Gå til innhold
Fiskersiden

Hvem, hvor og når... vinteren 2018-2019


Gjeddekake
 Share

Recommended Posts

Hvem har isfisket denne sesongen, hvor var det og når gjorde du det? 

Jeg begynner å bli skikkelig gira, men den lokale isen i Drammensområdet er fremdeles utrygg så jeg smører meg med en god porsjon tålmodighet :(

er det noen som har prøvd seg ennå i såfall kunne du legge igjen en koselig oppdatering om hvordan forholdene var samt hvordan fangsten var :)

del med oss som sliter med ventetiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hermansen skrev:

Var ute på første tur i dag ferskvann her i Mosseregionen :) Fin 10 cm is

---

det var jo oppsiktsvekkende at isen var såpass tykk i Østfold. Hvor mye snø var det på isen? og hvor stort var vannet? har hørt at større vann er delvis åpne, og at istykkelsen varierer, selv på mindre skogsvann, der det de fleste steder er rundt 10cm is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, piscator skrev:

---

det var jo oppsiktsvekkende at isen var såpass tykk i Østfold. Hvor mye snø var det på isen? og hvor stort var vannet? har hørt at større vann er delvis åpne, og at istykkelsen varierer, selv på mindre skogsvann, der det de fleste steder er rundt 10cm is.

Er 1,5-2 cm snø på isen, og vannet er en av de mindre i Mosseregjonen :) Men tror det er gangbar is på vansjø enkelte steder, vil tro den er minst like tykk i enkelte av små fjordene. Men ute på storabborplassene er den vel noe tynnere, er ikke mange dagene siden det frøs (var oppe flere steder fredag ) Men jeg gadd ikke sjanse, så reiste i en av de mindre vanna istedet i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hermansen skrev:

Er 1,5-2 cm snø på isen, og vannet er en av de mindre i Mosseregjonen :) Men tror det er gangbar is på vansjø enkelte steder, vil tro den er minst like tykk i enkelte av små fjordene. Men ute på storabborplassene er den vel noe tynnere, er ikke mange dagene siden det frøs (var oppe flere steder fredag ) Men jeg gadd ikke sjanse, så reiste i en av de mindre vanna istedet i nærområdet.

Takk for nyttig info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.12.2018 at 9.07, piscator skrev:

---

det var jo oppsiktsvekkende at isen var såpass tykk i Østfold. Hvor mye snø var det på isen? og hvor stort var vannet? har hørt at større vann er delvis åpne, og at istykkelsen varierer, selv på mindre skogsvann, der det de fleste steder er rundt 10cm is.

Deler av vansjø er nå gangbar ser det ut som, så årets første skøyteløpere utpå der i dag :) Så i morgen skal jeg ta sesongen første tur på Vansjø. Men storabborplassene er nok fortsatt ikke gangbare. Åpent vann i trange sund etc fortsatt faktisk gått litt opp med mildværet som var nå de siste dagene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.12.2018 at 16.13, Hermansen skrev:

Deler av vansjø er nå gangbar ser det ut som, så årets første skøyteløpere utpå der i dag :) Så i morgen skal jeg ta sesongen første tur på Vansjø. Men storabborplassene er nok fortsatt ikke gangbare. Åpent vann i trange sund etc fortsatt faktisk gått litt opp med mildværet som var nå de siste dagene

 

Ta det pent Hermansen, vi har ingen isfiskere å miste. Rapporter gjerne om fangst så jeg får feelingen. Forbaskede mildvær  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gjeddekake skrev:

Ta det pent Hermansen, vi har ingen isfiskere å miste. Rapporter gjerne om fangst så jeg får feelingen. Forbaskede mildvær  :(

Var på Vansjø i går jeg, vansjø er ganske skummelt på grunn av at den er regulert, mye trange sund etc som det stort sett aldri er sikker is på. Jeg målte alt fra 3 cm is til 11 cm is. Fisket vel i 4 timer eller noe, ekstremt dårlig, sleit med å finne fisk. Men fikk 15 stk, med snitt på 87 gram. Var en helt ny plass i Vansjø for min del, da må man leite litt på måfå og virket som en ganske lite variert bunn så fant ingen typiske hotspots. Men skal ikke se bortifra at jeg kommer til å teste der igjen. Men kommer det kulde og klarvær så fryser andre deler av Vansjø til og da kan det nok tenkes jeg bruker tid der istedet :)

Jeg har hatt tre turer i et tydeligvis overbefolket abborvann tidligere i desember. Bare sånne tre timers økter, fått 617 abborer med snitt på rundt 15 gram :p Tror jeg har fått en fisk som KANSKJE har vært over 50 gram. Jeg har aldri fisket i det tjernet tidligere, men det skal være fin abbor oppi der følge folk som har fisket mye der om sommeren. Jeg har overhode ikke rukket over hele tjernet enda, men fisker meg litt systematisk rundt det for å bli kjent. Der har det vært javnt 10 cm is siden sist helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
17 timer siden, Bonavar skrev:

Ser denne tråden er noen uker gammel. Men var en tur på Gjersjøen på Søndag der var isen 7cm å mer enn bra nok for meg ,)

Steinsfjorden er den 20cm har jeg hørt. Jeg vurderer en tur dit i morgen faktisk. Har du kommet deg ut på isen enda foresten ?? 

Må redigere meg selv. Var på Gjersjøen i dag å ved hjulet var isen ca 15cm men mitt på vannet var isen smeltet av en eller annen grunn. Skulle prøve meg rundt øya men der var isen rundt 2-3cm så jeg tørte ikke gø utpå vannet. Så om noen skal prøve seg på Gjersjøen ville jeg kanskje ventet noen uker. 

