare er farten, den bringer deg langt utpå utrygg is. Og da er veien tilbake lang hvis du går igjennom. Vi isfiskere kommer oss stort sett opp samme sted vi detter igjennom og kan gå tilbake igjen samme vei vi kom. 

Bruk hue når du går utpå, lytt til isen, den sier ofte i fra om det går bra eller ikke :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lars p skrev:

Bruk hue når du går utpå, lytt til isen, den sier ofte i fra om det går bra eller ikke :D

 

Men merk at ikke alle lyder er «farlige». På blank is kan det av og til smelle og dundre ganske kraftig, selv om isen er tjukk og trygg. Om man ikke er vant til det, kan det være litt skremmende, men det er bare spenninger i isen som brister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som det skrives av andre; ca 5cm nylagt is bærer en voksen person, men siden istykkelsen kan variere, særlig nær inn- og utos, og i sund, lønner det seg å ha noe å gå på. En isstav kan være nyttig, på tynn nylagt is, eller sen, råtten is; der man må ha mye mer å gå på, gjerne 20-30cm. Men hvis isen er tynn eller dårlig, borer man jo raskt et prøvehull. Så en istav er sånn sett litt unødvendig. 

Men å tro at skøyteløpere kan klare seg med tynnere is enn isfiskere er en misforståelse. Ja, kanskje vi velfødde isfiskere statistisk sett veier mer enn ("anorektiske") skøyteløpere. Og ja, vi har på oss mer klær. Men vi har også større bæreflate i og med våre støvler med stor såle, sammenliknet med skøyteløpere som suser avgårde, gjerne på et tynt skøyteskjær om gangen. Og mens en isfiske går sakte, og hele tiden kan sjekke om isen er trygg, vil en skøyteløper kunne bevege seg langt ut på utrygg is før vedkommende i det hele tatt innser dette. Og hvis man da faller gjennom er det mye lengre inn til trygg grunn. Dessuten har en isfisker gjerne på seg en flytedress. Det minsker risikoen for at man havner under isen, det gjør at man holder varmen lenger (dressen fungerer som en slags våtdrakt, den fylles med vann, men vannet sirkulerer ikke i særlig grad), og kan gjøre det lettere å komme opp av råka. De fleste skøyteløpere er heldigvis nå mer bevisste på at de skal ha med seg ispigger, og det er bra, men generelt har nok isfiskere også vært flinkere på dette. Jeg mener også at de fleste isfiskere jevnt over er flinkere til å vurdere iskvalitet og tykkelse enn folk flest, som typisk er sterkere representert blant skøyteløperne. Summa summarum mener jeg derfor at skøyteløperne bør være ekstra forsiktige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg piscator. Dummeste jeg ser er når folk tror det er trygt fordi det er isfiskere på isen. Vi har et mye mer edruelig forhold til is og istykkelse, og ikke minst SIKKERHET. Folk flest tar det for gitt at det er bra is når de ser andre utpå, og bruker ikke et sekund av sin tid til å faktisk reflektere over sikkerhet for seg, sine venner eller sin familie på is som er relativt fersk. På en sjø vi fisket på denne tiden ifjor, møtte vi flere på skøyter, som hadde slått stavene igjennom mange partier med is som var den siste som la seg på denne sjøen. Vi prøveborret hver 10 meter helt frem til fiskeplassen, men de gikk der i boblejakke og turbukse, uten pigger, uten tau, uten noenting. 

Sikkerhet på is, uansett om den er i fersk- eller saltvann bør taes på alvor. Er flere ganger jeg har sett folk på ski og skøyter, hvor du biter negler fordi du tror de går igjennom hvert øyeblikk. Ikke det feteste jeg vet om.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rage skrev:

Er flere ganger jeg har sett folk på ski og skøyter, hvor du biter negler fordi du tror de går igjennom hvert øyeblikk. Ikke det feteste jeg vet om..  

Ja, dette har jeg også opplevd flere ganger. Har vært på is der istykkelsen har variert; det har vært trygt der vi har oppholdt oss, og vi har sjekket tykkelsen. Andre steder har det vært råker. Har observert folk dure rundt ukritisk på slik is, også helt ut til råkkanten. Til og med mødre med barnevogn har jeg observert på slike steder. Helt rystende. Noen ganger får jeg nesten dårlig samvittighet, i den grad oss isfiskere kanskje er grunnen til at disse menneskene drister seg utpå... har også sagt fra og advart om farlige partier ved flere anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rage skrev:

Samme her, men når tilbakemeldingen jeg får er "det går sikkert bra" så gir jeg opp hele menneskeheten. 

Det der løser seg på sikt i følge Darwin. Jeg tror dessverre han tok feil.

