Gå til innhold
Fiskersiden

Garmin striker plus 4 eller alternativ


Sesam
 Share

Recommended Posts

Hei! Etter mange år som flue- og slukfisker i sjø og ferskvann, så har jeg skaffet meg en båt (GH-15 med 40 hk Honda utenbords) og har det siste halve året fisket mest på sjøen. Har ikke ekkolodd i båten, og ser for meg at dette kunne være artig for å kunne se hvilke dybder fisken står på. For eksempel under det kjente «borgundfjordfisket» i feb-mars så står torsken tett i tett rett utenfor Ålesund der båten ligger.(fisken står gjerne høyt i vann-laget og ikke nødvendigvis ved bunnen. Nyttig å vite om man skal fiske på 30 eller 60 meters dyp)

Så over til spørsmålet mitt. Jeg anser meg iallefall noe over middels interresert i fiskeutstyr, men marin elektronikk er jeg ganske blank på. Jeg lurer på å investere i et ekkolodd for å kunne se om det er fisk i vannlaget under båten (2D visning?). Fisker primært på dybder fra 30-60 meter, men kanskje en sjelden gang på 70-80 meter. 

Har sett litt på et ekkolodd som heter garmin striker plus 4. Skjermen står på høykant som jeg har forstått at er en fordel på modellene med liten skjerm?:

versjon 1:

https://www.marineshop.no/navigasjon-og-elektronikk/ekkolodd/ekkolodd/garmin-striker-plus-4-chirp-ekkolodd-m-gps-3-5-200w-m-hekksv-131579-p0000347679

Versjon 2:

https://www.marineshop.no/navigasjon-og-elektronikk/ekkolodd/ekkolodd/garmin-striker-plus-4cv-chirp-cv-ekko-m-gps-4-3-300w-m-hekksvgt20-tm-131919-p0000351434

forskjellen på de to linjene jeg har limt inn er at den ene heter «CV» i tillegg. Har ikke klart  å finne ut hva som er den reelle forskjellen på disse to, og hva som evt er fordelen med den dyreste.

Dersom noen kunne delt noen tanker rundt disse to modellene til mitt bruk / evt anbefalt meg andre innstegsmodeller som er gode og som gjør at jeg kan se fisk på skjermen iallefall opp til 60-70 meter så hadde det vært supert. (De anmeldelsene jeg har sett av ekkoloddet på YouTube har stort sett vært fra kano på meget grunt vann..)

 

fiskehilsen fra Kristoffer 

 

Endret av Sesam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i denne prisklassen hvis målet er nytt. Det billigste jeg vil anbefale noen med den bruken nå er 4000,- (Lowrance Elite Ti hos Jula). Ellers er bruktmarkedet selvfølgelig aktuelt og både Garmin, Lowrance og Simrad har varianter som vil passe godt men du ender fort rundt 3000-4000 det også selv om det er brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, erik skrev:

Ikke i denne prisklassen hvis målet er nytt. Det billigste jeg vil anbefale noen med den bruken nå er 4000,- (Lowrance Elite Ti hos Jula). Ellers er bruktmarkedet selvfølgelig aktuelt og både Garmin, Lowrance og Simrad har varianter som vil passe godt men du ender fort rundt 3000-4000 det også selv om det er brukt. 

Takk for tips. Veldig god hjelp dette her. Kan godt gå opp en prisklasse, heller det enn at det jeg kjøper ikke fungerer slik jeg ønsker. Jula ser ut til å være utsolgt for modellen du nevner(kun 1 igjen i utvalgte butikker) men da kan jeg iallefall søke litt på nettet etter ekkolodd til rundt 4000 kr isteden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør nevne at jeg sier ikke at Striker 4 ikke virker som antatt, jeg sier bare at jeg ikke har prøvd den. :) 

Et avgjørende punkt for å se fisk godt dypere enn 40 meter eller så er ekkoloddgiveren. De fleste billige variantene fra de store merkene fungerer veldig godt på 0-20 meter og flere fungerer godt ned til 40.