Prøvde meg faktisk i Pollenvannet i dag også. Der var isen 15cm + men jeg blanket på begge steder. Så mye fisk på Deeperen men ingen ting beit på. Brukte balangsepilk,pimpel med lyskroker og myska med maggot. Fikk ikk ett napp en gang. Vurderer faktisk Steinsfjorden i morgen. Men kjipt å kjøre 1 time om fisken ikke biter. Flere som opplever tregt fiske ? 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, erik skrev:

Det med at isen plutselig smelter midt utpå er ikke helt uvanlig i dype innsjøer og kommer av sirkulering av vannmassene. 

Takk for svar men 2-3 cm går ikke jeg utpå Erik ,)

Parkerte bilen ved kroa å tok ett hull der men isen var for tynn for meg... Om vi var flere ville jeg vert med ut men alene kan fort bli farlig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har dessverre ikke fått prøvd meg enda. Værmeldingen tilsier vel at det snart kan bli mulig.

2-3 cm? Da går man vel nesten gjennom uansett, ihvertfall tjukke folk som meg :p 

Jeg er helt ny på isen så min grense ligger på 10cm ettersom at jeg vil ha litt margin siden jeg ikke veit hva jeg driver med :p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.1.2019 at 14.52, Bonavar skrev:

 Flere som opplever tregt fiske ? 

Er litt trått om dagen, men finner somregel en del fisk om man borrer en del :)
Det som egentlig har plaget meg mest i år der jeg fisker mest (Vansjø) er ganske lavt snitt, og periodevis lite fisk der det normalt er mye fisk.
Men i går fikk jeg litt bedre snitt, men gud bedre hvor mange tasser det var også. Men abboren er ikke helt i støtet enda. Fikk noen 400 grammere i et hull på pimpel. Men i andre hull dytta bare storfisken borti pimpelen og da var det lokkemeite som var medisin. Merket det flere ganger i vinter, småfisken tar pimpel mens de større bare så vidt er borte å dytter i den. Slipper man ned lokkemeite tar de ofte før pilken når bunnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎12‎.‎01‎.‎2019 at 14.52, Bonavar skrev:

Må redigere meg selv. Var på Gjersjøen i dag å ved hjulet var isen ca 15cm men mitt på vannet var isen smeltet av en eller annen grunn. Skulle prøve meg rundt øya men der var isen rundt 2-3cm så jeg tørte ikke gø utpå vannet. Så om noen skal prøve seg på Gjersjøen ville jeg kanskje ventet noen uker. 

Prøvde meg faktisk i Pollenvannet i dag også. Der var isen 15cm + men jeg blanket på begge steder. Så mye fisk på Deeperen men ingen ting beit på. Brukte balangsepilk,pimpel med lyskroker og myska med maggot. Fikk ikk ett napp en gang. Vurderer faktisk Steinsfjorden i morgen. Men kjipt å kjøre 1 time om fisken ikke biter. Flere som opplever tregt fiske ? 

det er bra du informerer oss om at isen er skummel! Og for all del, 2-3cm er alt for tynt å gå utpå. 5cm bærer, men siden istykkelsen kan variere synes jeg 10cm er et greit utgangspunkt. I de fleste vannene i lavlandet er det nå 15+, men som du observerte og Erik påpekte kan tynn is raskt tæres i dype vann som Gjersjøen pga sirkulering av vannmasser, selv om det er mange kuldegrader i lufta. 

og til det med bruk av Deeper. Synes du at du har noe nytte av denne? Rent personlig synes jeg det blir alt for mye styr, med begrenset informasjon å hente. Har så langt ikke sett den store nytten av dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde årets første tur på sjøisen på Eidangerfjorden igår. Den var solid og fin å stå på, 10-12cm, men den har sprukket på tvers av fjorden en del steder så den beveger seg litt med sjøen. Fisket var dessverre elendig, og etter 5 timer sto jeg igjen med 1 sild, 1 makrell, 1 lysing (typ 3 hekto), 7-8 små hvitting, en liten torsk og en mikro taggmakrell. Verken agn eller mat.... men neste tur blir det nok bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. januar 2019 at 9.28, Martin S skrev:

Hadde årets første tur på sjøisen på Eidangerfjorden igår. Den var solid og fin å stå på, 10-12cm, men den har sprukket på tvers av fjorden en del steder så den beveger seg litt med sjøen. Fisket var dessverre elendig, og etter 5 timer sto jeg igjen med 1 sild, 1 makrell, 1 lysing (typ 3 hekto), 7-8 små hvitting, en liten torsk og en mikro taggmakrell. Verken agn eller mat.... men neste tur blir det nok bra :P

Jeg stod jo rett utafor dere, målte 8 cm solid is og 1 cm frossen snø, det holdt jo greit, men sprekkene var litt skumle. Rett etter dere gikk røyk det av noen hundre meter is, glad jeg sto på rett side da.  Var vel litt heldigere  enn dere, men tregt ja. Største makrell 1,2 kg, og uansett godt å være utpå igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.1.2019 at 19.50, Aspen skrev:

Jeg stod jo rett utafor dere, målte 8 cm solid is og 1 cm frossen snø, det holdt jo greit, men sprekkene var litt skumle. Rett etter dere gikk røyk det av noen hundre meter is, glad jeg sto på rett side da.  Var vel litt heldigere  enn dere, men tregt ja. Største makrell 1,2 kg, og uansett godt å være utpå igjen.

Hvor langt ut ligger isen her? Aldri pilka der før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.