To ganger har jeg opplevd å få skikkelig kjeft fordi jeg gikk/ satt på "usikker" is. Begge gangene på Nøklevann, uten at jeg tror det har noe med saken å gjøre. Gang en var en dame med løs bikkje, bikkja løper ut på isen til meg, jeg sender den rett i retur men bikkja prøver å gå iland et annet sted enn der den gikk ut, og går igjennom inne ved en fjellrabb. Fruen på land skriker og hoier og mener det er mitt ansvar å redde bikkja siden jeg lokket den utpå. Heldigvis kom bikkja seg opp på egenhånd, så jeg behøvde aldri å bevise for henne hvor lite jeg ville ta hensyn til hennes mening om saken. Men sinna og høylytt ble hun uansett.

Gang nummer to var det en voksen mann som gikk gjennom, igjen inne ved land mens jeg satt noen titalls meter utenfor. Jeg gikk ut fra motsatt side av innsjøen så jeg hadde mitt på det tørre (bokstavelig talt). I dette tilfellet ble luringen bare våt på beina, og kom seg fint opp selv. Men igjen var det tydeligvis min feil siden jeg agerte som lokkedue ute på isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene jeg har mottatt :)

altså jeg tenker litt sånn at all ferdsel på islagte vann foregår på eget ansvar. Jeg ville verken risikere eget liv for å redde andre eller klandre andre for at de ikke bisto meg.

man bør ringe og kaste livbøye etc, men aldri risikere egen sikkerhet. Det hender så alt for ofte dessverre at en person i krise ender med både to og tre kister.

 

Endret av Gjeddekake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å gå ut på isen er alltid på eget ansvar. Jeg vil nok forsøke å hjelpe folk som har falt gjennom isen hvis mulig, men jeg vil nok vurdere risikoen nøye. Har for øvrig alltid med meg livline i sekken, som jeg kan kaste ut til folk som har falt gjennom, uten at jeg selv behøver å bevege for nær hullet der det er dårlig is. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, piscator skrev:

å gå ut på isen er alltid på eget ansvar. Jeg vil nok forsøke å hjelpe folk som har falt gjennom isen hvis mulig, men jeg vil nok vurdere risikoen nøye. Har for øvrig alltid med meg livline i sekken, som jeg kan kaste ut til folk som har falt gjennom, uten at jeg selv behøver å bevege for nær hullet der det er dårlig is. 

 

Jeg har et klatretau som jeg bruker til å trekke pulken min med, som har en stor løkke i den ene enden (rundt meg) og en karabinkrok i andre for å lett kunne ta det av. Enkelt og grei sikkerhetsline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Gjeddekake skrev:

Trenger man egentlig pulk ?

det spørs jo hvor mye utstyr du har med deg... men når man isfisker i lavlandet, uansett om det er abbor eller gjedde man er ute etter, mener jeg et 205-bor er påkrevet. Det er bare dumt å miste drømmeabboren fordi hullet er for lite. Og et slikt bor veier ganske mye og er tungt å bære rundt. Da er en pulk praktisk. Hvis du også skal ha med deg ismeitestenger, sittekasse eller stol, stor isøse, bag med matpakke og termos, osv, så blir det fort en del remedier etter hvert. Det er enklere å dra en pulk rundt, enn å skulle bære på alt sammen. En pulk er som Rage er inne på også praktisk av sikkerhetsmessige grunner. En ting er at draget/tauet kan brukes til redningsaksjoner, men ved å ha utstyret i pulken fordeler man også tyngde.

Når jeg er på isfisketurer på fjellet, bruker jeg naturligvis pulk på turen inn til fiskevannet. Men pulken brukes også når vi går rundt på isen og fisker. Veldig praktisk der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere brukte jeg ikke pulk ved fiske som innebar mye forflytning, dvs blalanse og abbor. Men nå bruker jeg pulk der også for å ha måleutstyr så klart som mulig. Pulken henger uansett bare bak meg når jeg går så den er ikke i veien. 

Jeg kan tenke meg at tusenbrødrefiske ala det konkurransegutta driver med er greiest med bare bøtta å sitte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv ved rent balansepilk-fiske bruker jeg pulk, selv om det går litt ut over bevegeligheten. For det første for å slippe å bære på det tunge isboret som skrevet tidligere. Men hvis det er (flere) kuldegrader og man skal praktisere C&R må man ha med en balje med vann (gjerne en isolerende kjølebag slik at vannet ikke fryser mellom slagene) man kan legge fisken i mens man forbereder veiing og fotografering, med mindre man setter fisken rett tilbake.  Også når man får mange pene fisk på rappen, og man ikke vil avbryte napprushet, er det bedre å legge fiskene i en balje med vann istedenfor rett på isen. Så kan man i ro og mak sette ut eller kakke fisk som man skal spise etterpå, når det slutter å bite. Å la fisken være i luft mer enn noen få sekunder om gangen når det er kaldere enn 5 kuldegrader vil dramatisk øke risikoen for frostskader på fisken. I praksis umulig å ha med en balje uten å ha en pulk å dra den i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.