Men fra sånn ca 20-30 meter og nedover begynner konevinkelen på de billige giverne å by på utfordringer. De billige giverne har vid konevinkel (de ser et stort område under båten), og det er fint på grunna. Men siden dette «søkeområdet» er en vinkel øker det med dybde. Du ender opp med å bruke vidvinkellinse på langt hold, og akkurat som med kameraet sin vidvinkel så blir det umulig å skjelne detaljer.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Sesam skrev:

Takk for tips. Veldig god hjelp dette her. Kan godt gå opp en prisklasse, heller det enn at det jeg kjøper ikke fungerer slik jeg ønsker. Jula ser ut til å være utsolgt for modellen du nevner(kun 1 igjen i utvalgte butikker) men da kan jeg iallefall søke litt på nettet etter ekkolodd til rundt 4000 kr isteden. 

Det ser ut til at de har en i Kristiansund https://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batelektronikk/ekkolodd-kompasser-og-batradioer/ekkolodd-002156/

Men det er jo en "liten" kjøretur, dah ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, erik skrev:

Blr nevne at jeg sier ikke at Striker 4 ikke virker som antatt, jeg sier bare at jeg ikke har prøvd den. :) 

Et avgjørende punkt for å se fisk hodt dypere enn 40 meter eller så er ekkoloddgiveren. De fleste billige variantene fra de store merkene fungerer veldig godt på 0-20 meter og flere fungerer godt ned til 40.

Men fra sånn ca 20-30 meter og nedover begynner konevinkelen på de billige giverne å by på utfordringer. De billige giverene har vid konevinkel (de ser et stort område under båten), og det er fint på grunna. Men siden dette «søkeområdet» er en vinkel øker det med dybde. Du ender opp med å bruke vidvinkellinse på langt hold, og akkurat som med kameraet sin vidvinkel så blir det umulig å skjelne detaljer.

Forstod det Erik. Det er vel med ekkolodd som det meste av annet fiskeutstyr at man får litt igjen for å legge noen ekstra kroner på bordet.. eller som Eivind Hellstrøm sier om vin: «den dyreste vinen er ikke nødvendigvis den beste, men den billigste er ALDRI best» :D 

er det noen måte å se ut fra spesifikasjonene på ekkoloddet hva slags konevinkel eller som er bra? Og hva blir sett på som OK vinkel for å se fisk på større dyp enn 30 meter? 

Endret av Sesam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite apropos til diskusjon rundt billige ekkolodd. Her bruker jeg et Lowrance Mark 4 HDI (for de spesielt interesserte er dette det samme ekkoloddet som ble brukt i Elite HDI også) og isfiskegiveren til Lowrance. Isfiskegiveren bruker det samme kjeramiske elementet som HST-WSBL, det vil si den billigste giveren til Lowrance. Mark 4 HDI med den ekkoloddgiveren ble solgt til rundt 1000-1300 i sin storhetstid og mitt kjøpte jeg på Jula da de solgte ut restlageret sitt og jeg tror jeg betalte rundt 800.

https://youtu.be/wBKjGHSyoo4

Her bruker jeg en liten pirk på 3-4cm med et par maggot på, og fisken rett over bunnen er sannsynligvis en liten røye på 2-300g. Jeg får ikke fisken, men det er i det minste ikke ekkoloddets feil, for det gjør definitivt jobben sin. Poenget er at det er fult mulig å få forbausende bra prestanda ut av billige ekkolodd så lenge man holder seg unna de aller billigste variantene.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Her bruker jeg en liten pirk på 3-4cm med et par maggot på, og fisken rett over bunnen er sannsynligvis en liten røye på 2-300g. Jeg får ikke fisken, men det er i det minste ikke ekkoloddets feil, for det gjør definitivt jobben sin. Poenget er at det er fult mulig å få forbausende bra prestanda ut av billige ekkolodd så lenge man holder seg unna de aller billigste variantene.

Røyefiske på 28 meters dyp - snakker vi Tyrifjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært begge, men dette var Tyrifjorden ja.

For å sammenlikne litt så er dette omtrent det samme scenarioet men til 20 ganger prisen for elektronikken:

HDS+5+Tyri+13.09+(5)+redigert.png

Grønne sirkler = min lille jigg, Orange piler = røye. Grønn guffe fra 20 meters dybde og oppover er krøkle.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, erik skrev:

Det er jaggu mye skjerm for pengene, og giver har vel du fra før mener jeg å huske.

Det var det jeg med min begrensede kunnskap også mente ... Billigste jeg har sett før i høst var rundt 6500, mens de fleste tilbud var rundt 7000 ...

Jeg har en totalskann, ja. Elite 5 ti’en blir nedgradert til kano- og isfiskeskjerm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, TT skrev:

Det var det jeg med min begrensede kunnskap også mente ... Billigste jeg har sett før i høst var rundt 6500, mens de fleste tilbud var rundt 7000 ...

Jeg har en totalskann, ja. Elite 5 ti’en blir nedgradert til kano- og isfiskeskjerm. 

Hei

Er du fornøyd med totalscan giverene ?

Har du noen skjerm bilder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, zapp skrev:

Hei

Er du fornøyd med totalscan giverene ?

Har du noen skjerm bilder ?

Hei!

Jeg har alt for liten brukserfaring til å uttale meg om dette. Giveren fulgte med en pakke med en Ti 5, som jeg kjøpte på ettersommeren til en god pris. Skulle jeg kjøpt en ny giver uten å tenke på pakketilbud, hadde jeg nok gått for 50/200 osv versjonen, for å være rustet for dypere vann. Sidescan-funksjonen som totalscangiveren åpner for, har jeg overhodet ikke utforsket, men nå har jeg en "flatskjerm" på vei i posten, så dette skal testes ut til våren.

Det er helt sikkert andre her inne, som kan fortelle om sidescans fortreffelighet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TotalScan gjør jobben den, så lenge den brukes til det den er designet for. :)

TotalScan består av flere kjeramiske elementer hvorav ett element for 2D, og det elementet har en konevinkel på ca 20 grader på 200 kHz som fungerer bra til det meste av sportsfiske ned til 40-ish meter. Dypere enn dette vil du fortsatt spore fisk, men utfordringer knyttet til konevinkelen blir større med dybde. jeg tenker da på muligheten til å se fisk som står tett på bunnen, tett inntil marebakke eller vrak etc. Disse vil ikke være mulig å detektere med såpass vid konevinkel. (50/200 som nevnes over her har ca halve konevinkelen.)

Sidescan og Downscan fra TotalScan er fult på høyde med LSS-2, dvs Lowrance sin enkeltstående giver for disse funksjonene. Pussig nok egentlig, siden lengden på de kjeramiske elementene for skannende ekkolodd i TotalScan må være kortere enn tilsvarende i LSS-2 og dermed skulle skarpheten på særlig SideScan vært dårligere med TotalScan enn LSS-2, men jeg opplever giverne som like i praksis.

Men...

Det ER forskjell på Elite Ti og HDS, og siden TotalScan typisk selges med Elite Ti mens man med HDS ofte vil velge separat 2D og LSS, får du en forskjell som egentlig har med skjermenheten å gjøre, men som folk har en tendens til å anta har med giveren å gjøre. SideScan på HDS Gen 3 er bedre enn på Elite Ti, SideScan på Carbon (og den helt nye Live) er enda bedre enn på HDS Gen 3.

Sammenlikner vi så TotalScan mot StructureScan 3D og de helt nye Active Imaging-versjonene er utvilsomt særlig SideScan i en annen klasse med disse. Men det er tross alt bare å forvente. Feks Koster StructureScan 3D deg minst 5 ganger mer enn TotalScan. Siden jeg har SS 3D selv hadde jeg blitt gretten om TotalScan var like bra.....

 

Jeg skrev en sak om forskjellen på Lowrance sine ekkoloddgivere med skannende elementer for en tid tilbake, for de spesielt interesserte kan den leses her:

http://teamcolibri.blogspot.com/2017/02/totalscan-hdi-lss-3d-what.html

Artikkelen er dessverre bare på engelsk, jeg har ikke skrevet noen norsk versjon.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig vi har sporet ganske kraftig av i tråden til Sesam nå, men siden det fremdeles tross alt dreier seg om ekkolodd, tar jeg sjansen:

Den nye "flatskjermen" kom i posten i går. Bestilt onsdag formiddag og hentbar nærmeste butikk torsdag ettermiddag i årets verste pakkeperiode (les førjul ...) - det kaller jeg bra!

Siden jeg allerede har lillesøsteren, Ti 5, liggende, har jeg også en ferdig montert strømkabel tilkoblet et oppladet batteri. Det var derfor meget enkelt å få koblet til strøm for å få et førsteinntrykk.

Men da lærte jeg noe nytt, som kanskje andre også kan ha nytte av;

Det viste seg nemlig at touch-skjermen var fullstendig død. Jeg fikk skrudd på maskinen og knappene responderte, men berøringsskjermen reagerte overhode ikke. Min første reaksjon var selvfølgelig "F..., har jeg fått en mandagsutgave??!!". Jeg hentet opp bruksanvisningen og forsøkte å låse opp skjermen uten hell.

Så begynte jeg å Google skjermproblemer formulert på forskjellige måter på norsk og engelsk, og da dukket etter hvert denne opp:

 

Nytt forsøk med en finger på minuspolen, og skjermen fungerte problemfritt! Hadde jeg ikke funnet denne beskrivelsen, hadde det nok blitt en halvsur e-post til leverandøren, så Lowrance burde kanskje tatt inn veiledning om dette i hurtigguiden som følger med. Etter div. innlegg på div. forum rundt omkring, er det mange som har opplevd dette. Men nå er vel denne modellen på vei ut, og kanskje dette ikke oppstår på den nye versjonen ...

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh joda, det oppstår nok på den også.

Problemet er der på alle touchskjermer av denne typen jeg har prøvd på min kjøkkenbenk (og det er endel). Det skyldes at når du setter fingeren på skjermen så blir du jord for kretsen i selve skjermen. Noen merker (feks Garmin) har mulighet for egen jordingskabel til skjermen men i praksis er ikke dette et problem i båten, det er kun et problem på kjøkkenbenken.

 

Men det er absolutt et poeng å løfte det frem, for du har helt rett i at mange opplever problemet.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎07‎.‎12‎.‎2018 at 10.00, erik skrev:

Åh joda, det oppstår nok på den også.

Problemet er der på alle touchskjermer av denne typen jeg har prøvd på min kjøkkenbenk (og det er endel). Det skyldes at når du setter fingeren på skjermen så blir du jord for kretsen i selve skjermen. Noen merker (feks Garmin) har mulighet for egen jordingskabel til skjermen men i praksis er ikke dette et problem i båten, det er kun et problem på kjøkkenbenken.

 

Men det er absolutt et poeng å løfte det frem, for du har helt rett i at mange opplever problemet.

Jeg oppdaterte både 5' og 9' maskinen i går. Det pussige er at på 5' så virker skjermen helt som den skal, mens på 9' er den fullstendig død når de er koblet opp på samme måte og plassert nøyaktig på samme sted. Vel, vel, det spiller jo ingen rolle så lenge jeg bidrar som "jordmor" på land og alt funker til sjøs ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Liten oppdatering. Gikk for garmin striker 4 plus for å komme i gang. Har fungert bra til mitt bruk til nå.

vedlagt er bilde av torskestim, samt bilde av torsk som sveives opp mot overflaten. 

 

Ser også litt støy på skjermen, men dette er støy fra andre ekkolodd da det lå flere båter få meter vedsidenav. 

C615D575-B00C-483D-82F8-89C82B1EF24F.jpeg

13A790F6-5A9D-4B52-8CD1-3F9AED13529E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 28.3.2019 at 10.49, Sesam skrev:

Liten oppdatering. Gikk for garmin striker 4 plus for å komme i gang. Har fungert bra til mitt bruk til nå.

vedlagt er bilde av torskestim, samt bilde av torsk som sveives opp mot overflaten. 

 

Ser også litt støy på skjermen, men dette er støy fra andre ekkolodd da det lå flere båter få meter vedsidenav. 

C615D575-B00C-483D-82F8-89C82B1EF24F.jpeg

13A790F6-5A9D-4B52-8CD1-3F9AED13529E.jpeg

Hei sesam? Nu når det har gått litt over et år siden innlegget å du har sikkert prøvd ekkoloddet en del hvordan er erfaringene dine + og -

Vurderer kjøp av samme loddet primært bruk får å se dybde sånn ca 20-100m 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.